Hur gör vi med grannkatten?

Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Förresten, skadan på första katten var ju för ca 1 år sen. Är det verkligen okej att komma med den räkningen nu?
Och vad händer om hon hävdar att det inte är hennes katt som gjort det?
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Nej men STOPP NU!!!

Ni som till och med förespråka att anlita någon för att skjuta denna katt och "låtsas" att TS inte vet vems katt det är, hur fasen tänker ni!?

Skulle ni vilja att någon som "retade" sej på er katt gjorde så?!? :mad:

Till att börja med kan TS hålla sina katter inomhus!

Sedan säger Lagen om tillsyn över hundar och katter följande:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

och

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller
förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som
företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd
av polismyndigheten.

Alltså!
Om TS kan bevisa - ex genom foto eller film - att det är en specifik katt som angriper hennes, så kanske det går att kräva ägaren på ersättning!
Annars står ord mot ord!

Vid ett flertal domar har det beslutats att kattägare inte har samma ansvar som hundägare, så att kräva att någon annan skall hålla sin katt på den egna tomten medans ens egna katter får "ströva fritt" går liksom inte heller.

TS kan självklart prata med den andra kattens ägare och påtala 1§ och betona att inte heller katter får "orsaka skada", men utan faktiska bevis så är det svårt att kräva ekonomisk ersättning.

Att bygga en ordentlig rastgård till de egna katterna är nog den enklaste "akutlösningen" som jag ser det!

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Varför inte? Berätta samma för henne som du gjort här. Allt du såg. Och att dina katter aldrig var skadade förrän hennes katt kom dit. Du måste markera att det är nog nu. För dina katter och din plånboksskull.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

1. Hade jag en katt som jag själv vet är elak mot andra katter så skulle jag hålla den inomhus. Varför ska alla andra anpassa sig efter att En har en elak katt.
2. Jag skulle aldrig hålla en så elak katt vid liv om det innebär att den kan ha ihjäl andras katter.

Och nej, jag skulle aldrig bygga en rastgård på egna tomten för att någon har en aggressiv katt, är medveten om det men skiter i. Det går inte att gråta sig ur det som Ts granne gör.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Nej men STOPP NU!!!

Ni som till och med förespråka att anlita någon för att skjuta denna katt och "låtsas" att TS inte vet vems katt det är, hur fasen tänker ni!?

Skulle ni vilja att någon som "retade" sej på er katt gjorde så?!? :mad:

Till att börja med kan TS hålla sina katter inomhus!

Sedan säger Lagen om tillsyn över hundar och katter följande:

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och
skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och
övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar
skador eller avsevärda olägenheter.

och

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller
förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som
företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd
av polismyndigheten.

Alltså!
Om TS kan bevisa - ex genom foto eller film - att det är en specifik katt som angriper hennes, så kanske det går att kräva ägaren på ersättning!
Annars står ord mot ord!

Vid ett flertal domar har det beslutats att kattägare inte har samma ansvar som hundägare, så att kräva att någon annan skall hålla sin katt på den egna tomten medans ens egna katter får "ströva fritt" går liksom inte heller.

TS kan självklart prata med den andra kattens ägare och påtala 1§ och betona att inte heller katter får "orsaka skada", men utan faktiska bevis så är det svårt att kräva ekonomisk ersättning.

Att bygga en ordentlig rastgård till de egna katterna är nog den enklaste "akutlösningen" som jag ser det!

/Swat



Du har endel rätt och en hel del fel..
*För det första så är det ingen som har skrivit att jag ska låtsas att jag inte vet vem som äger katten.. Utan det som skrevs var att om katten inte är märkt på något vis, eller inte har halsband så kan inte ägaren bevisa att denna äger katten..
*För det andra.. Varför ska vi hålla våra katter inne? Varför ska våra katter behöva må dåligt pga hennes aggresiva katt som absolut inte mår bra?!
En rastgård, visst.. Men hennes katt skriker ju som fan och psykar våra katter. Våra katter har varit ute i hela sina 4 respektive 6-7 år. Hur skulle de må om de blev instängda? Tycker du att det är okej att en sån katt som grannens strövar fritt?
VARFÖR ska det gälla annorlunda för katter? Så, om vi ska kunna kräva henne på ersättning så måste det finnas dokumenterat. Visst, vi kanske ska släppa ut våra katter och låta hennes katt slåss med de så vi kan filma?! ELLER?

Dessutom, vaddå våra strövar fritt? Våra katter går inte in på hennes gård.
HENNES katt står och slår på våra fönster och skriker? MÅR KATTEN BRA??

Vi ska inte behöva ändra oss pga hennes katt. det är HON som har en katt med problem, inte vi..
Och vi är väl kanske 15-20 personer som kan intyga att denna katt inte är frisk...

Ursäkta att jag låter arg, men jag är väldigt upprörd över detta. Vi ska inte behöva höra våra katter stå och skrika för att de vill ut pga att vi måste hålla de inne PGA GRANNENS KATT..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Som svar på dina frågor/påståenden:
1.
Ni VET att det är grannens katt!
Någon lag om märkning finns ännu inte för katter på samma vis som för hundar, så att anlita någon för att skjuta katten - som ni VET har en ägare = att avliva någon annans djur vilket som helst enligt lag.
Är dessutom extremt tveksam till att någon skulle vara intresserad av att riskera att skjuta någon annans husdjur med tanke på den svenska vapenlagstiftningen!

Funder på hur du skulle känna det... Någon skjuter din katt för att den under en utevistelse tappat sitt halsband trots att personen i fråga VET att det är din katt!

Dessutom finns alltid risken att OM du väljer att iscensätta detta så kommer "Någon" göra något liknande mot dina katter i ett senare skede!
Dvs OM dina katter tex. går över på "fel" tomt!

2.
Om dina katter blir skadade upprepade gånger, varför fortsätta släppa ut dem?!
De skulle kanske inte älska en rastgård till en början, men är det värre än att de riskerar att skadas allvarligt alternativt flyr undan en angripare och blir påkörda/vägrar komma hem igen?!


Sedan kan jag absolut hålla med om att lagen som rör katt-hållning är väldigt tam, men... Den är som den är!
För att ni skall kunna "göra något konkret" = något som ger er rätt - så måste det finnas bevis på vilken katt som gjort vad!
Annars skulle ju "vem som helst" kunna skylla "vad som helst" på era katter också!

Du skriver: "Så, om vi ska kunna kräva henne på ersättning så måste det finnas dokumenterat. Visst, vi kanske ska släppa ut våra katter och låta hennes katt slåss med de så vi kan filma?! ELLER?"

Du har ju redan skrivit att du inte tänker hålla era katter inne och som du beskriver det så är ju grannens katt hos er mest hela tiden och skriker och slåss! Då borde ni ju rel. snabbt kunna dokumentera katten och på ett sakligt vis redogöra för ägaren om era problem.
Om detta inte hjälper - vilket det enligt hennes tidigare reaktioner inte kommer göra - så kontakta närmaste Länsstyrelse och påtala vilka problem ni har och att ni har dokumenterade bevis på att det är just den aktuella katten som är "roten till det onda".

Missförstå mej rätt! Jag förstår din frustration och jag känner med dej! MEN!!
För att komma till rätta med ett sådant här problem så måste man försöka nysta från rätt ände. Att stänga in någons husdjur på ett dass, hota med att skjuta det osv ger sällan några konkreta resultat...
Att däremot lugnt och sakligt med mycket "kött på benen" förklara hur Sveriges lag fungerar och vilka efterdyningar som KAN komma i form av både ekonomiska och rättsliga efterspel. DET brukar få bollar att börja rulla.

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Om någon ny granne flyttar till området här, här finns en hel del katter redan, och talar om att den är omplacerad hos grannen för den var så aggressiv och elak mot andra katter. Inte skulle då vi andra acceptera att vi måste göra innekatter av våra katter eller att vi allihopa ska bygga varsin rastgård, för att En granne har En elak katt.
Jag skulle kräva betalt för det den ställt till med.
Och kräva avlivning, fast här är vi så många med katt så det skulle bli fruktansvärda vetvårdssummor om en katt gav sig på allihopa. Och alla skulle kräva att katten togs bort. Ingen här skulle acceptera gråt från grannen.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Som svar på dina frågor/påståenden:
1.
Ni VET att det är grannens katt!
Någon lag om märkning finns ännu inte för katter på samma vis som för hundar, så att anlita någon för att skjuta katten - som ni VET har en ägare = att avliva någon annans djur vilket som helst enligt lag.
Är dessutom extremt tveksam till att någon skulle vara intresserad av att riskera att skjuta någon annans husdjur med tanke på den svenska vapenlagstiftningen!

Funder på hur du skulle känna det... Någon skjuter din katt för att den under en utevistelse tappat sitt halsband trots att personen i fråga VET att det är din katt!

Dessutom finns alltid risken att OM du väljer att iscensätta detta så kommer "Någon" göra något liknande mot dina katter i ett senare skede!
Dvs OM dina katter tex. går över på "fel" tomt!

2.
Om dina katter blir skadade upprepade gånger, varför fortsätta släppa ut dem?!
De skulle kanske inte älska en rastgård till en början, men är det värre än att de riskerar att skadas allvarligt alternativt flyr undan en angripare och blir påkörda/vägrar komma hem igen?!


Sedan kan jag absolut hålla med om att lagen som rör katt-hållning är väldigt tam, men... Den är som den är!
För att ni skall kunna "göra något konkret" = något som ger er rätt - så måste det finnas bevis på vilken katt som gjort vad!
Annars skulle ju "vem som helst" kunna skylla "vad som helst" på era katter också!

Du skriver: "Så, om vi ska kunna kräva henne på ersättning så måste det finnas dokumenterat. Visst, vi kanske ska släppa ut våra katter och låta hennes katt slåss med de så vi kan filma?! ELLER?"

Du har ju redan skrivit att du inte tänker hålla era katter inne och som du beskriver det så är ju grannens katt hos er mest hela tiden och skriker och slåss! Då borde ni ju rel. snabbt kunna dokumentera katten och på ett sakligt vis redogöra för ägaren om era problem.
Om detta inte hjälper - vilket det enligt hennes tidigare reaktioner inte kommer göra - så kontakta närmaste Länsstyrelse och påtala vilka problem ni har och att ni har dokumenterade bevis på att det är just den aktuella katten som är "roten till det onda".

Missförstå mej rätt! Jag förstår din frustration och jag känner med dej! MEN!!
För att komma till rätta med ett sådant här problem så måste man försöka nysta från rätt ände. Att stänga in någons husdjur på ett dass, hota med att skjuta det osv ger sällan några konkreta resultat...
Att däremot lugnt och sakligt med mycket "kött på benen" förklara hur Sveriges lag fungerar och vilka efterdyningar som KAN komma i form av både ekonomiska och rättsliga efterspel. DET brukar få bollar att börja rulla.

/Swat
Jag har aldrig skrivit att vi SKA skjuta den.. Jag har bara frågat om det är lagligt att göra det.
Dessutom, vad har folk för anledning att skjuta våra katter, när det är hennes katt som är elak. Och hon DESSUTOM vet om det och lovat att ha den inne.
Vi kommer inte att släppa ut den skadade katten när hon är frisk om vi vet att grannen fortfarande har sin katt ute.
Visste jag att katten var frisk skulle jag självklart inte ens tänka tanken att avliva den. MEN DEN ÄR SJUK!!
Dessutom, vi stängde in katten på utedasset för att våran ena katt var ute och vi inte tänker riskera att den oxå blir skadad.
Och hennes katt mår ju inte direkt dåligare av att bli instägd, för självklart ställde vi dit vatten. Och det är inte direkt ett äckligt utedass, eftersom det inte används.

Vi har aldrig hotat henne att skjuta katten. Vi sa till henne att vi tyckte att hon borde avliva den. Hon är ju nästan aldrig hemma, så hon ser ju inte hur katten beteer sig..

"Dessutom finns alltid risken att OM du väljer att iscensätta detta så kommer "Någon" göra något liknande mot dina katter i ett senare skede!
Dvs OM dina katter tex. går över på "fel" tomt!"
Svar: Nu handlar det ju inte om att hennes katt går över på fel tomt. Utan att den SLAKTAR våra katter..

Vi har försökt prata med henne i ca 1 år. Nu får det vara nog, när hon gång på gång lovar att hålla sin katt inne.. Men efter några dagar är han ute igen..
Vi gjorde en övernskommellse när det hade hänt med första katten.
Hon skulle ha sin katt ute på nätterna, och vi skulle ha våra ute på dagarna. Men hur länge höll det?! Efter några dagar var hennes katt likförsbaskat ute på dagen..

Vi vill inte betala 4000 kr till pga hennes katt. Har snart slängt ut en halv månadslön pga hennes katt..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Om någon ny granne flyttar till området här, här finns en hel del katter redan, och talar om att den är omplacerad hos grannen för den var så aggressiv och elak mot andra katter. Inte skulle då vi andra acceptera att vi måste göra innekatter av våra katter eller att vi allihopa ska bygga varsin rastgård, för att En granne har En elak katt.
Jag skulle kräva betalt för det den ställt till med.
Och kräva avlivning, fast här är vi så många med katt så det skulle bli fruktansvärda vetvårdssummor om en katt gav sig på allihopa. Och alla skulle kräva att katten togs bort. Ingen här skulle acceptera gråt från grannen.

Ett bra svar. Det är så sant så. EN sak vore det om hon inte visste att hennes katt var elak. Men hon har sagt det själv. För om hon inte visste det skulle hon ju kunna säga att vi bara hittar på..
Men våra katter och hennes katt är de enda i det här området..
Menmen, vi kommer inte att släppa ut våra katter. Ser jag hennes katt och den går och skriker sådär för sig själv, så kommer jag att filma den.
Det är iallafall bevis på att katten INTE mår bra .
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Eftersom min katt kommer och går som han vill så skulle jag inte kunna hålla honom inomhus mot hans vilja utan att tvingas sjukskriva mig för sömnbrist. Så att hålla honom inne vissa tider hade inte fungerat heller.
Hade inte accepterat en endaste veträkning pga någon annans aggressiva katt, hon vet ju om att katten är som den är.
Låt oss veta hur det går.
Och kräv henne på pengarna så kanske hon tänker om lite granna.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Problemet är att vi som grannar till andra kattägare kan TYCKA vad vi vill!!

Lagen säger att man som kattägare inte har samma ansvar som tex. en hundägare. Så även om ni VILL att denna kattägare skall ta sitt ansvar, så har ni väldigt lite uppbackning av lagen.

Att kräva henne på ersättning är ju enkelt, men det finns inget som backar upp ert krav om ni inte kan bevisa att skadorna orsakats av hennes katt! Tyvärr!

När du sedan skriver att hennes katt inte mår bra... Vad baserar du det på?
De flesta okastrerade hankatter beter sej rätt så trist om de vill freda sitt revir eller anser att någon annan katt "gjort intrång".
Men om ni kan styrka att katten är sjuk så kanske det går att konfrontera kattägaren med det? För som alla djurägare gäller ju även att vi kattägare MÅSTE ta våra djur till vet. om djuret är sjukt/skadat!

Men jag inser att jag "talar lite för döva öron"!

/Swat
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Står i Ts första inlägg att katten är kastrerad. Så att en kastrerad hankatt uppför sig sådär kan den ju inte göra för att den mår bra. Det är inte acceptabelt heller att En katt ser till att Alla andra katter måste hålla sig inomhus för att den spöar upp alla andra.
Jag hade krävt att hennes aggressiva katt håller sig inomhus dygnet runt eftersom hon prompt ska ha kvar den. Kan hon inte det, och jag såg den en gång till utomhus eller mina katter blev skadade en endaste gång till, då får hon välja att hon eller jag åker och avlivar den + att hon betalar min katts veterinärvård. Inga problem att avliva den katten samtidigt som man åker in och lagar den egna katten hos veterinären.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Nej men STOPP NU!!!

Ni som till och med förespråka att anlita någon för att skjuta denna katt och "låtsas" att TS inte vet vems katt det är, hur fasen tänker ni!?

Skulle ni vilja att någon som "retade" sej på er katt gjorde så?!? :mad:

Till att börja med kan TS hålla sina katter inomhus!

På min tomt, uthus o stall där har jag rätt att släppa ut mina katter. Inte sjutton håller jag dem inne för att grannen har en aggresiv hankatt?



Jag har förut vid några tillfällen haft problem med andras arga hankatter. Mina har varit rädda.

Jag har sagt till ägarna att de får hämta sina katter o dessutom hålla dem hemma.:devil:
Deras katter är inte mina bekymmer och de har ingen rätt att låta de gå i mina uthus.

Nu lyckades de inte så en sköt vi med ägarens tillåtelse o den andra sköt vi ändå, den var ändå aldrig hemma utan alltid här.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

(halvt) kl

Oavsett vem som har rätt, varför i allsin dar släppa ut sina katter när man vet att de med stor sannolikhet blir skadade och hamnar i slagsmål?

Även om det är så att grannen har skyldighet att göra sig av med katten (vet inte vad som gäller juridiskt) så är jag alldeles för rädd om mina djur för att inte hålla de inne om någon försöker skada/ha ihjäl dem.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

min katt skulle föra så mycket oväsen om jag vägrade släppa ut honom när han vill ut (oavsätt om han har katt toa inne eller ej, han vill bara ut) så jag skulle tvingas sjukskriva mig från jobbet av sömnbrist alternativt stänga in honom på toaletten hela natten, så han fick sitta där och skrika och jag hålla min sovrumsdörr stängd med. Känns inte vettigt heller att tvingas göra så för att någon annan vill hålla sin aggressiva katt ute.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Blev dubbelt.

Giganten: Om alternativet är att katten blir illa skadad, är inte det bättre att ha den inne och stå ut med lite skrik ett tag?
Nu är jag iof för innekatter men jag tycker inte det är rätt att ta in katter som varit ute hela livet. Men som sagt, är alternativet svåra skador så.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

I mitt fall skulle det inte fungera, jag skulle få sjukskriva mig. För det är skrik och dörrkraffsning. Så jag hade hellre sett till att grannkatten togs bort.
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

En hankatt som är kastrerad sent kan mycket väl beté sig som en okastrerad.
Omplaceringskatt som kanske möjligen har varit strykarkatt ett tag kan bli "mördarkatter".
Mina pojkar är kastrerade i rätt ålder med de parar sig ändå och flörtar hej vilt, de äter dock inte upp flickan.

Fånga in mördarkisse och lämna in honom på ett katthem...o säg, hemlösa stackare och se dum ut. Nejdå jag skoja bara...:crazy:

Låna lite hundpäls och lägg ut i trädgården....
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

Problemet är att vi som grannar till andra kattägare kan TYCKA vad vi vill!!

Lagen säger att man som kattägare inte har samma ansvar som tex. en hundägare. Så även om ni VILL att denna kattägare skall ta sitt ansvar, så har ni väldigt lite uppbackning av lagen.

Att kräva henne på ersättning är ju enkelt, men det finns inget som backar upp ert krav om ni inte kan bevisa att skadorna orsakats av hennes katt! Tyvärr!

När du sedan skriver att hennes katt inte mår bra... Vad baserar du det på?
De flesta okastrerade hankatter beter sej rätt så trist om de vill freda sitt revir eller anser att någon annan katt "gjort intrång".
Men om ni kan styrka att katten är sjuk så kanske det går att konfrontera kattägaren med det? För som alla djurägare gäller ju även att vi kattägare MÅSTE ta våra djur till vet. om djuret är sjukt/skadat!

Men jag inser att jag "talar lite för döva öron"!

/Swat

Man märker det tydligt på honom. Man ser på hans uttryck att han inte mår bra. Jag är en människa som verkligen kan se på djuren om något är fel.
Han går och skriker konstant. Kommer man nära honom så bräker han (inte jamar)
Samtidigt, vad är det för liv för den katten??
Jag vet att allt det här låter hårt. Men..
 
Sv: Hur gör vi med grannkatten?

(halvt) kl

Oavsett vem som har rätt, varför i allsin dar släppa ut sina katter när man vet att de med stor sannolikhet blir skadade och hamnar i slagsmål?

Även om det är så att grannen har skyldighet att göra sig av med katten (vet inte vad som gäller juridiskt) så är jag alldeles för rädd om mina djur för att inte hålla de inne om någon försöker skada/ha ihjäl dem.

Men om vi säger såhär.. Vi visste inte att hennes katt skulle försöka slakta våran katt när de flyttade hit. Sen hände det..
Sen har hon lovat att hålla honom inne på dagarna. Han skulle vara ute på natten. Och lovat att hon ska höra av sig om hon inte har fått in honom på morgonen.. Det gjorde hon till en början (hörde av sig när hon inte fick in katten)
Sen när hon inte hör av sig så antar väl vi att hennes katt inte är úte?

Dessutom, idag har jag hållit den skadade katten inne + en annan honkatt (har som tur är inte blivit skadad av grannkatten någon gång. Hon är rätt kaxig så han försöker inte ens)
Nu när jag hållit henne inne har hon skrikit nästan konstant, DET GÅR INTE! Hon har fått vara ute hur mycket hon har velat i 4 år. Hela hennes liv.
Jag ska alltså inte kunna ha min dörr öppen, för då smiter min katter ut.. DET ÄR INTE MINA KATTER SOM ÄR PROBLEMET !!
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 901
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Nu behöver jag lite hjälp! Jag och sambon har tre katter som fungerar bra ihop! Två äldre, en hane och en hona på elva år. Samt en hane...
Svar
1
· Visningar
974
Senast: Elisha
·
Katthälsa Jag vill gärna höra era tankar om detta: I höstas flyttade jag ihop med min sambo på våran gård, de tog med sina två katter (en hane -...
Svar
1
· Visningar
618
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 103
Senast: Beckie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp