Hur göra i jul?

Mirre

Trådstartare
Isak är 8 månader nu.
Äter till största delen vanlig mat.

Men hur göra i jul?
Han måste ju få äta lite gott han med ju.

Hur gör ni?
Tilläggas kan att han inte har några tänder än

Sv: Hur göra i jul?

Skär det i småbitar och ger inget extra salt. Koka lite potatis åt sidan åt honom. Gör några köttbullar utan salt som är hans, i påskas var Rasmus ca 8 månader och vi gjorde små mini-mini köttbullar som han fick. Gjorde de till små korvar så han kunde hålla de som en glass typ.
Korven är ju salt, men vid 8 mån kan du börja vänja honom vid salta produkter som korv, färdiga köttbullar, pålägg som t.ex. skinka.
Julskinka i småbitar på mörktbröd.
Risgrynsgröt med fruktsoppa :d

Vad menar du med "lite gott"? Pratar vi om mat eller om godsaker? Om det är mat och han är van så är det ju bara att ge allt som är lämpligt (dvs så lite salt som möjligt).

Om det är godsaker du menar så tycker inte jag att det är lämpligt till en som är så liten. Andra tycker säkert helt olika på den punkten. Men jag är glad att vi höll oss till rekommendationerna och har sluppit värsta sockermonstret. Till skillnad från andra omkring oss som började före ett års ålder. :crazy:

Jag kan inte minnas att mina fått speciellt mycket godis under julen. De båda har varit för små för knäck och kola. Möjligtvis att de ätit pepparkakor då, jag minns sjutton inte :o

Rasmus blir GALEN om han inte får smaka, spelar ingen roll om det är en tallrik med grönsaker eller en tårtbit, han ska ha. Och visst får han smaka när han själv vill ha. Och även kanske upptäcka att det inte är så gott ;)
Men godis på julen *hrm* det är väl mest chocklad och nötter? De får han inte, men han får smaka pepparkaka och lussebulle (men han föredrar russin...)

Min äldsta var i den åldern vid jul och hon fick köttbullar, potatis och limpmacka med leverpastej. Funderar på godis.. jag är övertygad om att mormor stoppade i henne ischoklad :/ när jag vände ryggen till ;) och hade hon vågat fråga istället för att smussla,. så hade jag nog inte sagt nej.

Jul är fest!

Det vi gjorde, när han var i den åldern och ville smaka på allt och vi ville hålla på rekommendationen, var att han fick något annat helt enkelt. Nu äter jag själv iofs inte en hel tårtbit tex (pga gastric bypassoperation av magsäcken), utan jag nöjer mig med en liten smakbit av sambons. Men om vi åt kanelbulle/motsv så fick sonen sitta och pela med en vanlig brödbulle. Han märkte ju ingen skillnad, men var jätteglad över att vara med och göra som vi. :)

Det har ju inte varit några stora problem för oss iofs, för vi äter inte så mycket kakor/godis etc till vardags. Men allt går att lösa med lite fantasi!

Vad menar du med "lite gott"? Pratar vi om mat eller om godsaker? Om det är mat och han är van så är det ju bara att ge allt som är lämpligt (dvs så lite salt som möjligt).

Om det är godsaker du menar så tycker inte jag att det är lämpligt till en som är så liten. Andra tycker säkert helt olika på den punkten. Men jag är glad att vi höll oss till rekommendationerna och har sluppit värsta sockermonstret. Till skillnad från andra omkring oss som började före ett års ålder. :crazy:

Godis osv får han inte, det är han för liten för.
Tänkte mest på maten.

Rasmus blir GALEN om han inte får smaka, spelar ingen roll om det är en tallrik med grönsaker eller en tårtbit, han ska ha. Och visst får han smaka när han själv vill ha. Och även kanske upptäcka att det inte är så gott ;)
Men godis på julen *hrm* det är väl mest chocklad och nötter? De får han inte, men han får smaka pepparkaka och lussebulle (men han föredrar russin...)

Så är Isak också, ser han att vi äter så VILL han också smaka.
Vi åker till svärföräldrarna i jul men åker upp någon/några dgr innan så
hinner diskutera maten med svärmor innan:p

Får göra lite mat på sidan om åt honom som han kan äta.

Godis osv får han inte, det är han för liten för.
Tänkte mest på maten.

Jamen då är det ju inga problem! Du skriver att han är van att äta det mesta, så mosa på/skär i mindre bitar och låt honom smaka på det mesta, kanske i små högar på egen tallrik. Glöm inte frukten och grönsakerna. :) Någon liten pepparkaksbit dör han nog inte av heller. :p

när jag var liten körde mamma den mesta maten i foodprocessen så det blev som barnmatsburks innehåll, men samma mat som alla andra äter alltså, men lättare att äta för dem utan tänder.

Förresten, apropå tänder. Även om bebisar i din sons ålder inte har fått några tänder, eller bara har ett par gryn framtill, så brukar de kunna "tugga" rätt bra med gommarna om man skär i mindre bitar. Gommarna är stenhårda. :)

*kl*

Mina barn har inte varit så gamla till sin första jul min äldsta var bara 4 månader men även han som då hade börjat smaka på mat fick mosad köttbullar (hemmagjord), mosade prinskorvar och mosad potatis med smör. Sedan åt han en hel del smörgåskex förståss.

Mina har inte ätit godis i så tidig ålder utan började väldigt sent med det men när vi på julen drack kaffe och åt bulle så fick mina barn smaka det också. Bullen alltså.

Gott han med ? Ger du bara äcklig mat ;) OBS = SKÄMT !! ;)

Vi ger som vanligt. Men å andra sidan har vi inte tänkt frossa julmat heller, och OM vi gjort det så tror jag knappast jag gett våran dotter julmat. Så mycket skit som det är i denna mat.

Du kan nog ge lite av det mesta, men i små, små bitar.

Inget jättesaltat bara, så lär det väl vara okej?

Loke kommer att få käka det han önskar under julbordet. Om det är glutenfritt då. (måtte han få tid för remissen snart)

Men de tips du har fått i denna tråd låter bra. Du kan även googla bebisvänlig julmat.

Ex ugnsomelett, kalvfrikadeller (kalvfärs som du rullar och kokar), risgrynsgröt.
Koka köttbullarna istället för att steka dem.

Vi var i Sthlm pa hemmabesok :love: forra veckan och tog med vara flickor, 10 manader, pa julbord. De provade det mesta: kottbullar, potatis, lax, rakor, leverpastej, ost, brod, gronsaker...
Men de ar ju vana vid att ata "bitar" redan. Om din inte ar det sa ar det kanske lage att introducera det nu, ett tag innan jul :idea:

Tillagg: mina tjejer har 4 tander var (tva uppe tva nere) men det ar ju inte dem de anvander att tugga med, de tuggar med gommen.

Mina barn har fått smaka det mesta som står på ett julbord,en del i mindre mängder,men smakat har dom fått gjort!

Även när godsakerna har kommit fram,så har dom fått smakat,kanske inte nötterna,men godis och frukt och pepparkakor och annat gott som förekommer till julen!
Det är bara jul en gång om året,och det blir dom inte sockerberoende av..

Det har du iof rätt i.

Hur är det med gluten då?
Tänkte på bröd och så.
Vet att bvc pratat om det men minns inte vad dem sa nu:p

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
787
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 449
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 080
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈