Hur göra en bra lösning på längre ät tid?

Sv: Hur göra en bra lösning på längre ät tid?

Ang ätställning generellt, så är/var jag rent allmänt starkt emot att äta med huvudet på sned, de ska äta 'uppifrån'.

Samtidigt så att ha studerat lite, så kan jag i ärlighetens namn inte bestämma mig vilket som är 'minst illa' - när de äter uppifrån men DRAR ut mat (höjer huvudet, sänker ryggen), eller om de har huvudet på sned men drar ut men en mer skonsam rörelse.

Bästa vore ju om man kom undan 'dragandet' av tussar genom galler/nät, men det är knepigt.

Ponnyn äter om han får nät helst underifrån, med huvudet på sned (bild finns om ni inte fattar hur jag menar). Fbl äter om han får nät helst rakt uppifrån. Jag föredrar ponnyns 'ätstil', den lär vara skonsammare för kroppen/ryggen faktiskt..

ja det låter ju bra, för det måste ju vara någon typ av nät man lägger PÅ höet men frågan är om det måste vara tungt så det ligger kvar eller så gör man som du säger med ett hönät som är mjukt då kan hästarna trycka ner till ner till höet...
men de kan inte slita loss det med tänderna då eller fastna med tänderna i det?

min islandshäst har lärt sig att knyta upp grimmskaftet så han kanske kan lära sig knyta upp detta med?

Ang ätställning generellt, så är/var jag rent allmänt starkt emot att äta med huvudet på sned, de ska äta 'uppifrån'.

Samtidigt så att ha studerat lite, så kan jag i ärlighetens namn inte bestämma mig vilket som är 'minst illa' - när de äter uppifrån men DRAR ut mat (höjer huvudet, sänker ryggen), eller om de har huvudet på sned men drar ut men en mer skonsam rörelse.

Bästa vore ju om man kom undan 'dragandet' av tussar genom galler/nät, men det är knepigt.

Ponnyn äter om han får nät helst underifrån, med huvudet på sned (bild finns om ni inte fattar hur jag menar). Fbl äter om han får nät helst rakt uppifrån. Jag föredrar ponnyns 'ätstil', den lär vara skonsammare för kroppen/ryggen faktiskt..

hm bra tanke...det gäller ju att man disskuterar runt och kring alla problem som kan uppstå det är ju först då man kan komma fram till en bra lösning.
Viktigt som du gjort, att studera hur hästarna beter sig med...det kan verka jättesmart men som du säger kan de i värsta fall "förstöra" kroppen på våra påhitt...

men om man inte packer hönätet så hårt så kanske de mer kan pilla ur maten istället för att rycka och slita??? fast då kanske det bara faller ur o ner på marken istället?

men hönät är väl ingen bra ätställning???

vad tycker ni annars om hö nät för det är väl till för att förlänga ättiden? jag personlingen har blivit livrädd för det eftersom de kan fastna men jag inbillar mig kanske bara?

sen finns det ju fler problem...man vill att hästen ska äta uppfrån och ner så att säga...men allt beror ju på hur hög hästen är...
din smarta lösning tex, den är ju endå 50cm hög totalt kanske? och för en storhäst blir det ju ganska lågt men för en shettis eller en islandshäst blir det endå som att äta från ett hängande hönät nästan....

påtal om hönät...är det farligt att hänga dem lågt???

det är skitsvårt när man har en shettis med ju...höjden för maten måste bli lagom för den med...

jag funderade lite snabbt på om man hade kunnat gräva ner något i marken, vad tror ni om den ideen? men de får ju inte gå och ramla ner/trampa ner i det....men jag menar då hamnar det ju i marknivå men att behållaren är nedgrävd i marken så man endå kan fylla den och så ett nät eller nåt sånt överst...men de får de ju inte trampa på det och så...kanske en lite kant, men risken att de går i den är rätt stor va?.....

Jag har ju silage, så det är så långa strån och de 'trasslar' så gärna ihop sig att det blir 'dra' hur man än gör, däremot går det ju åt mindre kraft åt att dra ut det om det är löst packat, men själva rörelsen blir densamma.

Hönät sänker farten lite för ponnyn om det är SMÅ maskor, men ganska lite. Då fungerade automaten mycket bättre att öka tiden. Fbl äter MER om han får sin mat i hönät (med stora/vanliga maskor).

Risken de ska fastna finns alltid. Ponnyns finmaskiga kunde jag ju hänga lågt då han är oskodd och maskorna så små, men med skor är och förblir hönät en risk om de hänger lågt och/eller tas loss. Jag satte med schakel till ponnyn, för han knyter upp knutar och knäpper upp hakar.

Och JA, lågt satta hönät är farliga om det är så stora maskor att de kan fastna, och ALLTID (oavsett maskstorlek) om de är skodda.

SÅhär fäste jag finmaskiga till oskodda ponnyn, här ser man ätställningen, sen står han som vanligt med huvudet lågt när han äter. Fbl har jag ingen bild på, men han har iofs sina nät högre (inte jättehögt, jag har en 'påse' under som håller upp det så det aldrig hamnar för lågt), men han drar uppåt och äter sen med huvudet kvar högt.

Thumbnail.aspx

Automaten ger inga större problem, såhär blir ätställningen (Bilden är på första prototypen)
Thumbnail.aspx

Här har han precis dragit ut en tuss, högre än såhär blri aldrig hans huvud:
Thumbnail.aspx

Så, han är inga större problem ätställningsmässigt oavsett sort. Fbl däremot får en sämre ätställning med nät. Fbl ska ju dock inte begränsas/saktas ner - tvärtom. Dock stökar han runt sin mat och äter då mindre om det är löst jmf med i nät, så där är det motsatta anledningen att han har nät än att ponnyn har.

Delvis knapplån

Jag håller med om att man måste komma fram till vilket resultat som ger störst vinst kontra minst förlust. Då får man ta hänsyn till ätställning, risken med en för tjock häst, risken att de fastnar (om man har en lösning som medger detta), fördelen med mental stimulans i att alltid ha foder, fördelen för humör och mage med konstant men begränsad fodertillförsel. Så det är ju många aspekter att ta hänsyn till!

Den lösningen jag har använt är den jag ansett bäst hittills, då den stora hästen verkligen inte ska bli begränsad i sitt ätande, och samtidigt behöver han också en hyggligt vettig ätställning. Annars hade jag ju kunnat fodrat honom genom någon konstruktion tillräckligt högt upp för att ponnyn inte ska nå.

Det är lurigt det där...

Jag hoppas kunna ha bägge på helt fri tillgång i vinter, det gick förra året. Problemet är nu när det finns en hel del annat att äta i hagarna. Om ponnyn då dessutom får fri tillgång på hö, så blir det inte riktigt bra...

puttar....hur skall vi lösa detta gott folk?

kan man snicka någon typ av låda inne i lösdriftn kanske så kan de inte vippa den, för det var tanken med bilhjulet till din lösning väl alexandra?...

men kan man snicka fast den så långt ner att ät höjden blir bra men de inte kan sparka sönder den?

Bildäcket var mest för att själva lådan är så lätt att när han skulle dra ut tussar genom hålen lyfte hela lådan och han blev rädd.

puttar....får kanske fodra fler än 3 gånger om dagen istället...suck...
kan de vara "farligt" att vissa dagar fodra 3-4gånger om dagen och vissa dagar fodra 5-6gånger om dagen?(ibland är man ju inte hemma heeela dagarna).

Inte farligt mer än om det blir för långa mellanrum mellan fodringarna. Hästar ska inte stå utan mat mer än 4 h i sträck egentligen.

Det är det viktiga, sen om man fodrar en gång per dag eller fem är eg skitsamma sålänge de inte står långa tider utan mat.

Så kan du fodra 3 ggr/dag och ändå se till att det inte är för lång tid mellan maten tar slut tills nästa kommer så kör på det. JAG skulle aldrig lyckas med det på ett vettigt sätt för Lillen, jag skulle behöva ge åt helsike för mycket per fodring och han skulle äta alldeles för mycket. Disse däremot skulle jag kunna fodra en gång var tredje dag och han skulle alltid ha mat.

Jag fodrar, pga Lillen, var fjärde timme dagtid. 'Basen' är 8 - 12 - 16 - 20 - tidigast 22. Den sista är en extra nattfodring just för hans skull, för att minska tiden till morgonfodring. Sen beror det lite på när jag släpper ut, vilket i sin tur beror på jobb. Igår åkte de ut kl 05, och fick således mat 05 - 09 - 13 - 17 ute. Togs in vid 7, då fick Lillen bara en pyttetuss (har halm med), och sen fick de kvällsmat kl 23. Imorse gick de ut kl 08.

Så under fyra fodringar kan jag omöjligt hålla dieten här. Jag jobbar dock skift, och de dagar jag jobbar dag (som igår, åkte 05, hemma 19) så ger min mamma mat. Tidigare så hade jag helt enkelt lunchgrind, mycket bra uppfinning. Då hade jag en lättfödd och en svårfödd med, så då gjorde jag som följer:

07 - utsläpp i varsina hagar. Svårfödda fick massor, lättfödda fick en dietfrukost.
12 - lunchgrinden släpper grinden mellan hagarna. Den lättfödda kommer in i den svårföddas hage och kan av maten som är lämnad där äta lunch. Maten räckte till kl 14 ungefär.
18 - matte kom hem och fodrade eftermiddagsmat i hagen.
21/22 - intag och fodring inne i resp box.

Med två lättfödda kan man ju göra det ännu enklare. Frukost ute på morgonen. Grinden släpper in till lunchhage vid lunch. På em ger du mat, och sen nattmat.

kl

Lite funderingar här...
vi har för ett par dagar sedan byggt en foderlåda av en europapall och tre kragar. Sedan har vi lagt ett galler med rutor på 5*5cm och fäst den så de inte kan dra upp den.
Grejen är den att de inte verkar fatta riktigt hur de ska göra :confused:
Vi lade i 4kg och det var mycket kvar dagen efter...
Hur lång tid ska man ge det?

Min pålle verkar försöka lite mer än den andra som bara blir grinig.
Vi ska även testa att bygga den modellen som dom äter från sidorna.

Är det kanske så att rutstorleken är för liten?
Vi har hösilage fast det är nästan torrt som hö(TS 80%).

När det blir kallare ute så kommer vi eventuellt ha blötare hösilage, kan det bli ännu svårare att få upp det då?

Vi kan inte ha fri tillgång för min blir enormt fet...

Hösilage är mkt svårare få ut än hö ja, tyvärr. Längre strån och ffa så 'trasslar' silagestråna ihop sig. Dock, när de lär sig tricket så kan de dra ut ganska stora tussar just iom långa strån och mer trassligt.

Ge dem några dygn, ev ett större nät i början. Lillen åt INGENTING första natten med hålstorlek X på min begränsare. Fick större hål och började lära sig. Sen lärde han sig FÖR bra, och jag fick minska hålen lite. Då gick ätandet ner, men sen kom han på tricket. Efter inte så länge var vi tillbaka till ursprungliga hålstorlek X, den som i början var för liten, han fick inte i sig något. Och han åt för mycket redan med det.

En del har ju stora finmaskiga nät och har fri tillgång så. Dock så angivelserna vad hästarna äter ändå är lite skrämmande. T ex på swedish hoofschool så är ett ex med där:

Ett nät som rymmer en hel rundbal (500 kg, silage) räcker ungefär 9 vinterdagar för två araber och två shettisar. Dom bor tillsammans och äter tillsammans.

Det innebär att dygnsförbruket är 500/9 = 55,5 kg. Delat på 4 ponnyer/hästar så 13,8 kg var. Nu är två av dem shettisar vilket innebär att araberna äter mer än 14 kg var/dygn, shettisarna mindre. Shettisen i bild är i ett hull som jag inte skulle våga ha i.

Så, jag blev ganska skeptisk där. Det är alltså ett FIIIINmaskigt nät, mkt mer finmaskigt än ens finmaskiga hönät. Och får de i sig sådana mängder så.. Lite samma jag märkt med Lillen, att automaten och finmaskiga när ger lite längre ättid. Men han äter fortfarande på tok för mkt och för fort för att man ens ska kunna tänka tanken på fritt. Tyvärr =/

Hänger på denna tråd eftersom jag också har ett matvrak. Som dessutom blir riktigt arg när man gör det FÖR svårt för henne.:crazy: Att hon är lättfödd och lite rund om magen gör inte saken lättare. Jag mår dåligt av att se henne stå inne och vara sysslolös, för att jag märker att hon mår dåligt av det. Biter på inredning, är arg på boxgrannarna, grisar ner och rör runt.

Hon äter upp sitt kvällsmål, 6 kg torrt hösilage, på 1 timme. Och står inne 12h/dygn... 11 h utan mat... :cry:
Först provade jag en höpåse (som man hänger upp med ett hål i framtill). Då tog det lite drygt 1 h...
Då köpte jag 2 hönät (finmaskiga!) och satt dubbelt och nu när hon lärt sig tekniken tar det henne dubbla tiden, ca 2 h.
En kväll provade jag dubbla hönät plus höpåsen (vet inte hur jag lyckades tröcka in 6 kg i det...). När jag kom dan efter hade hon fullständigt MÖRDAT höpåsen OCH hönäten... :devil: Så det var ingen hit.

Vet inte vad jag ska göra... Nu får hon 8 kg på kvällen... Hellre liiite för rund än understimulerad...

Jag gillar hönät, hon kan stå med huvudet under mankhöjden och äta, känns relativt säkert. Tror att hon skulle totalförstöra en "foderlåda" om jag byggde det till henne...

Funderar på att prova med 3- eller till och med 4-dubbla finmaskiga hönät... :cool: Känner mig så taskig.

Kan du inte dela upp fodringarna? Måste du ge 6 - 8 kg och sen inget mer på 12 h?

Allt beror ju på ekonomi osv, men i sådana där lägen skulle ju kanske en sådan där 'höautomat' kunna funka fint. De kostar ju dock, men då kan hon få exvis 1 - 2 kg vid intag, och sen resten 4 - 5 h senare?

okej, då ger vi dom några dagar till. fri tillgång blir det nog inte även om denna fungerar sen, men förhoppningsvis har dom att äta så länge att det blir max 4 timmar utan.

Det optimala vore om man kunde ge dom en eller två gånger om dagen och att dom aldrig står utan :D men det är nog omöjligt eftersom dom ska ha max 9-10kg var/dag.

Detta gallret fick vi köpa, så det är svårt att prova sig fram med olika storlekar... den kostade ändå 400kr. Arbetslös som man är gör det svårt att lägga ut hur mycket som helst.

Prova sätt ett hönät med stora maskor eller ngt kanske då? Alltså fäst det i botten på lådan? Om de inte lär sig tekniken med galler, då får de ju lättare iom nätet och fattar poängen (att man ska pilla åt sig maten och dra ut den). Så kan du byta till galler sen?

Alt om du har någon träskiva eller liknande, som du kan såga lagom stora hål i och ha som 'galler' när de lär sig äta? *spånar*

I nuläget har jag ingen möjlighet till extra fodringar. Hästarna fodras 3 ggr/dag, kl 7, 13 och 19.
Fler fodringar ger ändå inte längre ättid.

Ska investera i sånt där dyrt nät som nån tipsade om, med 3 cm maskor med plats för 5 kg. Hoppas det funkar liiite bättre.

Snart flyttar vi till box med halm! :love:

Jag har ju silage, så det är så långa strån och de 'trasslar' så gärna ihop sig att det blir 'dra' hur man än gör, däremot går det ju åt mindre kraft åt att dra ut det om det är löst packat, men själva rörelsen blir densamma.

Hönät sänker farten lite för ponnyn om det är SMÅ maskor, men ganska lite. Då fungerade automaten mycket bättre att öka tiden. Fbl äter MER om han får sin mat i hönät (med stora/vanliga maskor).

Risken de ska fastna finns alltid. Ponnyns finmaskiga kunde jag ju hänga lågt då han är oskodd och maskorna så små, men med skor är och förblir hönät en risk om de hänger lågt och/eller tas loss. Jag satte med schakel till ponnyn, för han knyter upp knutar och knäpper upp hakar.

Och JA, lågt satta hönät är farliga om det är så stora maskor att de kan fastna, och ALLTID (oavsett maskstorlek) om de är skodda.

Thumbnail.aspx
Det där hönätet är inte så finmaskigt.
Skulle heller aldrig hänga det så lågt.
De kan fastna med hela benen om det vill sig illa.
Tyvärr verkar det inte finnas finmaskiga hönät i bomull- som går sönder.

Jag har mitt upphängt utanför boxen- för att den inte ska kunna fastna. Den har t o m lyckats fastna med hoven i krubban- plast med stålram:eek:

Sparkade in i krubban o fick sen inte ut hoven *varnar*

Det där hönätet är inte så finmaskigt.
Skulle heller aldrig hänga det så lågt.
De kan fastna med hela benen om det vill sig illa.
Tyvärr verkar det inte finnas finmaskiga hönät i bomull- som går sönder.

Jag har mitt upphängt utanför boxen- för att den inte ska kunna fastna. Den har t o m lyckats fastna med hoven i krubban- plast med stålram:eek:

Sparkade in i krubban o fick sen inte ut hoven *varnar*

Bättre bild på maskor, jmf med ett med vanliga maskor btw, det är dock inte hopdraget upptill det lilla:

Thumbnail.aspx

Det går INTE få in en hov i maskorna, det krävs 3 ggr så stora maskor. Jag har stått och med 'våld' försökt trä på nätet på hoven, går icke. Så absolut ingen risk fastna med benet, därför jag vågade hänga det lågt.

Mina brukar inte sparka sönder sina saker förvisso, eller bruka speciellt mycket våld på det. De kan sparka igenom en boxvägg med om de börjar veva, men mina låter tack och lov bli. Nätet provade jag lägga in löst btw, efter tips om att det tar än mer tid då. Tyvärr fungerade det inte på lilla födgeniet, han tyckte 'skitbra' och ställde sig på nätet och drog ut än större tussar ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka