hur göra med medecinen

vinkelina

Trådstartare
*aaarg* glömde fråga vet i går. fick pulvermedecin till min häst, som skall blandas i maten. men iom att hon kommer att stå i åtminstone en månad så har all havre dragits bort (hon får bara hö o havre)

så vad skall jag blanda pulvret i, skulle väl egentligen måsta vara nått man kan blöta upp, tvivlar på att det går att ge med hel havre. funderar lite på havregrynsgröt.

men har ni några vettiga förslag? är frågan om en 5 dagars medecinering

Sv: hur göra med medecinen

Betfor?

Annars brukar det funka bra att blanda ut med vatten och ge med en 100 ml spruta i munnen.

ska kolla om de har det i stallet. känns lite onödigt att annars hamna o handla en jättesäck :)

Ta å blanda de i en dl vatten å sedan sprutar du in det i munnen på hästen precis som när du avmaskar.. de gör jag då min häst alltid mat vägrar så fort något är i maten.

betfor, är ett mycket gott råd be dig köpa. av två anledningar:
1. blanda med hästens medicin.
2. en häst som har boxvila/väldigt mycket stilla stående, är det viktigt att magen endå hålls igång, så då e det bra att få betfor 2 gånger /dag. brukar ge 05. blöt betfor per gång.
betforn kommer hålla igång din häst mage ihop med hö:t!

haha, min häst är precis tvärtom, går INTE att spruta in maskmedel i munne, om man inte är två o känner för en massa bråk :) men blandar jag det i maten så bara glufsar hon i sig det

så det är inte en massa energi i betfor då? känner inte alls till det, eller jag känner ingen som använder sig av det, så är lite svårt att fråga : ) alltså vad har det för egenskaper typ

Köp plastsprutor på apoteket. Blanda upp medicinen med lite vatten och ge i munnen!
Spä inte ut det för mycket bara..hästarna brukar tycka det räcker me 1-2 ggr innan de tröttnar. OCH innan du blandar ut det med vatten kolla med vet först att det är OK att göra så, de flesta medicinerna går att göra så med, men man vet aldrig

oj såg nu att det inte gick som med avmaskning.
Betfor är det en hel del energi i.
Är hon matglad så prova blöt upp lite lusern pellets och blanda i. Blöt upp lite lusern pellets så du vet att hon får i sig allt

Min häst gick inte att lura med medicin i betfor, däremot med lite kli gick det alldeles utmärkt! Det är inte lika mycket energi i kli, rätt billigt och hästarna verkar älska det :d Dessutom behöver man inte blöta i förväg utan det blandas bäst direkt innan det ges till hästen, enkelt :)

Jag blandar medecin med nyponsoppa (provivas) både bra för magen och det går att gömma allt i.

Ge en näve havre + 2dl nyponsoppa så räcker det för att blanda ner medicinen.

så det är inte en massa energi i betfor då? känner inte alls till det, eller jag känner ingen som använder sig av det, så är lite svårt att fråga : ) alltså vad har det för egenskaper typ

Du behöver ju inte ge hästen flera kilo på en gång. Det räcker oftast med 1 dl för att ha att blanda i. Den lilla energin gör vare sig till eller från.

Har du fått butta så kan det vara lite krångligare. Många hästar gillar inte butta och vissa har svårt för det även om man blandar ner det i mycket betfor.

Det finns säkert någon i något stall runt omkring dig som har lite betfor som du kan köpa. Det rör sig ju bara om knappt en liter (igentligen behöver du bara en halvliter men det kan ju vara bra att ta lite extra).

Något som också kan fungera är att blanda det i lite äpplejuice.

Mvh

Tora

Mitt förslag är faktiskt betfor,eftersom det oxå hjälper kroppen att fånga upp en del mineraler vitaminer mm.
men det där med luzern va ett bra förslag, Kli har jag testat och det har fungerat sådär, men ofast är det betfor som det har fungerat med, i extrema fall har vi köpt äpplen och lagt i pulvret i äpplerna- krångligt men det har fungerat :)

Som sagt betfor är väldigt bra, speciellt för hästar som ska stå mycket i box.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd från er kloka bukefalister! Läget i korta drag: Ett arabsto, 18 år, som under högdräktigheten började bli...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Trissa
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 452
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 568
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London