Sv: Hur göra med det sociala för avelshingsten?
nhb1 skrev:
Hej!
Jag undrar om Ni skulle vilja vara snälla och dela med Er av Era erfarenheter om hur Ni löst den sociala biten för Era avelshingstar, både i hagen och i stallet.
Tack på förhand
Hälsningar Helen
Jag har också "bara" en avelshingst här hemma i dagsläget, men han står i samma stall som stona och har box bredvid äldsta stoet i stallet. De andra stona står runtomkring. Dels är det avelsston och dels är det ungston (egna avkommor).
Enligt min åsikt mår hingsten bäst av att "få vara med i stallet som en i gänget"... Hanteringsmässigt anser jag att de blir lugnare av detta. Eftersom detta är min erfarenhet genom åren med hingstar av olika karraktär så...
I hagen går han i en hage jämte stona. Vissa dagar har han sällskap av en Mini-Shettisvalack på 4 år, andra dagar går han ensam....det beror på hur ofta lill-killen rymmer *fniss*...d.v.s. hur ofta han är trött på stona och unghästarna.....
Inga problem där heller, de leker och busar och har det allmänt livat och glatt.
Min hingst är 19 år och har betäckt sedan han var 3 år.
Hanteringmässigt från marken är han cool och trevlig att hantera utan problem. Visst, han ÄR hingst och låter som en sådan också men i och med han även har tillåtelse att vara HÄST, så är min erfarenhet att de blir mer enkla att hantera.
Vid ridning rids han tillsammans med ston...de kan vara allt från brunstiga till dräktiga...sällan eller aldrig problem!
Problemen är och blir vad man gör dem till....stirrar man upp sig för att det är en hingst med i faggorna, så blir oftast problemen större!
Min hingst är även van att vistas ute på utställningar och tävlingsplatser och det enda vi egentligen behöver göra när vi hanterar honom från marken eller rider, är ju att hojta till ouppmärksamma hästägare som tror att de inte behöver flytta sig när det kommer en för dem okänd häst. Sedan om det är en hingst eller ej....vill det sig illa kan även en valack eller ett surt, ilsket sto flyga på en okänd häst.....DET har jag sett x antal gånger....
Min hingst visade t.ex. i en Showmanship at Halter klass med ston, hingstar och valacker i klassen. De övriga hingstarna hade bett på sina hingstar....vi hade "bara" lädergrimma och ett vanligt grimskaft (utan kedja). Detta enligt tävlingspropp och regler (att man skall ha grimma och grimskaft i Showmanship at halter - därav namnet på klassen!). Vem vann??? Jo min hingst! Han uppförde sig exemplariskt och domaren (Magnus Bäcklund) vart mäkta imponerad över hans temperament och skick (han hade precis innan gått en Western Pleasure klass och en English Pleasure klass i stekande värme men visade inga tecken på att vara svettig och påverkad av ridklasserna innan. Precis som det skall vara i en dylik klass!).
mvh
Carina
www.cesamarabians.com