hur gör ni

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eric
  • Startdatum Startdatum
E

Eric

hur gör ni när ni lånar ut eran travare som ridhäst.. en av våra travare har gjort sitt och ska nu gå som ridhäst... vad vi funderar på är om det räcker och skriva ett vanligt fodervärdesavtal som går att köpa på ridsportsbutiker. eftersom hästen aldrgi mer ska gå inom travet.. eller om man måste skriva över ett leasing :confused: som jag tycker känns ganska onödigt med tanke på att hästen bara ska vara ridhäst...

Sv: hur gör ni

Såhär brukar vi/jag göra:

- Avregga hästen på STC.
-Skriver varsitt fodervärdsavtal ( med ev egna tillägg) el skriver ett eget.

Var noga med vart du lånar ut hästen, så att ni slipper få hem en trasig häst som kallas "tokig"...

Nej, du behöver inte ett leasingavtal.
Ett vanligt fodervärdskontrakt räcker mycket väl, eller något du skrivit själv. Jag skrev ett eget när jag hade ut min häst på foder. Detta för att jag hade vissa "klausuler" som inte fanns med på ett vanligt fodervärdsavtal.

Ett tips är att ta ett kort på hästen samma dag som den åker. Daterat.
Det är alltid en bra försäkring både från utlånare och den som lånar. Ifall du skulle tex få tillbaka en mager häst utan glans och fodervärden hävdar att den var så när han/hon fick hästen.(eller vice versa) Alltid bra.

Jag hade sålt hästen direkt har jag gjort nu ett par gånger och det är det enklaste sättet.
Annars måste det tydligt stå i fodervärds kontraktet att du inte är ansvarig för något som händer hästen under tiden som kontraktet gäller annars är du enligt lagen skyldig att betala allt som hästen råkar ut för. Även alla veterinär räkningar kan du bli skyldig att betala.
Skriv även med om personen du lånar ut hästen till inte vill/kan ha hästen längre en tids period som personen måste ha hästen tills dess du kan ta hem hästen. Men som jag tidigare sa sätt permanent startförbud på hästen via STC (ring och få en blankett har ett par hos mig alltid) och sälj hästen istället.

Anledningen till att många heller lånar ut än säljer är ju för att de bryr sig om hästen o att hästen ska ha det bra o hamna rätt, istället för att fara runt som vandringspokler o fara illa...
Då känns ett fodervärdsavtal där man skriver att fodervärden är betalningsskyldig allt för hästen, som ett ganska litet jobb...

Vi brukar göra så att när fodervärden inte längre/kan/vill ha kvar hästen skall den gå till slakt.

Anledningen till att många heller lånar ut än säljer är ju för att de bryr sig om hästen o att hästen ska ha det bra o hamna rätt, istället för att fara runt som vandringspokler o fara illa...

Man kan sälja med rätten att säga nej till vidare försäljning:idea:
Detta gjorde jag med den senaste jag sålde. Detta innebar att jag hade rätten att godkänna nästa köpare och om hästen såldes utan mitt medgivande skulle hästen lämnas tillbaka till mig plus en rejäl straff avgift som skulle betalas till mig. Detta brukar vara ett rätt bra sätt att se vem som är seriös med hästen eller inte. Jag skrev även in i kontraktet att det skulle gälla även för nästa och nästa och nästa försäljning. Går då personen med på detta så är dom seriösa och även nästa person de säljer till är seriösa osv. har fungerat bra för mig tycker jag. Enklaste saken är att man blir av med "problemet" och riskerar inte att få hem hästen direkt om någon inte vill/kan ha den. -

Jag förstår folk som inte vill slakta men inte lika mycket som folk som vill ha "alla" sina hästar som sina trotts att dom är slut för det man vill ha dom till.

Kompisen har kvar alla sina hästar hon har 10 nu tror jag och hon jobbar 2 jobb plus allt extra hon kan för att föda dom och det är inte sunt. Vill man vara säker på vad som kommer hända så slaktar man då vet du vart hästen är. Jag tror iaf att hästar kommer till himlen och att vi kommer få träffa alla våra vänner en vacker dag igen.:love:

Ja, det är oxå ett bra alternativ :)
För att det ska fungera i lagen, så behövs ett Vite precis som du skriver.

Som sagt, vi tar inte tillbaka några hästar, utan de får slaktas i såfall.

Anledningen till att man vill ha dem som sina, är väl just för att man bryr sig om vart de hamnar i framtiden o har en bestämmande rätt att avgöra hästens framtid.

Man kan sälja med rätten att säga nej till vidare försäljning:idea:
Detta gjorde jag med den senaste jag sålde. Detta innebar att jag hade rätten att godkänna nästa köpare och om hästen såldes utan mitt medgivande skulle hästen lämnas tillbaka till mig plus en rejäl straff avgift som skulle betalas till mig.
Detta brukar vara ett rätt bra sätt att se vem som är seriös med hästen eller inte. Jag skrev även in i kontraktet att det skulle gälla även för nästa och nästa och nästa försäljning. Går då personen med på detta så är dom seriösa och även nästa person de säljer till är seriösa osv. har fungerat bra för mig tycker jag. Enklaste saken är att man blir av med "problemet" och riskerar inte att få hem hästen direkt om någon inte vill/kan ha den. -

Jag förstår folk som inte vill slakta men inte lika mycket som folk som vill ha "alla" sina hästar som sina trotts att dom är slut för det man vill ha dom till.

Kompisen har kvar alla sina hästar hon har 10 nu tror jag och hon jobbar 2 jobb plus allt extra hon kan för att föda dom och det är inte sunt. Vill man vara säker på vad som kommer hända så slaktar man då vet du vart hästen är. Jag tror iaf att hästar kommer till himlen och att vi kommer få träffa alla våra vänner en vacker dag igen.:love:

Tyvärr är det inte juridiskt hållbart, det har vi själva erfarit. Sålt är sålt.

Därför har vi som Humlan, när fodervärd inte kan ha hästen kvar el dyl så ska hästen till slakt. Av den anledningen säljer vi/jag aldrig. Så vi kan ha den "rätten" att bestämma hästens öde.

Jag får ju hem min tant snart...

Där hade jag skrivit ett eget fodervärdsavtal, det man ska vara noga med är ju uppsägning åt båda håll. Jag satte en månads framförhållning så att vi på något sätt kunde fixa plats åt henne om det kört ihop sig.

I mitt fall var det både ekonomi och tid som kört ihop sig för FV. Jag är helt på det klara med att jag lämnat ut en häst som har vissa problem som kräver underhåll och att det är väldigt noga vilken utrustning soom landar på henne så därför valde jag att inte sälja.

Då är det bättre att jag tar bort henne själv, men just nu behöver jag inte göra det då jag redan har några nya som ska prova henne. Dem känner jag så väl att jag faktiskt inte skriver nåt avtal. :o

Japps och drar man till i överkant som jag gjorde så kommer folk nog inte att vilja "fuska" tror det handlade om 30000 kr eller nått sånt. Och såklart vill man ha kvar sina gamla trostjänare men det kostar för mycket i de flesta av oss plånbok för att göra tyvärr.:cry:

Tyvärr är det inte juridiskt hållbart, det har vi själva erfarit. Sålt är sålt.

Därför har vi som Humlan, när fodervärd inte kan ha hästen kvar el dyl så ska hästen till slakt. Av den anledningen säljer vi/jag aldrig. Så vi kan ha den "rätten" att bestämma hästens öde.

Har båda skrivit på finns det inget den andre kan göra då är det ett kontrakts brott;). Han/hon har godkänt ett köpeavtal med förbehållet att inte kunna sälja vidare.

Ja det låter juh bra, men inte i praktiken. SOm sagt vi har själva varit där o med hjälp av advokat.

Har båda skrivit på finns det inget den andre kan göra då är det ett kontrakts brott;). Han/hon har godkänt ett köpeavtal med förbehållet att inte kunna sälja vidare.

Jag brukade också göra så när jag sålde häst att jag skrev att den inte fick säljas vidare utan mitt godkännande.
Tyvärr är det så som LobysAlice säger, att det faktiskt inte är juridiskt hållbart. (dock är det sällan köparen vet det, och skriver man på brukar man ju oftast vara ärlig och följa det som står)
Men OM de som köper hästen vägrar att kontakta dig och säljer hästen ändå, så är det inte mycket du kan göra tyvärr.
Kontraktsbrott eller ej, det du inte har i din ägo kan du ej bestämma över längre.

Jag brukade också göra så när jag sålde häst att jag skrev att den inte fick säljas vidare utan mitt godkännande.
Tyvärr är det så som LobysAlice säger, att det faktiskt inte är juridiskt hållbart. (dock är det sällan köparen vet det, och skriver man på brukar man ju oftast vara ärlig och följa det som står)
Men OM de som köper hästen vägrar att kontakta dig och säljer hästen ändå, så är det inte mycket du kan göra tyvärr.
Kontraktsbrott eller ej, det du inte har i din ägo kan du ej bestämma över längre.

Fast det är tydligen giltigt om du har en straffavgift (vite).. alltså, t ex säljer de hästen så ska jag ha 30 000:-

Fast det är tydligen giltigt om du har en straffavgift (vite).. alltså, t ex säljer de hästen så ska jag ha 30 000:-

Precis dom har rätt att sälja hästen men dom måste då betala dig en stor summa pengar samma som jag sålde en häst som jag skall ha 10,000 om/när den kvalar.

För att jag skulle slakta hästen då hon var dålig i halsen men dom ville prova och villed å inte betala något för hästen då och ville betala när den kvalar om den kommer till kval annars får jag inget och dom får ett fölsto. :cool:

Har gett bort en valack med inskrivet i kontraktet att hästen ej fick säljas vidare. Ägareskifte gjordes inte då vi tyckte det var onödigt när han inte skulle tävla mer. Om den nya ägaren inte kunde ha honom kvar skulle jag kontaktas för att ta beslut om slakt, återtag eller godkänna ett nytt hem tillsammans med ägaren.
Döm om min förvåning när jag såg hästen utannonserad för 15000 kr. Innan jag fick tag på människan så var hästen såld 100 mil bort. Vad göra??

En dag ringer den nya ägaren mig för att höra om hästen har något pass (det här var innan passen skrevs ut vid registrering). Det hade jag ju inte och då berättade h*n att h*n var ordentligt grundlurad på hästen som köpts osedd. Hästen skulle då vara tränad i akademisk ridning och kunde enligt "säljaren" piaffera , galoppombyten och div andra svårare rörelser. Det visade sig att han inte kunde ens en vanlig enkel galopfattning...

JAg gick inte vidare med detta, den person som fick hästen av mig drog söderut nånstans och den person som köpte hästen var missnöjd, lurad o besviken och sålde antagligen hästen vidare. En tråkig historia. JAg gick som sagt inte vidare med detta men tror inte heller att jag haft någon juridisk rätt om jag provat, trots kontrakt.

JAg vet inte var hästen finns idag, om han ens lever.

Man lär så länge man lever...

Japp det gäller inte men hade du haft ett straff eller vite så hade du fått dina pengar eller de som vitet innehöll.

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
818
Senast: Hermelin
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
852
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka