Hur göra med häst som är mer musklad i ena bringa?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
L

lie

Fick min nya häst igår, visste knappt nånting om henne men jag trodde att det bara var att starta på:D Hehe den tanken ligger nog rätt långt bak nu..
Tittade över henne idag och hon är mer musklad på högra sidan utav bringan, inte mkt men lite är det allt. Vet inte om det har att göra med att hon haft/har snett bäcken? Jag vet inte om nått ligger fel nu men innan gjorde det det. Så jag ska givetvis ta ut kotknackaren så han får gå över henne. Sen om man känner i slutet av ryggen/början av länden så har hon ont på en speciell punkt. Även lite dåligt musklad över ryggen.. Vad har ni för tips att ge om det här? Som sagt ska ta ut både kot och massör. Hur ska man göra fö att få henne jämnt musklad? Funkar det att lägga någon speciell sula på vänster sida eller? Och hur bygger jag bäst ryggmuskler på henne? Vad är bäst, skritta eller trava i backe? Pulsa i snö är väl ochså rätt bra för ryggen eller? Hoppas på en massa tips för mig och min blivande stjärna;)

Sv: Hur göra med häst som är mer musklad i ena bringa?

Skritta i backar, skritta i skog o mark. Se till så hon får lyfta fötterna ordentligt (ev cavaletti, hoppa studs, löshoppning)

Jag skulle gissa på en låsning i bogen på den sidan hästen är uppdragen, det brukar släppa rätt enkelt och är lätt att hålla efter med stretching.

Sula ca 6 mm på höger, så hon får jobba med den omusklade vänstersidan. :idea:

Jag skulle gissa på en låsning i bogen på den sidan hästen är uppdragen, det brukar släppa rätt enkelt och är lätt att hålla efter med stretching.

Håller med!

till TS då: ta det lite lugnt med vikter pulsn och sulor, får du "bara" loss bogen går det fort tillbaka.
Anv du för mkt hjälpmedel kan du lätt få muskelinflammtioner, eftersom det är så små muskler med ringa genomblödning.

Så mitt råd är, ryck till bogen å träna på som vanligt och ser du ingen skillnad på 1 1/2-2 v . Då tar du till ngt "extra".

Okej tack alla:) Ja har ringt kotknackarn s får se när han behagas dyka upp!

Okej tack alla:) Ja har ringt kotknackarn s får se när han behagas dyka upp!

Undrar bara om du har fått hästen genomgången hos veterinär?
Felet du beskriver kan ju även orsakas av ett ömmande framben pga bekymmer från bakdelen (t ex roterat bäcken, SI-led, hasled eller bakknä).
Muskulära störningar orsakade av ömma leder brukar i många fall självmant gå tillbaka när leden är ok igen.

Jag är ingen fan av att försöka träna upp vissa delar på en häst. Får vi in någon som är ojämt musklad, snea springer snett så gäller det att ta reda på var hästen har ont......och träna som vanligt. Många gånger blir man förvånad hur en häst kan ändra sig kroppsmässigt då den inte har ont någonstans. Fräscha hästar blir inte ojämmt musklade. Min erfarenhet.
gulan

Många gånger blir man förvånad hur en häst kan ändra sig kroppsmässigt då den inte har ont någonstans. Fräscha hästar blir inte ojämmt musklade. Min erfarenhet.
gulan

Precis min åsikt också.

Upplever du/ni också att det är om det är ngt i motorn bak, då behövs det "kanske" hjälp (sulor, boots m,m) medans övrigt rättar till sig utan. (och snabbt går det)
Och ibland även fortare/bättre utan stretching/massage...

Upplever du/ni också att det är om det är ngt i motorn bak, då behövs det "kanske" hjälp (sulor, boots m,m) medans övrigt rättar till sig utan. (och snabbt går det)
Och ibland även fortare/bättre utan stretching/massage...

Nja, jag har sällan behövt "hjälpa" hästarna på det sättet.
Oftast så om jag hittar problemet bak så har jag tränat en period istället. Givetvis efter att ha åtgärdat problemet. Enbart skritt i början och sedan lugna motionspass så hästen själv inser att det inte gör ont längre och kan börja använda kroppen på rätt sätt utan balanseringsåtgärder. Ett ändrat rörelsemöster pga smärta blir ett "mönster" som man måste bryta. Det är inte alltid så enkelt. Svarar inte hästen på skritt och långsam trav under en period och jag ändå vet att inget längre gör ont i hästen då kan jag hjälpa den en period med balanseringsåtgärder. Inte annars.

Tycker mig också ha sett att skador bak på hästen (has, knä, höft osv) ger muskulära problem som oftare behöver hjälp att lossas än de som orsakas av framdelsproblem.
Detta kan kanske bero på att bakdelsproblem oftare ger ett förändrat rörelsemönster hos hästarna.
Fram släpper spänningar för det mesta av sig självt när man åtgärdat hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! jag är gravid i vecka 33 nu så inte så långt kvar nu men min stora fråga är hästen, Jag har haft medryttare på han ca 4 dagar i...
Svar
13
· Visningar
2 923
Senast: hast_galen
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 085
Senast: EmmaW
·
Ridning Hej! Jag vet att det redan finns trådar kring denna fråga men jag frågar ändå! Jag har nu hand om ett 18 årigt sto i stort sätt varje...
Svar
10
· Visningar
3 244
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka