Hur gör ni under sommarbete??

TheHunted

Trådstartare
hej!
hur gör ni under sommar betet med foder?

Får dom inget alls??

Dom som får, hur gör ni med mineraler och sånt?

Får dom fortfarande det eller får dom bara tex: havre

MvH//TheHuntedOne

Sv: Hur gör ni under sommarbete??

Hej!

Vi har ett väldigt fint innehållsrikt gräs på vårat bete. Såddes förra året. Jag ger inget kraftfoder till min häst som tränas i princip varje dag. Han har lätt för att lägga på sig så jag anser inte att det behövs. Vi har både saltsten och mineralsten i hagen. När vi börjar närma oss sensommar så kanske jag ska utfodra lite med nåt kraftfoder typ Krafft grund elr nåt.

Så gör jag men man måste ju se till vad man har för sorts bete och hur mycket arbete hästen utför och givetvis oxå om det är en ung elr gammal häst och hur lätt den har för att lägga på sig.

Hoppas du blev lite klokare av mitt svar :rofl:

MVH Frida

Jag gör som föregående talare, mina får inget alls utom saltsten/mineralsten. Men jag brukar iofs efter ridning ge dem liiiite korn och kli, för att kunna blanda i lite 'bra för hovarna'-mixtur och sånt. Plus att de gillar att få godis :d

Iom att jag rider och tävlar som vanligt på sommaren så får hon krafftfoder. Jag tar bort dock den proteinrika Sojan och ger bara betfor och fibergi.

Vi har ganska kraftigt bete så inget kraftfoder behövs. Ger lite betfor för att blanda mineraler och ev mediciner i.

Valacken får ca 0,5 kg Fibergi när vi har ridit, stoet får mineraler (runt 80 g Miner Grön), och en liten näve Fibergi.

Finns många fler trådar om detta, testa sökfunktionen :idea:

Ja ger min bara havre som lite belöning på det hela. Får det bara när jag ridit eller gjort når annat med henne. =)

mitt sto får 1 liter havre och mineraler.
valacken får lite betfor och mineraler.

Mina får betfor (att blanda i), mineraler, vitlök och lite havre.

Den gamla hästen går på gräs på dagarna och står på stall på nätterna.

Han får kraftfoder som vanligt (1 kg krafft nya groov + lite betfor och miner grön). Inne har han fri tillgång på hö men äter bara drygt ett kilo så han tuggar sig nog mätt ute.

Unghästen går på gräs dygnet runt. Hon får lite müsli (1-2 hg) efter ridning. Det får hon för att jag vill ge henne salt och flexijoint. Energi får hon tillräckligt av gräset.

Min pålla går på bete dynget runt, hon får betfor och ca 1kg havre + extra salt... då hon är tävlas och inte är speciellt tjock... min ponny fick inget extra efftersom han blev så tjock :smirk:

på betet har de en stor saltsten som innehåller mineraler, så på så sätt får hon i sig mineraler också

Senast ändrad:

Min häst och de andra på betet får inga extra mineraler än det som finns i gräset, förutom saltsten. (undantag de hästar som tränas)
Men nån gång i augusti börjar jag ge mineraler igen.
Däremot ger jag betfor till hästen de dagar jag rider, men rider bara lättare och mkt uteritter.

Ankan skrev:
Mina får betfor (att blanda i), mineraler, vitlök och lite havre.

Kan ju tillägga att "gamligen" går bara på betet halva dygnet (andra halvan går han i nerbetad hage) för annars hade han blivit alldeles för tjock.

Min häst och min kompis häst får 1/2 kilo krafft groov per dag efter ridtur. Sen finns det saltsten i hagen. Krafften får de främst för att få i sig alla vitaminer o mineraler samt min häst får det för att hon tränas för fullt.

Hej! Min som går på bete nu äter endast gräs iom att han inte rids nånting alls.

Ha det bra!

Han har såklart saltsten också!

Assså min Brunte han får inte mat men ibland när det har blivit lite slöa å det har regnat mkt så tar det ju mkt på dom å då får han havre och vitlök och b-vitamin å mineraler. men jag ger även mineraler ibland när jag ridit för att ddet är ju bra när det är så varmt också. Vitlöken är bra för då så kommer det inte så mkt flugor och mygg ;)

Kanske nått litet tips. Inte vet jag ? =)

Vi har bra med bete. Men de får alltid en tuss hö för att hålla igång magarna om någon skulle bli skadad och behöva stå inne. Sen får de havre också.

Min häst går på ett riktigt bra bete som klipps och sås med hästbetesvall när det behövs. Detta medför att det som behövs finns i gräset men saltsten och mineralbalja står det i hagen. Eftersom jag vill ge vitlök så får hästarna ca 2 dl betfor/dag med vitlöken i. Nu, sedan ett par veckor tillbaka är mineralbaljan slut så jag har börjat ge mineraler i betforen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama