Hur gör vi med grannkatten?

Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Katthem, haha grannen skulle fatta direkt ;)
När hon flyttade hit hade hon 2 katter. Men hon har bara den här katten kvar, för den andra försvann för typ ett halvår sen. Påkörd eller rymt, skulle tro på rymt för ägaren verkar ha dålig hand om sina djur..

Vad menar du med hundpäls? Att han ska bli rädd för att det luktar hund? Vi har hund, så nej det går nog inte ;)
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Exakt! Jag skulle aldrig i livet hålla min katt inne för att någon vägrar ta ansvar för sin katt. Då ser jag hellre till att den "försvinner" hastigt och lustigt om ägaren ändå inte bryr sig.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Hon verkar inte ha god hand om djur..
En dag stod vi med en rottweilerhane I KOPPEL vid våran ridbana. Kollade på ridning.
Plötsligt kommer ena grannens hund springandes. Hugger våran rottis i halsen gång på gång. Till slut fick jag tag på svansen på grannhunden, så jag höll upp den. Då försöker den hugga i benet på mig. Hade jag inte tagit i svansen, utan försökt få tag på nackskinnet så hade jag blivit huggen..
Efter en stund kommer grannen, tar sin hund, går, säger inte ett ljud.
Visst att i chock kanske inte få fram något.
Men hon kan komma i efterhand och be om ursäkt och fråga hur det gick med våran hund..
Våran KOPPLADE hund blir alltså överfallen av grannens RYMMANDE hund..

Andra gånger har hennes hundar varit ute i våran hästhage och vallat våra hästar.. Livsfarligt, våra hästar kan snubbla på stenarna...
Sen när vi sa till henne så sa hon "oj då, hur har de kommit ut" Just då när vi säger till henne så hänger en av hundarna över stängslet, så nog sjutton vet hon hur de kommer ut. Så sa hon "Jamen mina hundar är så vana att valla mina hästar"
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Så om någon retar sej på dina katter så är det ok för dej att den/de personerna ser till att dina katter "försvinner"?

Och tro mej! Folk kan reta sej på katter bara pga att de är just katter!

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Exakt! Jag skulle aldrig i livet hålla min katt inne för att någon vägrar ta ansvar för sin katt. Då ser jag hellre till att den "försvinner" hastigt och lustigt om ägaren ändå inte bryr sig.

Fyfan du gör mig mörkrädd.... :crazy: Menar du på allvar att du tycker dig ha rätt att livet av andras djur på ett sånt enkelt sätt? Har det inte ens slagit dig, eller TS, att om nu denna ägare inte tar sitt ansvar och katten så "tydligt mår jättedåligt" att prata med t.ex. en djurskyddshandläggare? Vore det inte en bättre idé att denna kattägare fick åläggande att hålla katten i koppel/rastgård? Har ni ens ÖVERVÄGT den möjligheten eller var det "döda" som först dök upp som enda tänkbara alternativ?

Och vad kan grannen göra om hon upptäcker att TS tagit livet av hennes katt? Ja hon kan självklart ta hämnd och göra precis samma sak tillbaka ("nä jag visste inte aaaaalls vems katt det var och något halsband såg jag inte!") och sen har ni en mysig liten fejd i grannskapet där oskyldiga djur får sätta livet till.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Det är nog tyvärr så det ofta är. Människorna blir fullt upptagna av att bara tjafsa och bråka och så hamnar djuren i kläm.


-----
Och angående att hålla sin egen katt inne ... Jisses. Klart att en katt som är van vid att få gå ut lite som den vill kan protestera när den blir instängd, men någon gång tröttnar väl även den mest uteälskande katten på att sitta och skrika konstant (i värsta fall får man väl lyfta ett finger och försöka aktivera katten lite själv). Det låter ju helt galet att ha en katt som aldrig går att hålla inne. Vad som helst kan ju hända som gör att man måste hålla katten inomhus en period. T.ex. att den riskerar att skadas eller dödas av grannkatten om den släpps ut. Eller nä just det.. Det var ju någon annans problem. My mistake.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Så om någon retar sej på dina katter så är det ok för dej att den/de personerna ser till att dina katter "försvinner"?

Och tro mej! Folk kan reta sej på katter bara pga att de är just katter!

/Swat

Tänk om alla gjorde så. Skulle knappt finnas nån utekatt kvar då. För jag tror att i princip alla utekatter retar upp nån, som du skriver kan det räcka med att dom är just katter.

MF som håller sina inne och slipper oroa mig för andras katter OCH att mina skulle reta upp andra.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Fyfan du gör mig mörkrädd.... :crazy: Menar du på allvar att du tycker dig ha rätt att livet av andras djur på ett sånt enkelt sätt? Har det inte ens slagit dig, eller TS, att om nu denna ägare inte tar sitt ansvar och katten så "tydligt mår jättedåligt" att prata med t.ex. en djurskyddshandläggare? Vore det inte en bättre idé att denna kattägare fick åläggande att hålla katten i koppel/rastgård? Har ni ens ÖVERVÄGT den möjligheten eller var det "döda" som först dök upp som enda tänkbara alternativ?

Och vad kan grannen göra om hon upptäcker att TS tagit livet av hennes katt? Ja hon kan självklart ta hämnd och göra precis samma sak tillbaka ("nä jag visste inte aaaaalls vems katt det var och något halsband såg jag inte!") och sen har ni en mysig liten fejd i grannskapet där oskyldiga djur får sätta livet till.

MEN SNÄLLA NÅN. Jag har inte sagt att jag ska skjuta den. Utan jag bara ställde frågan om man fick göra så eftersom flera skrivit det.
Vaddå grannfejd? Vi har inte haft något emot henne förutom när det gäller hennes katt.. Och oskyldiga sätta livet till? Jag poängterar igen. JAG HAR INTE SAGT ATT JAG SKA DÖDA DEN!!
Jag vill bara kunna ha mina katter ute utan att de blir slaktade....
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Det är nog tyvärr så det ofta är. Människorna blir fullt upptagna av att bara tjafsa och bråka och så hamnar djuren i kläm.


-----
Och angående att hålla sin egen katt inne ... Jisses. Klart att en katt som är van vid att få gå ut lite som den vill kan protestera när den blir instängd, men någon gång tröttnar väl även den mest uteälskande katten på att sitta och skrika konstant (i värsta fall får man väl lyfta ett finger och försöka aktivera katten lite själv). Det låter ju helt galet att ha en katt som aldrig går att hålla inne. Vad som helst kan ju hända som gör att man måste hålla katten inomhus en period. T.ex. att den riskerar att skadas eller dödas av grannkatten om den släpps ut. Eller nä just det.. Det var ju någon annans problem. My mistake.


------
Nehe, så det är inte hennes problem att hennes katt är elak. Det är hennes ansvar....
Och dessutom, VARFÖR SKA JAG HÅLLA MINA KATTER INNE NÄR DET ÄR HENNES KATT SOM ÄR PROBLEMET?!?!?!?!
Slutdiskuterat om det. Jag ville bara veta om det finns något man kan göra. Om det finns någon lagtext. om det finns någon rätt..
Men här på buke går det tydligen inte att ställa frågor. För det blir bara skitsvar. (förutom några)
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Bäst för alla är att du kontaktar Länsstyrelsen och ber dem göra ett oanmält besök!

Om personen i fråga har både sjuka katter, hundar som springer "vind för våg" osv så borde det inte vara några svårigheter för den ansvariga myndigheten att komma med en del råd och "restriktioner"!

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Tänk om alla gjorde så. Skulle knappt finnas nån utekatt kvar då. För jag tror att i princip alla utekatter retar upp nån, som du skriver kan det räcka med att dom är just katter.

MF som håller sina inne och slipper oroa mig för andras katter OCH att mina skulle reta upp andra.

Hmm, det är väl skillnad att en katt retar upp någon annan katt, än att den slaktar den.
Jag tror inte att ni skulle vilja slänga ut 7000 kr pga en annans katt.
Och tror heller inte ni skulle må så bra av att hitta katten blodig.
Visst, skulle inte ha hänt om katten var inne.. MEN, eftersom hon lovat att han bara skulle vara ute på natten så...
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Bäst för alla är att du kontaktar Länsstyrelsen och ber dem göra ett oanmält besök!

Om personen i fråga har både sjuka katter, hundar som springer "vind för våg" osv så borde det inte vara några svårigheter för den ansvariga myndigheten att komma med en del råd och "restriktioner"!

/Swat

Ja, det kanske är det jag måste göra.
Sjuka katter har hon inte, hon har en katt och jag är säker på att den inte mår bra.
Asså hennes hundar drar ingen annanstanns än till oss. Så vind för våg är inte riktigt rätta orden. Men förstår vad du menar.
Tack för hjälpen !
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Hmm, det är väl skillnad att en katt retar upp någon annan katt, än att den slaktar den.
Jag tror inte att ni skulle vilja slänga ut 7000 kr pga en annans katt.
Och tror heller inte ni skulle må så bra av att hitta katten blodig.
Visst, skulle inte ha hänt om katten var inne.. MEN, eftersom hon lovat att han bara skulle vara ute på natten så...

Retar upp nån annan människa menade jag. Och nej, jag kommer aldrig behöva vara rädd för att slänga ut dom pengarna eftersom mina hålls på ett säkert avstånd från andras katter. Dessutom är mina försäkrade.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Delvis KL

Att ha sina katter som "utekatter" är ALLTID en risk!
Och att ens granne har en "kattilsken-katt" är självklart ett problem.

Men... Utekatter löper ALLTID en risk att skadas! Och pga detta kosta pengar!

Mina som håller sej hyfsat nära vår trädgård största delen av tiden - dock vandrar de iväg ut i skogen ibland och på fälten ibland och säkerligen även in på någon grannes tomt - har båda hanmat i slagsmål = kostat pengar!

Hade jag velat vara säker på att de skulle vara "hela" så hade jag fått sätta upp en rastgård alt. ha dem som innekatter!

När vi flyttade in för ett år sedan fanns redan ett kattbestånd i området, så mina katter kan säkert ha uppfattats som "bråkstakar" av andra kattägare iom att de tog vår tomt i "beslag" efter att den tidigare varit revir för någon annans katt. (Tidigare husägare hade inte katt!)

Skulle jag då för de andra kattägarnas säkerhet och trevnad hållit mina katter inne?
Eller skulle jag ha beskostat någon annans vet.räkningar för att mina katter kom sist in i "gruppen" = var de som orsakade att det blev lite rörigt i katt-samhället?
Eller skulle jag kanske kräva att de som äger den gula hankatten som slagits med min ena skulle betala vet.kostanden?

Eller måste jag inse att så länge JAG väljer att släppa ut mina katter så finns risken att något kan hända dem?!

När de nya grannarna flyttar in kanske de har en katt som kommer försöka "sätta sej på" mina... Kan jag då kräva av dem att de inte släpper ut sin katt?

Eller är det sist och slutligen MITT ansvar och INGEN ANNANS att mina djur - oavsett art - mår så bra som möjligt?

Den djurskyddslagstiftning som vi har i Sverige reglerar vad vi kan och inte kan kräva av andra djurägare! Utöver de lagarna kan vi bara föra vettiga samtal och försöka vädja till våra med-djurägares etiska och moraliska rättesnören... På gott och ont!

/Swat - vars katter varit innekatter, innekatter med rastgård, innekatter igen, utekatter med kattlucka, innekatter med rastgård och nu utekatter med kattlucka igen! Allt beroende på den övriga livvsituationen.
Så om "Mördarkatten Måns" dyker upp i våra krokar så kommer det snabbt som attan att byggas en rastgård tills säkerheten är återställd! Så viktiga är mina katter för mej.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

------
Nehe, så det är inte hennes problem att hennes katt är elak. Det är hennes ansvar....
Och dessutom, VARFÖR SKA JAG HÅLLA MINA KATTER INNE NÄR DET ÄR HENNES KATT SOM ÄR PROBLEMET?!?!?!?!

Ja, jag tycker också att den andra kattägaren har ett ansvar. Givetvis är det skit av henne att bete sig som hon gör och helt strunta i att hennes katt ställer till stora problem för andra, trots att ni har försökt prata med henne. Jag hoppas såklart att ni når en lösning på problemet, för jag förstår självklart att det måste vara väldigt jobbigt och frustrerande att ha det så här.

Men fortfarande ... Det ju ändå DINA katter som riskerar att skadas när du släpper ut dem. I det läget är det helt skit samma vems fel det egentligen är i grunden, som jag ser det. Katterna riskerar uppenbarligen att skadas om de släpps ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

(halvt) kl

Oavsett vem som har rätt, varför i allsin dar släppa ut sina katter när man vet att de med stor sannolikhet blir skadade och hamnar i slagsmål?

Bara för att katterna är vana att få gå ut- om de var innekatter skulle ju problemet aldrig uppstått, eller hur?

Och till TS.Lyssna inte på de som menar du är oansvarig, det är du inte. Det är din grannes skyldighet att hålla sådan ordning på sin katt, din granne ska
förebygga så att den inte orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

Med andra ord, har man en skitstövel till grannkatt som bara bråkar på andra ställen och de som bor på andra ställen får skador o olägenheter av detta, så får man hålla sin katt inne.Eller i utomhusbur. Eller avliva.

Jag hade aldrig accepterat en sådan katt runt mina hus-nu för tiden så har jag en oönskad hund som är upplärd att leta upp o jaga bort alla främmande katter.Perfekt.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Att ha sina katter som "utekatter" är ALLTID en risk!
Och att ens granne har en "kattilsken-katt" är självklart ett problem.

Men... Utekatter löper ALLTID en risk att skadas! Och pga detta kosta pengar!

Inte hade någon accepterat att en hund regelbundet kom o strök runt knuten o slogs med era katter?, det är samma regel där för lös katt som för lös hund,orsakar katten skada eller avsevärd olägenhet, som den verkligen gjort hos TS, då måste ägaren till katten se till att katten inte går dit.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Jag vill bara kunna ha mina katter ute utan att de blir slaktade....

Men du, då kanske du ska kontakta trafikstyrelsen också och be dem att dra alla vägar en längre bort från dig så inte katterna riskerar att bli överkörda? Och bäst att utrota alla rävar i området också om det finns sådana.

Det finns alltid en risk med att släppa ut katter och om du bor olämpligt till (pga hårt trafikerade vägar, mycket rovdjur, eller andra katter som spöar på dina) så måste du ju ta ditt ansvar för din katt och hålla den inne? I alla fall tills problemet är löst, om det går att lösa.

Ja jag har själv utekatter.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Men du, då kanske du ska kontakta trafikstyrelsen också och be dem att dra alla vägar en längre bort från dig så inte katterna riskerar att bli överkörda? Och bäst att utrota alla rävar i området också om det finns sådana.

Men det är väl skillnad?:eek:, inte kör det in bilar runt huset o siktar på TS katt? och hur stor risk är det att en räv ligger på lur intill huset?, detta handlar om en aggresiv grannkatt som riktat in sig på TS katt och det är inte tillåtet.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Nej! Du har fel!

Det är INTE samma lagar som gäller för hund som för katt!

För hundägare finns bla. både det strikta ägaransvaret OCH jaktlagen.
För kattägare gäller - som jag redan citerat - tillsynslagen och då måste du kunna BEVISA vilken katt som orsakat skadan/olägenheten - ex med foto/film - som jag också redan skrivit!

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 901
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp