Hur göra med det sociala för avelshingsten?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nhb1
  • Startdatum Startdatum
N

nhb1

Hej!
Jag undrar om Ni skulle vilja vara snälla och dela med Er av Era erfarenheter om hur Ni löst den sociala biten för Era avelshingstar, både i hagen och i stallet.

Tack på förhand
Hälsningar Helen

Sv: Hur göra med det sociala för avelshingsten?

Samma fråga kom upp i Ridsport.
Vi har 5 hingstar alla är olika.
Vi har en av våra avelshingstar som inte gillar andra hingstar med ett sto som även är dräktig med hingsten. Dom går tillsammans och står i boxarna bredvid varandra.
De andra 4 hingstarna står i samma stall, två går ihop i hagarna och bråkar aldrig men busar ganska tufft. De andra 9 och 16 år gamla avelshingstar står med de andra hingstarna och har huvudkontakt med varandra. Alla kan nå och hälsa och nosa på varandra. Vi har inget galler för boxarnas dörrar så hingstarna når varandra men har än så länge aldrig bitits eller visat ilska.
Därimot vill hingstar hälsa varje gång de ses så det är ett himla hälsande.
Vi har våra hagar på samma sätt som vi har boxarna, då vet redan hingstarna sin rang ordning och det blir aldrig något spring i hagarna.
Fel är tycker jag att blanda olika hingstar med ston, hingstar o hingstar går bra men blandar man in ston i samma del av stallet blir dom stressade av varandra.
Äldre dominanta hingstar kan också knäcka unga hingstar så man ska prova sig fram och sedan helst inte ändra på något när man funnit harmoni i stallet. Hingstarna behöver harmoni för att fungera bra.

Tack för ditt svar, det var mycket bra, det kommer jag att ha nytta av.
/Helen

Jag har "bara" en hingst och hemma hos mig är vi tvingade att byta runt litegrann i hagarna, då vi endast har ett fåtal hästar och någon får alltid gå ensam. hingsten växlar mellan att gå med dräktiga ston och med våra får. Tidigare gick han med en unghingst, men nu ser han honom som en rival så då går det inte längre. Inne i stallet är han dock boxgranne med unghingsten och där är dom så täta så herregud om dom separeras från dom varandra när man rider. DÅ skriks det från båda håll :D

Med stona är han mest lugn men får lite stryk emellanåt, och med fåren leker han hela tiden med våran bagge vi hade. Dom var som ler och långhalm. bagge struntade fukllständigt i sina fruar när Haly kom in i hagen.
Så våran hingst har ett väldigt bra socialt liv enligt honom själv för han är alltid glad och harmonisk. :)

Tack för ditt svar, nu har jag inga får, men däremot dräktiga ston och en 1-års hingst så jag har lite att fundera på.
/Helen

Vi har avelshingsten med stoflocken och unghingsten med valackarna idag. I sommar kommer 2 hingstar till och de kommer troligen att gå i flock med de andra pojkarna men inte med den första hingsten. Nu står gammelhingsten i ena stallet med 3 av sina damer och de andra pojkarna i andra stallet. Lugnast så.

Har inte haft någon avelshingst men likväl tre hingstar som gått tillsammans i samma hage, en åttaårighalvblodshäst, ett ettårigt halvblod, en treårig shettis och en shettisvalack.
Så mycket bus som dessa hittat på under sina dagar har jag sällan sett, men.... minstingen bestämde och det var han som var valack.

I det vilda lever ju faktiskt flocklösa hingstar i grupp med varandra.

Min hingst är 15 år och har betäckt från 4 års ålder, jämsides med att fungera som ridhäst. I stallet har han alltid kunnat stå bredvid både ston och valacker, eller med egna avkommor. Han kan vara själv både i stallet och i hagen, utan att stressa eller må dåligt, om det inte skulle finnas sällskap. Har jag har ett dräktigt sto, går han med henne. Under vår/sommarperioden finns det ibland betäckningsston (egna eller besökande) som han går med "på heltid".

2003 fick vi vårt första hingstföl, han gick med pappan från 7 månaders ålder fram till försäljning vid 1 år och 7 månader - det fungerade utmärkt! Far och son lekte större delen av tiden, ibland riktigt tuffa tag men alltid juste. Inför försäljningen tog jag hem en 2,5 årig (ranglåg)hingst på prov för att ha tillsammans med "gamlingen" efter sonens flyttning. Det gick inte alls, trots en vecka i hagarna bredvid varandra. De första 5-6 timmarna var allt lugnt i hagen, sedan skulle den nya unghingsten jagas ut ur hagen. Samma sak upprepades vid nästa försök igen, vilket gjorde att den nya unghingsten lämnades tillbaka igen. Ett annat alternativ hade varit att sära på dem och ha dem i varsin hage, men då är ju vitsen med sällskap lite förlorad.

Nu går han med ett, nyligen inköpt, dräktigt sto som efter en vecka i egen hage nu går med hingsten sedan ett par veckor tillbaka.

Lycka till med sällskapet både i stall och hage!
/Anne

Vår gamla avelshingst, som inte finns längre, gick emellanåt med dräktiga ston, ibland själv, men trivdes allra bäst tillsammans med avvanda föl & unghästar.

Vår nuvarande hingst har tidvis delat hage med valacker (då har alltid valacken bestämt). Som unghäst gick han tillsammans med en jämnårig hingst & de var bästa kompisar tills avelshingsten blev godkänd... då fick han spö av sin kompis så vi fick sära på dem & kastrera den som ej godkändes för avel.

I stallet har våra hingstar alltid stått tillsammans med ston utan problem.

Jag har min avelshingst (fyra år) tillsammans med en ettårig unghingst, de är de enda hingstarna jag har och det fungerar jättebra. De leker och busar tillsammans. De står också bredvid varandra i stallet och verkar verkligen gilla varandra.

nhb1 skrev:
Hej!
Jag undrar om Ni skulle vilja vara snälla och dela med Er av Era erfarenheter om hur Ni löst den sociala biten för Era avelshingstar, både i hagen och i stallet.

Tack på förhand
Hälsningar Helen

Jag har också "bara" en avelshingst här hemma i dagsläget, men han står i samma stall som stona och har box bredvid äldsta stoet i stallet. De andra stona står runtomkring. Dels är det avelsston och dels är det ungston (egna avkommor).
Enligt min åsikt mår hingsten bäst av att "få vara med i stallet som en i gänget"... Hanteringsmässigt anser jag att de blir lugnare av detta. Eftersom detta är min erfarenhet genom åren med hingstar av olika karraktär så...

I hagen går han i en hage jämte stona. Vissa dagar har han sällskap av en Mini-Shettisvalack på 4 år, andra dagar går han ensam....det beror på hur ofta lill-killen rymmer *fniss*...d.v.s. hur ofta han är trött på stona och unghästarna.....
Inga problem där heller, de leker och busar och har det allmänt livat och glatt.
Min hingst är 19 år och har betäckt sedan han var 3 år.
Hanteringmässigt från marken är han cool och trevlig att hantera utan problem. Visst, han ÄR hingst och låter som en sådan också men i och med han även har tillåtelse att vara HÄST, så är min erfarenhet att de blir mer enkla att hantera.

Vid ridning rids han tillsammans med ston...de kan vara allt från brunstiga till dräktiga...sällan eller aldrig problem!
Problemen är och blir vad man gör dem till....stirrar man upp sig för att det är en hingst med i faggorna, så blir oftast problemen större!

Min hingst är även van att vistas ute på utställningar och tävlingsplatser och det enda vi egentligen behöver göra när vi hanterar honom från marken eller rider, är ju att hojta till ouppmärksamma hästägare som tror att de inte behöver flytta sig när det kommer en för dem okänd häst. Sedan om det är en hingst eller ej....vill det sig illa kan även en valack eller ett surt, ilsket sto flyga på en okänd häst.....DET har jag sett x antal gånger....

Min hingst visade t.ex. i en Showmanship at Halter klass med ston, hingstar och valacker i klassen. De övriga hingstarna hade bett på sina hingstar....vi hade "bara" lädergrimma och ett vanligt grimskaft (utan kedja). Detta enligt tävlingspropp och regler (att man skall ha grimma och grimskaft i Showmanship at halter - därav namnet på klassen!). Vem vann??? Jo min hingst! Han uppförde sig exemplariskt och domaren (Magnus Bäcklund) vart mäkta imponerad över hans temperament och skick (han hade precis innan gått en Western Pleasure klass och en English Pleasure klass i stekande värme men visade inga tecken på att vara svettig och påverkad av ridklasserna innan. Precis som det skall vara i en dylik klass!).

mvh
Carina
www.cesamarabians.com

Tack snälla för alla svar som jag fick på min fråga. Nu har jag lite förslag och uppslag att fundera över och prova.
/Helen

Det är väldigt olika hurdana hingstar är, OM det över huvud taget GÅR att låta dem vara sociala på något sätt...

Just nu har jag två hingstar hemma, en shettis och ett halvblod. De bor i samma stall med ett shettissto ståendes i boxen mellan dem. De går i hagar bredvid varandra (bred gång mellan, dock), halvblodet ensam i sin hage och shettishingsten tillsammans med stoet, som är dräktigt med honom. Och detta fungerar utmärkt

Förra vintern var det min äldre shettishingst (nu såld) som stod i boxen mellan halvblodet och yngre shettishingsten. Det fungerade också bra, men i hagen var det lite knivigt. Den yngre shettishingsten var nämligen lite FÖR kaxig egentligen, så den stackars äldre grabben blev ganska ordentligt biten. De var dock så jämnstarka att det aldrig blev några stora slagsmål, men visst rök de ihop ordentligt ibland :crazy:.

Halvblodshingsten ifråga och den äldre av shettishingstarna går egentligen att ha tillsammans, då de tycker om varandra. Men det blir för stora krafter när de busar, så efter att ha lyckats lappa ihop en rejäl käkfraktur på den lille så fick de gå i varsin hage ändå...

Det finns även hingstar som inte klarar av att gå tillsammans med ston - åtminstone vissa ston :(. Jag hade en på station (även det shettis - äldre (23 år eller nåt) erfaren hingst på fribetäckning) som blev fullständigt vansinnig på ett av mina ston och trots att hon var brunstig så jagade han henne hela tiden och bara högg mot henne. Skulle ha ut henne ur hagen, helt enkelt. *puckohingst* Och detta var alltså mitt i betäckningssäsongen. Honom hade jag aldrig ens funderat på att ha tillsammans med stona på vintern, även om han var snälll mot övriga ston just då.

Man måste nog helt enkelt försöka vara lyhörd

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 034
Senast: Sasse
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 217

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat