Hur gör vi med grannkatten?

Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Delvis KL

Att ha sina katter som "utekatter" är ALLTID en risk!
Och att ens granne har en "kattilsken-katt" är självklart ett problem.

Men... Utekatter löper ALLTID en risk att skadas! Och pga detta kosta pengar!

Mina som håller sej hyfsat nära vår trädgård största delen av tiden - dock vandrar de iväg ut i skogen ibland och på fälten ibland och säkerligen även in på någon grannes tomt - har båda hanmat i slagsmål = kostat pengar!

Hade jag velat vara säker på att de skulle vara "hela" så hade jag fått sätta upp en rastgård alt. ha dem som innekatter!

När vi flyttade in för ett år sedan fanns redan ett kattbestånd i området, så mina katter kan säkert ha uppfattats som "bråkstakar" av andra kattägare iom att de tog vår tomt i "beslag" efter att den tidigare varit revir för någon annans katt. (Tidigare husägare hade inte katt!)

Skulle jag då för de andra kattägarnas säkerhet och trevnad hållit mina katter inne?
Eller skulle jag ha beskostat någon annans vet.räkningar för att mina katter kom sist in i "gruppen" = var de som orsakade att det blev lite rörigt i katt-samhället?
Eller skulle jag kanske kräva att de som äger den gula hankatten som slagits med min ena skulle betala vet.kostanden?

Eller måste jag inse att så länge JAG väljer att släppa ut mina katter så finns risken att något kan hända dem?!

När de nya grannarna flyttar in kanske de har en katt som kommer försöka "sätta sej på" mina... Kan jag då kräva av dem att de inte släpper ut sin katt?

Eller är det sist och slutligen MITT ansvar och INGEN ANNANS att mina djur - oavsett art - mår så bra som möjligt?

Den djurskyddslagstiftning som vi har i Sverige reglerar vad vi kan och inte kan kräva av andra djurägare! Utöver de lagarna kan vi bara föra vettiga samtal och försöka vädja till våra med-djurägares etiska och moraliska rättesnören... På gott och ont!

/Swat - vars katter varit innekatter, innekatter med rastgård, innekatter igen, utekatter med kattlucka, innekatter med rastgård och nu utekatter med kattlucka igen! Allt beroende på den övriga livvsituationen.
Så om "Mördarkatten Måns" dyker upp i våra krokar så kommer det snabbt som attan att byggas en rastgård tills säkerheten är återställd! Så viktiga är mina katter för mej.

Det är lite skillnad på när man flyttar in med en ny katt. De gör alltid upp.
Men våra katter bråkar inte med grannkatten, det är han som bråkar med de..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Nej! Du har fel!

Det är INTE samma lagar som gäller för hund som för katt!

Det har jag inte skrivit, jag skrev:
det är samma regel där för lös katt som för lös hund,orsakar katten skada eller avsevärd olägenhet, som den verkligen gjort hos TS,

Så här, där katten orsakat skada så gäller samma regel, katten får inte ränna på TS tomt.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ja, jag tycker också att den andra kattägaren har ett ansvar. Givetvis är det skit av henne att bete sig som hon gör och helt strunta i att hennes katt ställer till stora problem för andra, trots att ni har försökt prata med henne. Jag hoppas såklart att ni når en lösning på problemet, för jag förstår självklart att det måste vara väldigt jobbigt och frustrerande att ha det så här.

Men fortfarande ... Det ju ändå DINA katter som riskerar att skadas när du släpper ut dem. I det läget är det helt skit samma vems fel det egentligen är i grunden, som jag ser det. Katterna riskerar uppenbarligen att skadas om de släpps ut.

Jo, självklart är det en risk att släppa ut katterna.
MEN, det är skillnad på kattslagsmål där katterna slåss mot varandra än när en katt slaktar en annan katt för att den katten springer.
Det är ju så det går till. Våra katter springer, hennes katt får tag i bakdelen på våra katter.

Om jag hade en katt som jag visste var elak, skulle jag inte släppa ut den där jag vet att det finns katter. Jag bryr mig om alla katter, så varför skulle jag då riskera att min elaka katt dödar grannens katter..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Bara för att katterna är vana att få gå ut- om de var innekatter skulle ju problemet aldrig uppstått, eller hur?

Och till TS.Lyssna inte på de som menar du är oansvarig, det är du inte. Det är din grannes skyldighet att hålla sådan ordning på sin katt, din granne ska

Med andra ord, har man en skitstövel till grannkatt som bara bråkar på andra ställen och de som bor på andra ställen får skador o olägenheter av detta, så får man hålla sin katt inne.Eller i utomhusbur. Eller avliva.

Jag hade aldrig accepterat en sådan katt runt mina hus-nu för tiden så har jag en oönskad hund som är upplärd att leta upp o jaga bort alla främmande katter.Perfekt.

Man vill ju lösa det på ett bra sätt. Skulle aldrig kunna avliva den, utan att vara överens om det med ägaren. Hon älskar ju sin katt, likt jag älskar mina katter. Men samtidigt, om jag vore hon så vore det bästa att hon löser det här genom att inte ha sin katt ute..
Jag skulle aldrig ta emot en omplaceringskatt som de säger är elak mot andra katter, och ha den som utekatt.. Skulle inte kunna ha på mitt samvete att min elaka katt skadar andras katter.
Grannen har köpt en gård och ska flytta om någon månad. Dit hon ska flytta finns många katter i området.. Hon kommer att göra sig osams med alla grannar som har katter..
Dessväre så ligger gården inte långt ifrån här, så eftersom katten vet om att vi har katter, så är det inte omöjligt att han vandrar hit för att slåss.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Men du, då kanske du ska kontakta trafikstyrelsen också och be dem att dra alla vägar en längre bort från dig så inte katterna riskerar att bli överkörda? Och bäst att utrota alla rävar i området också om det finns sådana.

Det finns alltid en risk med att släppa ut katter och om du bor olämpligt till (pga hårt trafikerade vägar, mycket rovdjur, eller andra katter som spöar på dina) så måste du ju ta ditt ansvar för din katt och hålla den inne? I alla fall tills problemet är löst, om det går att lösa.

Ja jag har själv utekatter.

Men snälla, nu överdriver du. JAG kan inte göra något åt vägarna..
Men det är skillnad, ÄGAREN HAR ANSVAR ÖVER SIN KATT!! Rävar har ingen ägare, ingen har ansvar över de. Dessutom har vi inga rävar här inne på gården.
Och, nej jag bor inte olämpligt.. Det är endast en katt till förutom våra i området, och det är grannens katt.
Kan du förklara för mig, VARFÖR SKA JAG HÅLLA MINA KATTER INNE NÄR DET ÄR HENNES SOM ÄR PROBLEMET?????
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Av den enkla orsaken att det är DITT ansvar att hålla DIN katt säker tills dess att problemet är löst!

Som du beskriver ägaren till den "angripande" katten så bör Lässtyrelsen se det som intressant att prata med henne! (En "sjuk" katt, en hund som rymmer och angriper andra hundar.)

Så ring dem snarast!

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Av den enkla orsaken att det är DITT ansvar att hålla DIN katt säker tills dess att problemet är löst!

Som du beskriver ägaren till den "angripande" katten så bör Lässtyrelsen se det som intressant att prata med henne! (En "sjuk" katt, en hund som rymmer och angriper andra hundar.)

Så ring dem snarast!

/Swat

Ja, nånting måste göras iallafall.
Inatt var hennes katt ute åsså tog hon in den imorse. Så det var ju bra.
Ska försöka prata med henne angående veterinärkostnader.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jo, självklart är det en risk att släppa ut katterna.
MEN, det är skillnad på kattslagsmål där katterna slåss mot varandra än när en katt slaktar en annan katt för att den katten springer.
Det är ju så det går till. Våra katter springer, hennes katt får tag i bakdelen på våra katter.

Ja, det är det jag menar. Att släppa ut en katt innebär såklart alltid en viss risk, men nu tycks den vara tämligen överhängande i och med den andre katten. Och att bli jagade och attackerade på det sätt du beskriver är ingenting jag hade velat utsätta mina katter för.

Om jag hade en katt som jag visste var elak, skulle jag inte släppa ut den där jag vet att det finns katter. Jag bryr mig om alla katter, så varför skulle jag då riskera att min elaka katt dödar grannens katter..

Ja, det är synd att inte alla resonerar så.. Men försök med det Swat tipsar om och se om det kanske kan ge någonting.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

När vi tog emot en jourhemskatt så mobbade vår ena katt ut den totalt, blev även ett otäckt sår en gång så de fick turas om att vistas på balkongen och i resten av lägenheten. Jag funderade nästan allvarligt på att skaffa en sådan här:

08.jpg


Men allvarligt talat, jag förstår att det måste vara en riktigt jobbig situation men om grannen+katt ändå ska flytta inom några månader så skulle jag hålla mina katter ute - alternativt ringa till grannen varje gång jag tänkte släppa ut mina för att försäkra mig om att den var inne och mina ändå fick komma ut var eller varannan dag. Blir ganska knöligt men hellre det än att de skadas så allvarligt så de kanske förlorar ett öga eller öra, ifall grannens katt kommer till er gård efter flytten så är det ett senare problem som får tas itu med då.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

När vi tog emot en jourhemskatt så mobbade vår ena katt ut den totalt, blev även ett otäckt sår en gång så de fick turas om att vistas på balkongen och i resten av lägenheten. Jag funderade nästan allvarligt på att skaffa en sådan här:

08.jpg


Men allvarligt talat, jag förstår att det måste vara en riktigt jobbig situation men om grannen+katt ändå ska flytta inom några månader så skulle jag hålla mina katter ute - alternativt ringa till grannen varje gång jag tänkte släppa ut mina för att försäkra mig om att den var inne och mina ändå fick komma ut var eller varannan dag. Blir ganska knöligt men hellre det än att de skadas så allvarligt så de kanske förlorar ett öga eller öra, ifall grannens katt kommer till er gård efter flytten så är det ett senare problem som får tas itu med då.

Jo, men en av våra katter bråkar inte med honom. Jag tror att grannkatten känner att det inte är någon idé.. Den skadade katten ska i vilket fall som helst vara inne nu tills såren har läkt. Sen får vi se hur långt vi har kommit i pratet med grannen !
Skulle inte funka att ringa och fråga henne om hennes katt är inne eller ute. Jag litar inte på det. Eftersom hon lovat att bara ha honom ute på nätterna men inte hållt det så.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

att du orkar hålla på och ringa varenda dag...
Min katt är en fd stallkatt, han har aldrig under sitt 9 åriga liv hållits inne mot sin vilja (mer än när han kastrerades). Så skulle någon flytta hit med en katt och tala om hur elak den är och jag bara skulle få ha min ute vissa tider... Hur ska jag kunna få in min katt om han inte vill in då?
Och nej, rastgård skulle jag aldrig bygga. Och nej, jag tar inte semester för att få sova eftersom min katt skulle tjuta hela innetiden. Och nej, jag sjukskriver mig inte heller för att grannen ska kunna slippa ta ansvar för sin katt.

Skulle prata med grannen att hon får hålla sin katt inne jämt, eller ha en rastgård till den. Här finns förövrigt säkert 10 katter till som alla tillhör olika familjer.
Skiter hon i det, eller bara står och bölar utan att ta ansvar varje gång hennes katt ställt till det (och ja, veträkningarna skulle jag begära pengar för), då skulle jag tala om för henne att antingen så avlivar jag den eller hon den.
Skiter hon i det ändå och min katt skadas ännu mer, då skulle han "försvinna". 10 andra katter ska inte behöva vårdas på djursjukhus för att En katt ska få vara en mördarkatt och ägaren slippa ta ansvar.
Och skulle inte jag se till att katten "försvann" så vet jag att andra skulle sköta den biten för att rädda livet på övriga 10 katter.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

VARFÖR SKA JAG HÅLLA MINA KATTER INNE NÄR DET ÄR HENNES SOM ÄR PROBLEMET?????

DÄRFÖR ATT DET ÄR DITT ANSVAR ATT DIN KATT MÅR BRA!!!!!

Talar vi samma språk nu?

Om din katt riskerar bli så sönderslagen att den måste till veterinär för att sys osv så måste du väl förstå att du bör hålla den inne? Sen får du väl göra vad du kan för att lösa problemet med grannkatten men du kan ju börja med att hålla din egen katt i trygghet inomhus.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Men det är väl skillnad?:eek:, inte kör det in bilar runt huset o siktar på TS katt? och hur stor risk är det att en räv ligger på lur intill huset?, detta handlar om en aggresiv grannkatt som riktat in sig på TS katt och det är inte tillåtet.

Kattslagsmål är en allmän fara man får räkna med när man släpper ut sin egen katt, liksom att den kan bli överkörd eller tagen av en räv. Vill man inte riskera det så håller man katten inne.
TS skriver ju själv att hon minsann inte tänker hålla katten inne för det är "ju grannens katt som är problemet".

Därutöver kommer frågan om hur man löser detta, men punkt nr ett blir ändå till TS: håll din katt inne tills vidare. För kattens skull.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

DÄRFÖR ATT DET ÄR DITT ANSVAR ATT DIN KATT MÅR BRA!!!!!

Talar vi samma språk nu?

Om din katt riskerar bli så sönderslagen att den måste till veterinär för att sys osv så måste du väl förstå att du bör hålla den inne? Sen får du väl göra vad du kan för att lösa problemet med grannkatten men du kan ju börja med att hålla din egen katt i trygghet inomhus.

Ja, som jag skrev så kommer den skadade katten att få vara inne eftersom han överfallit henne varje dag i flera veckor.
MEN, jag tycker inte att det är jag som ska tvinga min katt att vara inne.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Kattslagsmål är en allmän fara man får räkna med när man släpper ut sin egen katt, liksom att den kan bli överkörd eller tagen av en räv. Vill man inte riskera det så håller man katten inne.
TS skriver ju själv att hon minsann inte tänker hålla katten inne för det är "ju grannens katt som är problemet".

Det finns olika sorters kattslagsmål.

Vanliga, när katten som ger sig eller inte vill slåss slipper att bli förföljd, trakasserad o svårt skadad, utan bara får lite vanliga blessyrer.

Sedan finns det idiotkatter som har som största nöja att bita halvt ihjäl andras katter-och de som har sådana katter, som TS granne, har skyldighet att hålla koll sin trakasserikatt, det är liksom inte TS skyldighet att ha sin katt inne jämt o ständigt, så ja, det är grannens katt som är problemet.

Om min granne hade haft en sådan katt, som TS beskriver sin grannes katt, som ofta suttit på lur hemma och skadat min katt så svårt, och grannen trots upprepade tillsägningar fortsatte släppa ut sin katt lös, så hade jag utan tvekan efter en tid sett till att skjuta katten.Utan tvekan.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ja, som jag skrev så kommer den skadade katten att få vara inne eftersom han överfallit henne varje dag i flera veckor.
MEN, jag tycker inte att det är jag som ska tvinga min katt att vara inne.

Precis, jag skulle inte heller tvinga ut när idiotkatten är i faggorna, vem gör det?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Ni får ursäkta mej, men jag blir HELT matt på vissas resonemang!

Vad är det som ni inte förstår!

Det ÄR TS ansvar att hålla sin katt på ett sådant vis att den inte skadas eller blir sjuk "i onödan"!

Att sedan skriva här att man i TS situation utan tvekan skulle skjuta den utpekade katten är inte bara dumt, det är dessutom lagvidrigt!

Du FÅR inte avliva någon annans djur! Oavsett om det är en "aggressiv" katt, en lösspringande hund eller en störande häst!

Hur fasen kan man ens motivera detta undrar jag?!

Ginnies:
Om jag stör mej på dina katter, de kanske går över min tomt eller har kissat i min sandlåda, är det ok att jag skjuter dem då?
Eller om din katt ligger på min motorhuv = risk för repor = risk för dyra kostnader för omlackering! Kan jag skjuta dem då?

Nej! Jag har sagt det flera ggr och säger det igen!
Skriv ut den aktuella djurskyddslagstifningen, gå och prata med er granne LUGNT OCH BALANSERAT och förklara vilka omkostnader ni haft.
Be henne komma med en fungerande lösning!
Om inget händer snabbt - inom en vecka eller så - så kontakta LÄnsstyrelsen och påtala att det gäller ett brådskande ärende!

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Du har helt gett upp om djurskyddet i Sverige va...? Ingen idé att ens kontakta länsstyrelsen, lyssnar inte grannen på dina klagomål så knäpper du djuret?

Jag kan bara hålla med Swat, vilken obegripligt trångsynt och egoistisk attityd.

Den aggressiva katten är lika oskyldig som TS katt och alla är vi överens om att det är grannen som borde ta ansvaret. Men ändå är det helt ok enligt dig att ta livet av djuret?

Den här hårda "jag gör vad som krävs utan hänsyn till andra"-attityden börjar du ta lite väl långt nu....
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag håller helt och hållet med dig. Om man efter massor av påpekanden, ett flertal dyra veterinärbesök, en katt som hålls inne för den är skadad och som går och skriker och krafsar för att den vill ut...
Om folk inte var så förbaskat besatta vid att till varje pris hålla varenda katt vid liv så skulle vi inte ha så mycket oönskade katter heller. Det finns enormt med katter. Därför jag inte är besatt vid att hålla min katt inne så inte räven tar honom. Självklart skulle jag bli ledsen om en räv tog honom, men finns enormt många katter som behöver ett hem, så det är inte svårt att få tag i en ny katt om så skulle ske. Och när det nu finns så mycket katter, varför då hålla liv i katter som uppenbarligen inte ska hållas liv i? Varför inte lägga energin då på dom trevliga katter som faktiskt finns...
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Om folk inte var så förbaskat besatta vid att till varje pris hålla varenda katt vid liv så skulle vi inte ha så mycket oönskade katter heller.

Nej, om kattägare började bry sig om sina katter, tänka till före kattköp och sedan ta sitt ansvar och se till att hålla någorlunda koll på sina katter och - framför allt - kastrera dem, så skulle vi inte ha så många oönskade katter.

Det finns enormt med katter. Därför jag inte är besatt vid att hålla min katt inne så inte räven tar honom. Självklart skulle jag bli ledsen om en räv tog honom, men finns enormt många katter som behöver ett hem, så det är inte svårt att få tag i en ny katt om så skulle ske. Och när det nu finns så mycket katter, varför då hålla liv i katter som uppenbarligen inte ska hållas liv i? Varför inte lägga energin då på dom trevliga katter som faktiskt finns...

Så länge det finns folk med din attityd är det väl bara att anse som något totalt ouppnåeligt dock..
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 901
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp