Hur gör ni..vilka hjälper?

lakrits

Trådstartare
Jag är nyfiken på vilka hjälper och hur ni gör vid bakdelsvändning och framdelsvändning?

Jag har sett lite olika varianter och kunde vara kul och höra hur ni gör....

Sv: Hur gör ni..vilka hjälper?

Hola,

Jag gör vanligen inte framdelsvändningar. Men om jag skulle göra det så flyttar jag bakdelen genom att lägga till hälen några cm längre bak än vanligt och kramar, om det behövs, något i tygeln för att hästen inte skall rinna iväg frammåt.

Bakdelsvändingen rullar ner litet på bakfickorna och öppnar upp benet åt det håll som framdelen skall flyttas. Om det behövs krama tygeln och lägg till tygeln mot halsen för att trycka till framdelen.

mvh Eva

Anledning till att jag frågar är att en del låser bogen med skänkeln och andra inte vid vändningar.....

Mja...
Det kan jag förstå. Beroende på litet grand vilken typ av vändning du vill göra.
Vänder jag efter kor så är det jätteöppna som gäller. Skolrider jag på volten så kan jag ibland hålla emot lite för att jag tex vill ställa halsen och böja hästen litet i kroppen. Mera i gymnasiksyfte.

mvh Eva

Oj, nu måste jag tänka:D

Framdelsvändning:
När jag flytta bakdelen använder jag sidförande skänkel, samtidigt som jag visa vart den ska/ställer. Är jättedålig på att förklara:crazy::D

Bakdelsvändning:
Framdelen-titta och vrider kroppen åt det håll jag ska, låter yttertyglen ligga kvar mot hästen hals, samtidigt som jag visa vägen med innertyglen, i början med ledande tygeltag. Samtidigt som ytterskänkeln talar om att han ska flytta på framdelen. Innerskänkeln ligger berädd på att aktiveras om hästen vill föra in bogen:smirk:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
420
Kropp & Själ Hjälp! Jag har stopp i båda öronen och får inte bort det. Hör knappt någonting och jag börjar universitet i morgon! Vad gör jag? Har...
Svar
5
· Visningar
628
Senast: Mirre
·
Utrustning Jag vill byta ut mina vanliga stövelsträckare i plast till någon variant som är mer luftiga eller andas. Jag blir ofta svettig på...
Svar
7
· Visningar
392
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Jag tror att mitt hår är naturligt vågigt, för rakt är det inte iallafall. Jag har sett videor på nätet hur folk tar hand om sitt...
Svar
2
· Visningar
319
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix