Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vi har ett väldigt fint innehållsrikt gräs på vårat bete. Såddes förra året. Jag ger inget kraftfoder till min häst som tränas i princip varje dag. Han har lätt för att lägga på sig så jag anser inte att det behövs. Vi har både saltsten och mineralsten i hagen. När vi börjar närma oss sensommar så kanske jag ska utfodra lite med nåt kraftfoder typ Krafft grund elr nåt.
Så gör jag men man måste ju se till vad man har för sorts bete och hur mycket arbete hästen utför och givetvis oxå om det är en ung elr gammal häst och hur lätt den har för att lägga på sig.
Jag gör som föregående talare, mina får inget alls utom saltsten/mineralsten. Men jag brukar iofs efter ridning ge dem liiiite korn och kli, för att kunna blanda i lite 'bra för hovarna'-mixtur och sånt. Plus att de gillar att få godis
Den gamla hästen går på gräs på dagarna och står på stall på nätterna.
Han får kraftfoder som vanligt (1 kg krafft nya groov + lite betfor och miner grön). Inne har han fri tillgång på hö men äter bara drygt ett kilo så han tuggar sig nog mätt ute.
Unghästen går på gräs dygnet runt. Hon får lite müsli (1-2 hg) efter ridning. Det får hon för att jag vill ge henne salt och flexijoint. Energi får hon tillräckligt av gräset.
Min pålla går på bete dynget runt, hon får betfor och ca 1kg havre + extra salt... då hon är tävlas och inte är speciellt tjock... min ponny fick inget extra efftersom han blev så tjock :smirk:
på betet har de en stor saltsten som innehåller mineraler, så på så sätt får hon i sig mineraler också
Min häst och de andra på betet får inga extra mineraler än det som finns i gräset, förutom saltsten. (undantag de hästar som tränas)
Men nån gång i augusti börjar jag ge mineraler igen.
Däremot ger jag betfor till hästen de dagar jag rider, men rider bara lättare och mkt uteritter.
Min häst och min kompis häst får 1/2 kilo krafft groov per dag efter ridtur. Sen finns det saltsten i hagen. Krafften får de främst för att få i sig alla vitaminer o mineraler samt min häst får det för att hon tränas för fullt.
Assså min Brunte han får inte mat men ibland när det har blivit lite slöa å det har regnat mkt så tar det ju mkt på dom å då får han havre och vitlök och b-vitamin å mineraler. men jag ger även mineraler ibland när jag ridit för att ddet är ju bra när det är så varmt också. Vitlöken är bra för då så kommer det inte så mkt flugor och mygg
Min häst går på ett riktigt bra bete som klipps och sås med hästbetesvall när det behövs. Detta medför att det som behövs finns i gräset men saltsten och mineralbalja står det i hagen. Eftersom jag vill ge vitlök så får hästarna ca 2 dl betfor/dag med vitlöken i. Nu, sedan ett par veckor tillbaka är mineralbaljan slut så jag har börjat ge mineraler i betforen.
Foder & Strö
Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Hästnyheter Jag har aldrig sett ridning som en idrott..sport är det ju om man tävlar men idrott har jag nog aldrig kallat ridning för. Fast på vissa...
Hästmänniskan Ja i så fall så tycker jag nog det kan ha varit rimligt prissatt. Förstår att man som ägare är noggrann var hästen hamnar. Särskilt med...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.