hur gör ni

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eric
  • Startdatum Startdatum
Sv: hur gör ni

Har båda skrivit på finns det inget den andre kan göra då är det ett kontrakts brott;). Han/hon har godkänt ett köpeavtal med förbehållet att inte kunna sälja vidare.

Det fungerar inte så. Ett tips, kolla upp konsumentköplagen.
Såld "vara" är såld.

Det fungerar inte så. Ett tips, kolla upp konsumentköplagen.
Såld "vara" är såld.

Må vara så men man har rätt att göra förbehåll vid försäljning. Godkänns dessa av båda parter måste det åtföljas av bägge parter.
Jag köpte ju min tuss med förbehållet att alla pengar skall återbetalas om jag inte vill ha hästen efter 3 månader och jag får inte sälja hästen på 2 år och nuvarande ägarens fru är jurist så jag tror att de vet hur det hela fungerar.

*kl*

Förresten, skickar man ut en häst på foder kan den ju inte stå i träning om inte fv är galen nog att sätta den i proffsträning och då blir det ju ÄGAREN som får fakturan... :eek: Eller tänker jag helt galet där?

I amatörträning kan den ju endast stå om det är nära anhörig som har hästen på foder.

*kl*

Förresten, skickar man ut en häst på foder kan den ju inte stå i träning om inte fv är galen nog att sätta den i proffsträning och då blir det ju ÄGAREN som får fakturan... :eek: Eller tänker jag helt galet där?

I amatörträning kan den ju endast stå om det är nära anhörig som har hästen på foder.

Men man lånar väl inte ut en starthäst på "foder"? Då leasar man väl ut den? Om det är tänkt att den ska starta. :laugh:

Jag förknippar ordet fodervärd med en häst som inte ska tävla. Är det en tävlingshäst så heter utlåningen leasing i mina öron. Fodervärd är i "min värld" en som lånar en häst för fritidsridning/körning. Inte travtävling.

Det är nog lite kompicerat att sätta en fodervärdshäst i proffsträning om inte det finns väldigt tydliga kontrakt skriva mellan alla parter...hm :crazy:

men det ÄR ju foderhästar och inte leasinghästar tråden handlar om. :idea:

Det som fick mig att börja fundera var Civil Actions inlägg om att sätta startförbud på dem, det känns ju inte som det spelar nån roll. Då det finns andra aspekter på en travhäst som gör att de knappast kan starta om de endast är utlånade.

men det ÄR ju foderhästar och inte leasinghästar tråden handlar om. :idea:

Det som fick mig att börja fundera var Civil Actions inlägg om att sätta startförbud på dem, det känns ju inte som det spelar nån roll. Då det finns andra aspekter på en travhäst som gör att de knappast kan starta om de endast är utlånade.

Ja fast det var om han skulle sälja hästen.
CA menade att han skulle sätta startförbud och sälja hästen istället.
Inte som foderhäst. :laugh:

Jag vet att det handlar om foder haha. Men eftersom du ställde frågan så funderade jag på om det ens är folk som lånar ut startbara hästar på foder.

Fast jag började juh oxå bubbla till om startförbud, men mer i den tankebanan om man efter nåt år tycker att det går så bra hos FV & skriver över hästen. Det har juh hänt att man sett sin gamle trotjänare i startlistorna igen... Det var iaf min tanke.

För att jag skulle slakta hästen då hon var dålig i halsen men dom ville prova och villed å inte betala något för hästen då och ville betala när den kvalar om den kommer till kval annars får jag inget och dom får ett fölsto. :cool:

Detta tkr jag är en aning små aktigt.......... jag skulle vara skit glá om nån fick igång min fd häst. Utan att folk ska behöva pröjsa hit & dit.

Detta tkr jag är en aning små aktigt.......... jag skulle vara skit glá om nån fick igång min fd häst. Utan att folk ska behöva pröjsa hit & dit.

Jag tycker det är perfekt för alla. Om hästen inte fungerar får dom hästen gratis jag slipper betala för en häst i kanske 1 år och om hon kvalar får jag de pengar de skulle betalat mig direkt om de skulle köpt hästen. Så det är ganska bra tycker jag.
Och jag brukar vilja slakta/sätta startförbud på de hästar jag inte lyckas med. För jag provar "allt" och tycker då mera synd om hästen att den gör något den inte kan/vill.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka