Hur gör ni när ni...

Gaia

Trådstartare
Hur gör ni när ni...

- Rider en volt?
- Ökar storleken på volten?
- Minskar storleken på volten?
- Vänder som i ett hörn?
- Gör en spinn?
- Övergång skritt-trav?
- Fattar galopp?
- Bakdelsvändning?

Förutsättningen är att hästen går i en bra form och inte behöver korrigeras på den punkten.

Är bara kul att se om det skiljer sig mycket mellan era hjälpgivningar. Är inte själv så väldans insatt i western men tycker att det är kul.

Så kom igen! :bump:

Sv: Hur gör ni när ni...

Haha, nu ställer du sånna där frågor som man oftast inte tänker på - fast att man gör ändå. :p

- Rider en volt? Lyfter upp innertygeln lite och har ett stöd på innertygeln, finkorringerar om det skulle behövas med yttertygeln. När jag rider på volt, och rider över huvud taget försöker jag att se vägen framför mig hela tiden, som om det satt en tråd från en punkt till en annan som satt fast i mig, och denna tråden får inte gå av. Känner jag att hästen är påväg med ett ben utanför tråden, förhindrar jag det genom att lägga på skänkeln.
- Ökar storleken på volten? Rör inte tyglarna, utan bara innerbenet (vaden). Skänklar aldrig med hälen numera.
- Minskar storleken på volten? Lägger på ytterbenet.
- Vänder som i ett hörn? Sitter över på ena sittbenet, gungar med ytter skänkel, + neckreining.
- Gör en spinn? Det har inte vi börjat träna på än. Men jag antar att det är samma som att flytta framdelen, och att få hästen snurra runt sitt bakben?
- Övergång skritt-trav? Behåller samlingen, gungar med benen i den takten jag vill att hon ska gå i. Jag har lärt mig att takten är jätteviktig och att man måste visa med sina ben i vilken takt man vill att hästen ska gå. Lägger också på ett Ssshhh- ljud.
- Fattar galopp? Vrider höfterna, då hamnar benen automatiskt som i en galoppfattning, och om det behövs ger jag ett pussljud.
- Bakdelsvändning? Vänta nu.. jag blandar alltid ihop fram och bakdelsvändning.. det är när framdelen flyttas va? I sånnafall sitter jag rakt över hästen, tänker att jag sitter på en tvål och vill flytta tvålen åt ena hållet, och sitter därför till på ena sittbenet. Tex, vill jag flytta hästen åt höger sitter jag till på vänster sittben. Gungar med benet vid sadekgjorden och lägger på neckreining. Ibland brukar jag få leda lite med den tygeln dit jag vill flytta hästen.

Är det INGEN annan än Westernsaved som rider de här rörelserna:confused:. Det kanske är svårt att sätta ord på hur man gör, men ni kan väl försöka!!!:bump:
*Gaia som är kunskapstörstande*

Oftast är det ju så att man "bara" gör det;)...

- Rider en volt?
Svar: Håller hästen på volten med säte och ben, rider jag på snaffle är hästen något ställd inåt och rider jag på stång kommer ställningen med hjälp av benen/sätet...

Svar: Öppnar upp utåt och lägger lite press på insidan = ben och säte

Svar: Läs föregående svar men då tvärtom...

- Vänder som i ett hörn?
Svar: Formar hästen runt mitt inre ben och sen är det åter igen beroende på om jag rider på stång eller snaffle om jag gör nåt med handen...

- Gör en spinn?
Svar: Öppnar upp åt det håll hästen ska spinna, med ben och säte försöker jag där hålla centrering kring det inre bakbenet som helst inte ska flytta sig...

- Övergång skritt-trav?
Svar: Lättar upp sätet genom att vinkla upp mitt bäcken...

- Fattar galopp?
Svar: Trycker till med sätet samtidigt som jag ger ett pussljud, oftast två snabba...

- Bakdelsvändning?
Svar: Öppnar upp fram/åt det håll jag ska vända och håller kvar med ytterben.

Finns det inte fler westernryttare som kan berätta hur ni gör? Det är så intressant att läsa och fundera över. Många av rörelserna ni gör är de samma som inom annan ridinriktning, men ofta görs rörelserna på olika sätt. Det är väldigt intressant att läsa och fundera över olika tillvägagångssätt. Ibland kan man hitta något nytt att prova eller kanske prova rida en rörelse på ett annat sätt. Det vidgar i alla fall mina vyer, så skriv och berätta hur ni gör. Jag är också nyfiken!!

jag kan få vissa "knäpp". just nu är jag inne i mitt "rida utan händer mood" så idag har jag tränat på att inte ta i tyglarna i omödan (händerna bakom ryggen) men tyvärr går hon inte i "ändamålseenlig form" men hon går dit jag vill.
jag är inget profs utan en nybörjare i wetsrensammanhang och ska äntligen träna för tränare igen :bump: så då kanske jag ändrar mig på någon punkt ;)

Nu skriver jag hur jag gör "no hands", annars så ställer jag med innertygel och tränger med ytter.
- Rider en volt?
sitter på yttre skinkan för att öppna upp inner skinka och använder ytterskänkel för att visa vägen (har ytter ganska långt fram då det är framdelen jag visar vägen med)
minskar trycket med ytterskänkel och sätter mig lite "rakare", ev trycker ut med inner.
klämmer lite extra med ytterskänkel
- Vänder som i ett hörn?
rider som om det vore en volt vi börjar på. ibland gör jag en volt i hörnet.
- Gör en spinn?
sitter rakt över hästen. använder höger skänkel ganska långt fram för att få hästen att flytta framdelen till vänster och tvärt om (lutar man sig ber man om sidepass)
- Övergång skritt-trav?
nu jobbar jag enligt läran att hästen INTE ska öka farten även om jag klämmer med benen (lättare sakt än gjort eller hur?) utan lutar mig lite framåt och gör SSSSSHH ljud. för att sakta av sätter jag mig lite på bakfickorna och lyssnar hon inte då så spänner jag stortån lite. ibland kan hon ignorera mig å då tar jag tygel.
- Fattar galopp?
jag kör än så länge "engelsk" galoppfattning och lutar mig aningen framåt tilsammans med pussljud.
- Bakdelsvändning? (du menar motsatsen till spin?) jag gör likadant som i spin fast lägger skänkeln långt bak.

Jag har ridit både engelskt och western och har aldrig upplevt någon skillnad i galoppfattningen. Yttre sittben och ytterskänkel....

Så nu blev jag lite nyfiken på hur du Sellan, menar att du fattar galopp "på engelskt vis"?

På det stora hela så är inte skillnaden mellan western och engelsk ridning så stor. Den stora skillnaden är dock att vi westernfolk rider våra hästar med mindre samling samt att vi lär hästarna att gå i rätt form på lös tygel. Vi behöver helt enkelt inte lika stor samling för de rörelser vi ska utföra. Däremot så behöver vi, liksom alla ryttare, se till att hästen samlar sig så pass att den bär ryttaren på en korrekt sätt. En dressyrryttare som ska utföra t.ex. en piaff behöver ju en mycket högre grad av samling.

Många tror också att vi westernryttare rider omkring på långa hängande tyglar hela tiden. Inget kan vara mer fel. A och O är att hästen jobbar i rätt form och att flänga runt med fladdrande tyglar funkar helt enkelt inte...

Men jag har ridit över 30 år och jag har aldrig hört någon som gör galoppfattning för ytter sittben och ytter skänkel. Just galoppfattning är ett moment som kan göras på väldigt många sätt beroende på vilken häst man sitter på, men den kombinationen har jag inte stött på. Men i min värld kan jag på den välridna hästen göra fattning enbart med inre sittben något fram. Luta sig framåt som någon skrev ska man inte göra i en fattning i någon disciplin. Det är däremot ett vanligt fel.
När jag var och red på en wwsternranch i våras förklarade instruktören att vid galoppfattningar inom western ska man lyfta inner hand och lägga till ytter skänkel samtidigt som man gör ett pussljud om det behövs. Det var så bakvänt för mig att det tog en bra stund innan det blev galopp.

Senast ändrad:

Jag använder mig av den metoden i inlärningsskedet men när hästen är utbildad blir det mer att jag bara sitter till på ytter sittben och ger pussljudet så rullar hästen in i galoppen. Gamla valacken (travursprunget till trots) kände redan när jag tänkte galopp och då blev ju signalerna ännu finare;)

Jag har ridit både engelskt och western och har aldrig upplevt någon skillnad i galoppfattningen. Yttre sittben och ytterskänkel....

Så nu blev jag lite nyfiken på hur du Sellan, menar att du fattar galopp "på engelskt vis"?

På det stora hela så är inte skillnaden mellan western och engelsk ridning så stor. Den stora skillnaden är dock att vi westernfolk rider våra hästar med mindre samling samt att vi lär hästarna att gå i rätt form på lös tygel. Vi behöver helt enkelt inte lika stor samling för de rörelser vi ska utföra. Däremot så behöver vi, liksom alla ryttare, se till att hästen samlar sig så pass att den bär ryttaren på en korrekt sätt. En dressyrryttare som ska utföra t.ex. en piaff behöver ju en mycket högre grad av samling.

Många tror också att vi westernryttare rider omkring på långa hängande tyglar hela tiden. Inget kan vara mer fel. A och O är att hästen jobbar i rätt form och att flänga runt med fladdrande tyglar funkar helt enkelt inte...

jag vet inte hur jag ska förklara det men det finns ganska många sätt att göra galoppfattning, att ta fram inner och ta bak ytter är den jag mest "anammar" då det är det kommandot mina hästar är lärda på, annars finns det ju bara att man lutar sig fram, enbart ljudkommando, enbart tryck med innerskänkel, med mera.

jag är mkt väl medveten om skillnaderna mellan western och engelskt och vad man ska göra. om du läste resten av mitt inlägg så kanske det kommer fram?

med "lutar mig frammåt" så menar jag inte ridskolestil, jag gjorde nog fel ordval, jag för fram handen en aning och då följer tyngdpunkten en aning frammåt, inte luta överkroppen.
sitter jag bara still och tar bak ytter/vrider höften går hon i sluta direkt, jag måste visa "mer" för att det ska bli galopp(hand/tyngdpunkt/ljud). pussljudet är inte helt inlärt än, min häst är under omskolning från dressyr till western så det tar ett tag innan det har satt sig i ryggmärgen för henne (och mig för den delen också)

Men jag har ridit över 30 år och jag har aldrig hört någon som gör galoppfattning för ytter sittben och ytter skänkel. Just galoppfattning är ett moment som kan göras på väldigt många sätt beroende på vilken häst man sitter på, men den kombinationen har jag inte stött på. Men i min värld kan jag på den välridna hästen göra fattning enbart med inre sittben något fram. Luta sig framåt som någon skrev ska man inte göra i en fattning i någon disciplin. Det är däremot ett vanligt fel.
När jag var och red på en wwsternranch i våras förklarade instruktören att vid galoppfattningar inom western ska man lyfta inner hand och lägga till ytter skänkel samtidigt som man gör ett pussljud om det behövs. Det var så bakvänt för mig att det tog en bra stund innan det blev galopp.

Okej, jag skrev en ganska förenklad beskrivning. Jag tror att om du frågar Kyra Kyrklund och Rick Lemay hur de fattar galopp så får du i grunden samma svar. Det beror på att de hjälper man ger är fullständigt naturliga och underlättar för hästen att förstå vad man vill. All ridning handlar egentligen om att bringa hästen i/ur balans, i det här fallet för att få galopp, och få RÄTT galopp. Det spelar ingen roll vilken disciplin man rider, grunderna är desamma.

Hästen fattar galopp med sitt yttre bakben!
Alltså behöver man "trycka till" där och öppna upp diagonalt framåt så att den kan ta för sig med inre framben.

Man kan förklara principen med ett avlångt soffbord. Om du sätter dig på det bakre vänstra hörnet av bordet så lyfts det högre främre hörnet. Hade du suttit på en häst hade du alltså fått höger galopp!

Jag sitter till på mitt yttre sittben och för bak och trycker till med yttre skänkel bakom sadelgjorden, på så sätt vrids också mitt bäcken så att inre bäckenben förs framåt. På så sätt påverkar jag yttre bakben, där galoppen startar.

För att ytterligare förtydliga för hästen vilken galopp jag önskar så öppnar jag upp med innerskänkeln.

Om det behövs så lyfter jag också upp inre tygel av samma orsak: att öppna upp inre bog/inre framben och få rätt galopp (men så snart galoppen är fattad så tar jag ner handen och händerna befinner sig parallellt vid varandra)

Att föra händerna framåt är att "gasa". Så det kan också behöva göras vid galoppfattning.
Pussljudet lär jag förstås hästarna. Men plockar bort det så snart galoppfattningen sitter. Man får ju inte alltid använda sig av ljud på en tävling...

När vi sen kommer fram till galoppombyten, så byter jag sittben för att åstadkomma det (precis som Kyra och andra dressyrryttare). Ett galoppombyte sker ju också bak. All ridning handlar ju egentligen om att kontrollera bakdelen.

Hoppas jag blev lite tydligare nu....

Ja galoppen startar med yttre bak, men dressyrryttare vill oftast inte fatta för ytter skänkel eftersom risken att hästen går på dubbla spår i fattningen är väldigt stor. Hästen ska ta för sig med inre bak i galoppen och de flesta hästar förstår om man sitter till med inner sittben någon framför vanlig position. Fattningen blir på ett spår också. Frågar man (eller läser) framstående ryttare hur de gör en fattning så får man väldigt många olika svar. Det verkar som om just galoppfattning är det som finns mest olika hjälpgivning till om man jämför med andra rörelser som oftast har samma eller väldigt liknande hjälpgivning. i en galoppfattning är det ju ganska stor skillad att fatta för ytter eller inner skänkel. Tror inte det finns rätt eller fel utan man gör det som fungerar bäst helt enkelt. Häst och ryttare ska ju ha lätt för att förstå varandra och hästar är utbildade på olika sätt. Man kan ju lika gärna lära hästen att den ska galoppera om man tar den i öronen, men det är inte så smidigt. Att ge hjälperna på ett sätt som är enkelt och lätt för hästen att förstå är väl det bästa för både häst och ryttare. Sen att det finns olika sätt gör väl inte så mycket. (även om endel är ologiska för mig så kan de ju vara helt logiska för någon annan)

Ja galoppen startar med yttre bak, men dressyrryttare vill oftast inte fatta för ytter skänkel eftersom risken att hästen går på dubbla spår i fattningen är väldigt stor. Hästen ska ta för sig med inre bak i galoppen och de flesta hästar förstår om man sitter till med inner sittben någon framför vanlig position. Fattningen blir på ett spår också. Frågar man (eller läser) framstående ryttare hur de gör en fattning så får man väldigt många olika svar. Det verkar som om just galoppfattning är det som finns mest olika hjälpgivning till om man jämför med andra rörelser som oftast har samma eller väldigt liknande hjälpgivning. i en galoppfattning är det ju ganska stor skillad att fatta för ytter eller inner skänkel. Vid fattning på volt är hästen böjd och i och med det sitter ryttaren mera på inner sittben. Hur behåller man böjningen om man plötsligt sitter till på ytter sittben? Då får hästen en signal att den ska vara kontraböjd. Jag vill ju ha fattningen så att hästen går kvar i sin böjning.
Fast jag tror inte det finns rätt eller fel utan man gör det som fungerar bäst helt enkelt. Häst och ryttare ska ju ha lätt för att förstå varandra och hästar är utbildade på olika sätt. Man kan ju lika gärna lära hästen att den ska galoppera om man tar den i öronen, men det är inte så smidigt. Att ge hjälperna på ett sätt som är enkelt och lätt för hästen att förstå är väl det bästa för både häst och ryttare. Sen att det finns olika sätt gör väl inte så mycket. (även om endel är ologiska för mig så kan de ju vara helt logiska för någon annan)
När det gäller galoppombyten så gör nog de flesta så att de sitter om på nya inner sittben i bytet.

Senast ändrad:

har du månne drillats av göran? har idag fått en lektion av honom i precis det :bow:

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 867
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 769
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har av någon okänd anledning blivit en fegis i ridningen. Fart känns plötsligt läskigt. Kanske beror det på att jag blivit gammal på...
Svar
6
· Visningar
1 300
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 981
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix