Hur gör ni på tävling

tränsar i transorten går ut med hästen
mamma håller jag sadlar hästen som tittar nyfiket omkring men står still.
sätter på skydd.
hästen står still och kollar nyfiket och kan gäspa lite ibland.
sitter upp hästen går iväg och vill börja hoppa :D

jag tränsar och sadlar i transporten och har skydden på under transportskydden... det går smidigast så, hon blir inte så intresserad av allting annat då... men hon är jättesnäll att sadla utanför transporten också...

Jag brukar undvika att sadla i kärran, det blir så trångt!
Kan dock ha sadeln på mellan klasserna ibland, om väntan är kort för hästen.

Har inte skydden på under transportskydden, då de ju kommer sitta för hårt då.

Tränsar i transporten.
Sadlar å tar på skydden efter veterinären. Åker ALDRIG me sadel på.

Man får ju inte heller ha skydd och sadel på vid veterinärbesiktningen.
Trots det har jag träffat på en tävlingsveterinär som tyckte det var helt ok! :smirk:

Tränsar och sadlar hemma, grimma över tränset i transporten, täcke över sadeln.
Skydd under transportskydden och vi åker kort bit annars bara transportskydd.

Ska jag åka till träning brukar jag sadla hemma och bara tränsa när jag kommer fram, är väl ca 30min att åka men hästen är snäll ...
På tävling brukar jag göra allt på plats, tränsa innan jag tar ut .
Men jag har varit på tävling (ftl) där det varit så dåligt väder att de ställt in vetbes. (kollat under dressyren i stället)då var det bara att fixa allt i transporten, brodda, sadla, linda mm. Liten transpot med stort virrigt fullblod är inte så kul... :smirk:

sadeln åker på efteråt (transporterar aldrig med sadel på eller har sadeln på i transporten ens). Dessutom är det ju så att jag är van vid regionala tävlingar och då är det ju vet. besiktning och då kan man inte ha nån utrustning på sen innan.

Tidigare när jag mest tävla lokalt och ponnyn hade svårt att stå stilla hade jag benskydden under transportskydden, men nu står han hyfsat stilla så det går bra ändå samt att det som sagt oftast är vet. besiktning.

Har nästan alltid uppstallning, så vi tränsar i transporten. Lastar av och tar av benskydden. Sedan Vet. besiktar jag medan pappa kollar upp vart vi har vår box. Sedan leder jag dit honom, tar av honom tränset. Så får han stå där medans jag går banan och kollar på dom första B-ponnierna. Efter det sadlar jag och rider fram.

Har vi inte fått uppstalling, vilket händer :P. Då Får han på sig ett täcke efter vet.besiktningen och så leder pappa runt honom, medan jag kollar banan. Sen sadlar vi ute och så rider jag fram

För att hästen måste vara tränsad när den är på tävlingsplaten

Jag sadlar faktiskt i transporten! Jag har en unghäst som tycker det är ganska jobbigt med sadling och ganska spännade att komma bort...

Men det funkar kanonbra. Hon åker brett i transporten så det är gott om plats för oss båda + sadeln. Sen hoppas man ju så småningom att hon blir så van så att vi kan sadla lugnt ute!

/C

Som konstaterat måste häst på tävlingsplats hanteras i träns - så man måste tränsa i transporten enligt TR.

Som konstaterat måste häst på tävlingsplats hanteras i träns - så man måste tränsa i transporten enligt TR.

Ok! Fattar.
Varfor har man en sadan regel? Sakerhet ar ju en grej, men varfor gora det till en regel? Har det verkligen hant sa manga olyckor pa svenska tavlingsplatser att man var tvungen att skriva in det i TR?

Jag tavlade som junior i Sverige, men jag kommer inte riktigt ihag om vi transade inne i transporten eller inte. Jag vet att vi inte transade innan vi akte ivag. Ar detta en relativt ny regel?

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 796
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 300
Senast: Cina B
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 975
Senast: zarmino
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 674
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama