Hur göra med barnbidraget vid separation?

EgoGirl

Trådstartare
Jag och sambon har nyligen separerat efter många om och men.

Så till den stora frågan hur ska vi göra med barnbidraget?
Vi kommer ha våran son ungefär lika mycket så det skulle inte vara några konstigheter om vi delade på barnbidraget. Men dom pengarna ska ju gå till barnet för tex kläder. Sen vi fick vår son har inte pappan lagt en krona på kläder och knappt något annat än mat, blöjor och sånt.

Vi diskuterade det här lite när det precis tagit slut och pappan var ganska upprörd och skulle ha halva barnbidraget för att betala halva dagisavgiften. Jag ska ta upp saken igen med honom.

Kan tillägga att vi i dagsläget inte är ovänner och har en väldigt god relation.

Hur har ni andra separerade föräldrar gjort med barnbidraget?
Jag vill inte ge honom hälften om det bara är jag som kommer köpa kläder och annat till barnet.

Sv: Hur göra med barnbidraget vid separation?

Om ni har en god relation så är det väl läge att prata om hur ni ska göra tillsammans, ska ni dela på bb så får ni dela på utgifterna.

Att han aldrig köpt kläder till barnet innan, behöver inte alls betyda att han inte börjar göra det nu när han har helt ansvar för barnet under hans dagar, så förutsätt inte det.

skaffa ett gemensamt bankkonto till barnet och sätt in pengarna där och ta av dom när ni ska köpa kläder, osv och prata om det före

Vi har gjort så att jag får hela barnbidraget och betalar hela dagisavgiften.
Vill han köpa grejjer gör han det, vill jag köpa grejjer gör jag det.
Ex. vinteroverall och försäkringar har vi pratat om och delat på kostnaden för...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 135
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 662
Senast: Fraegd
·
Övr. Barn Hade en intressant diskussion på ämnet. Hur har pappans roll i barnets/barnens uppväxt förändrats under "senare tid" (säg senaste 20-30...
26 27 28
Svar
540
· Visningar
33 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka