Hur gör ni?

T

Tjalfe

Tränade NH idag för instruktör. Var vissa grejer som jag reagerade lite på... Har väl egentligen inte så mycket med NH att göra men.

1. När man har varit ute och ridit på hästen ska man ställa in den i boxen utan mat och vatten där skulle den stå en bra stund. Anledning?: Hästen skulle lära sej att det är tråkigt att komma hem och därför inte ha bråttom hem på uteritten. Rätt eller fel?

2. Hästen ska endast gå med hästkompisar 1 dag/veckan.
Anledning?: Hästen ska inte bli beroende av sina hästkompisar. Rätt eller fel?

Det var dom jag kom på nu... Kommer säkert på mer sen.

Sv: Hur gör ni?

Vaaaaa:eek:

Tycker bägge påståendena låter totalt helt urfel.....

Vad i hela världen var det för konsig kurs eller föreläsning?

tycker det verkar helskumt, en häst är ett djur och kan omöjligt ha mänskliga tankebanor. Hur skulle hästen veta varför den ibland fick ha sällskap och ibland inte?

Nej, jag tycker att båda påståendena är FEL!!

Låter minst sagt konstigt..
Jag förstår logiken i det.... men är man beredd att göra så mot sin häst av de anledningarna?
Ser ju hellre till att det är roligt att bli riden.

Det första kanske kan vara något att prova om man har en häst som mer eller mindre skenar hem (men då med vatten och åtminstonde halm att tugga på i boxen.. vill ju inte ge den magsår) ett tag, tills den slutar skena hemåt.. om man provat allt annat man kan komma på för att avhjälpa beteendet. Men jag tror inte riktigt på den metoden ändå.

Det andra verkar mest sanslöst.. bättre att träna hästen i att stå själv om den har problem med det än att ha det som vana att beröva den sina kompisar. Borde inte risken för skador öka iom att hästen nog blir rätt uppspelt när den väl får se sina kompisar?

Tycker att du ska vara lite skeptisk mot den tränaren och tänka igenom allt han säger väldigt noga. Vissa saker är säkert bra, men håll utkik efter idiotierna..

Jag har hamnat i en jobbig sitts nu. Innan jag ska skaffade den här hästen så bestämde jag med den här tränare att hon skulle hjälpa mej(då visste jag inget om hennes kunskaper eller nått). Hade bara hört från bekanta att hon hjälper personer med sina hästar och håller lektioner. Men jag vet inte om jag törs lyssna på det hon säger!! Har aldrig tränat något sånt här tidigare... Men hon har även så mycket rätt i annat hon säger och hon verkligen jätte fin kontakt med sina egna hästar. men jag blir så osäker.:crazy:
Jag är väldigt blödig av mej och vill vara "kompis" med hästen. Så det här blir helt fel för mej, tappar sugen helt och känner att det inte är roligt att gå ut i stallet längre. Hon har fått det att låta som att om jag inte gör det här så kommer jag inte kunna ha kvar min häst.
Bör kanske tilläggas att min häst är genom snäll än så länge och har inte gjort något dumt öht taget. Har dock bara ägt hästen i 3½ vecka.

Hör efter med andra tränare ''i smyg'' (gå på helgkurser eller titta på bara) och hittar du någon som är bättre så byt, självklart bör du vara rak mot din nuvarande tränare om du byter.
Annars, lyssna på henne, tänk själv och är det något du inte vet varför du ska göra som hon tycker, så be om en bra förklaring. Har hon ingen att komma med så hade jag nog inte lyssnat.. (var det som gav mig problem i gymnasiet..ridläraren hade aldrig några förklaringar jag kunde godta). Känns det fel att göra en sak, t.ex. hålla hästen utan kompisar, så gör inte det. Hästens välbfinnande är ju till syvende och sist ditt ansvar, inte tränarens.
Så lyssna på henne, ifrågasätt om det behövs och gör det som du tycker är ok. Hon kan säkert lära dig en hel del.
Ibland måste man vara lite tuff.. hästen vill veta att du vet vad du sysslar med, hur kan den annars lita på att du ser till att den mår bra? Men det betyder inte att du behöver hålla på och slå hästen eller så, fast ibland krävs att man tvingar lite.

Har hon bra kontakt med hästarna, eller är de bara lydiga?

Det värsta är ju att sånna här tränare inte verkar växa på träd direkt.

Hon har nog ganska bra kontakt med dom. Hon rider utan utrustning i mellan åt iaf. och har en häst som inte bryr sej om något annat än henne.

Men fortsätt då, och var noga med att sortera vad som är bra och dåligt. Du kan ju alltid höra här med om det är nåt som verkar skumt:P

.

Det var nog det dummaste jag hört av en hästmänniska! :rofl: :smirk:

Fel,fel,fel.
En häst blir inte mer eller mindre beroende om den går med hästar x antal dagar i veckan, utan det har ju enbart med din ledarroll att göra.
(Visst om man tar dem helt från andra hästar så måste den ju ty sig till ngn..)

Alla mina hästar går jämt med hästkompisar men de har inga problem att gå ensamma. Inte ens åringen.

Nej, normalt sett har de ju inte det:P Svårt att stå ensamma ibland.. lite trådkapning om Tjalfe tillåter?

Crow, min pålle.. blir lite väl vild om jag går ut med Dacke, den andra. Red för ett tag sen och när jag kom tillbaka efter ca 45 minuter var Crow helt genomsvettig.. Har ju hört honom springa när jag gick men tänkt att han lugnar sej efter nån minut..
Hur kan jag göra? Ställer jag honom i box under tiden blir han inte svettig eller helstressad, men lite orolig är han.. är det snällare att låta honom hantera stressen genom att springa och hoppas att det går över, eller att hindra honom så att han inte blir svettig och ''springer ihjäl'' sig?
De båda går mer eller mindre på lösdrift ihop, har inga andra hästar heller. :crazy:

Förlåt för trådkapning.. x)

Ja jag får väl fortsätta träna för henne helt enkelt. men jag tappar sugen på allt, det känns så svårt och jobbigt. Men det kanske går över. Jag vågar inte sluta träna det heller, är livrädd att det ska bli likadant med den här hästen som det blev med min gamla. Därför jag öht har börjat med det här.

Det var verkligen inga bra tips du fick av den tränaren! Inte för hästens välmående i alla fall.
Om du tycker att tränaren är vettig i övrigt och kan hjälpa dig med din häst så tycker jag dock du kan fortsätta anlite henne. Men tänk på att du inte måste ta åt dig allt hon säger! Du är kund hos henne och betalar henne för att få hjälp, du betalar inte för att bli medlem i hennes fanclub och tro på allt hon säger!

Kom igen nu, du måste tro på dig själv:)
Annars kommer inte hästen att tro på dig;)
Tänk på att det är du som känner din häst bäst och som ansvarar för dess hälsa (och din egen hälsa för den delen). Gå på magkänslan och gör det som känns bäst för dig!

Jo.. men försök att inte vara rädd för det, detta är ju en ny häst! Med nya möjligheter. Jag tror inte alls att du får liknande problem, och om det skulle börja gå åt det hållet så är du ju uppmärksam och ser det i tid. :idea: Försök lära dig så mycket du kan om hästars beteende, och gärna lite till. Då blir det enklare att sortera din tränares goda ideer mot de sämre.
Men det här klarar ju du shitbra, den nya hästen är trevlig, du har en tränare som åtminstonde i det mesta verkar vettig (bara det du) och du har viljan att det ska bli bra.
Vad är det som gör att du tappar sugen?

Det som får mej att tappa sugen är väl att hon får det till att bli "blodigt allvar". Det roliga och mysiga försvinner. Jag får inte vara kompis med hästen och hon får det att låta som att om man inte gör allt det här så kan man inte ha häst.

Vilken bitch! Klart du kan ha kul med hästen! Och klart att du kan mysa! Jag går ut i hagen rätt ofta och bara kliar lite på Crow, eller triggar igång honom till nån slags ta fatt lek där vi springer ikapp.. vi har inte världens bästa relation än, men den blir bättre, definitivt! Trots allt myset ;)
Jag hade säkert kunnat lära massor av din tränare (jag gör alltså inte precis som hon) men det funkar för mig ändå:)
Var som hon vill på träningarna (så länge det känns ok) och gör som det känns rätt när du är själv.
Kom bara ihåg att vara konsekvent när du begär något av hästen, alltså inte gå från stenhård på träning till ''ok, vill du inte gå fram lilla vän, men ok det gör inget'' hemma.. :3 Men mys och må bra, du har väl inte häst för att ha någon att bestämma villkorslöst över?

Att ha en ide om att göra hemkomsten tråkig för att indvika en hemåtpigg häst är bland det mänskligaste jag hört. Trist att det är rent betendevetenskapligt/inlärningsmässigt åt helvete fel.
Se till att motivera hästen väl ute på tur och var en trygg ledare så den inte känner sig ensam.

Nu vet jag ju inte riktigt vad din tränare sagt osv, men ibland kanske man måste skaffa sig lite distans till hästen för att kunna läsa den.
Jag vet inte om du sett Ceasar "Mannen som talar med hundar" på TV? Han pratar iaf om att hunden behöver disciplin och motion före kärlek och ömhet.
Jag kan tycka att det kan vara samma med hästar. Man kan behöva visa dem tydligt var gränserna går, så att de kan känna sig trygga med att deras ledare vet vad han/hon vill. Sedan kan man släppa in dem och gosa hur mycket man vill, men det ska vara på mitt initiativ och sluta när jag säger så. Annars blir det någon form av dominans från hästens sida ändå.

Nu vet jag ju inte hur du är med din häst alls, men kanske har din tränare förutfattade meningar om hur hon tror att du är? Eller så kanske det är så att du i all välmening låter din häst dominera dig, och sånt kan lätt spåra ur om du sedan vill börja bestämma.

Jag har en sån valack som kan komma och ställa sig nära så man tror att han gosar, men sedan tar han liksom lite omärkligt ett litet steg närmare så han blir så nära att jag tar ett litet steg tillbaka. Jag är(var) helt omedveten, och det var inget som jag alls trodde var dominans. Det var skittråkigt i början att börja korrigera minsta sån där grej, jag menar spelar roll, jag kan flytta mig lite :angel: Men i längden har jag nu börjat vinna hans respekt pga detta, och han försöker inte flytta mig sådär längre, och han protesterar heller inte lika mycket när jag vill ha honom att göra som jag vill i andra situationer.

Men.
Din tränare verkar också ha liiiite knepiga ideer, så ett bra tips är att åtminstone lyssna, fundera och sedan dubbelkolla med annan tränare (kanske på telefon?) om det är något som känns lite fel.

Lycka till!

1. När man har varit ute och ridit på hästen ska man ställa in den i boxen utan mat och vatten där skulle den stå en bra stund. Anledning?: Hästen skulle lära sej att det är tråkigt att komma hem och därför inte ha bråttom hem på uteritten. Rätt eller fel?

I punkt ett skulle hästen bli uttråkad i stallet av att stå där en stund, då kan man ju tycka att punkt två skulle fungera på samma sätt... Om hästen alltid umgås med sina kompisar så tycker den bara att det är kul att få komma ifrån som lite omväxling! Det tyckte i alla fall min häst.

Återigen har ordet NH visat sig vara dumheter och idioti. Okunnighet och mänskliga påhitt. Helt, jäkla idiotiskt. FY säger jag bara, vilka hemska människor det finns och att de får lära ut sina dumheter till andra människor. USCH! :mad:

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 417
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar