Hur gör ni när ni träffar på vildsvin?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
I skogen jag brukar rida i kryllar det av vildsvin och älgar och det går nog inte en dag utan att man träffat på nåt djur. Idag var det däremot väldigt obehagligt när vi träffade på 5 vildsvin på bara ca 10 meters avstånd och vi var mitt inne i skogen. I vanliga fall är det bara att vända och galoppera iväg om dom kommer för nära, men idag gick det inte riktigt att galoppera nerför en brant smal stig med mycket stockar och ojämnheter, framförallt inte i mörker (och utan lampa..) när hästen är fullkomligt panikslagen.
Men vad ska man göra?! I brist på annat så började jag prata jättehögt och fortsatte in i skogen och hoppades att dom skulle bli rädda och gå därifrån, men dom höll sig i närheten hela vägen hem :crazy: Både mitt och hästens hjärta gick väl i 190 och vi var båda livrädda...

Så vad gör ni när ni träffar på vildsvin?! Brukar dom anfalla? :crazy:

Sv: Hur gör ni när ni träffar på vildsvin?

Har ingen aning om vad man gör men fan vad rädd jag skulle vara om jag fick uppleva det du fick göra idag! :eek:

Fy så otäckt!

Det finns mycket vildsvin i skogen här utanför, och man kan se tydliga spår efter dem ibland. Jag har dock inte haft oturen att träffa på dem, men några barn från grannbyn gjorde det i somras.
Är det inte märkligt att vildsvinen är så orädda, och visar sig i fullt dagsljus? De är väl nattdjur?

Immer

En annan gång (i "grannskogen") så träffade vi på 4-6 vildsvin som var mitt uppe i ett bråk och dom bara skrek och hade sig.. :eek: DET var riktigt otäckt, men dom såg tack och lov inte oss, och då red vi dessutom på en väg, inte på en trasslig stig. Så då var det bara att vända och galoppera fort som fan hela vägen hem :crazy:

Här är dom också väldigt orädda, det är inte ofta man träffar på dom i dagsljus, men i skymning/mörker (som jag enbart rider i nu på vintern...) så träffar jag på antingen vildsvin eller älgar VARJE ridtur. Och det är lika kul varje gång att rida i skogen när det är jakt (vilket det verkar vara hela vinterhalvåret..) med hundar/jägare som springer kors och tvärs och helt plötsligt hoppar det fram en älg framför en..
Det är helt okej när man är två som rider, då bryr sig min häst inte det minsta. Men när jag är själv så håller han på att dö ibland. Och jag med för den delen......

Personligen hade jag inte gjort något speciellt. Och nej... vildsvin är normalt inte aggressiva. Om du bara rider vidare och koncentrerar dig på hästen så kommer vildsvinen att strunta fullständigt i er.

fy vad hemskt.
jag skulle nog springa all världens väg och hoppas på det bästa.
ursh ngt sånt vill man inte stöta på!

Jag har aldrig träffat på vildsvin till häst, men däremot när jag varit ute och rastat hunden. Det har då varit på avstånd omkring 50-100 m och eftersom att min hund då bara var 6 mån gammal, vände jag snabbt om så att han inte skulle jaga ikapp dom. Vi sprang inte eller så, utan bara vände och gick hemåt igen.

Jag har däremot mött flertalet älgar och närmaste avståndet till en älg har varit 2 meter. Vi red på en grusväg och helt plötsligt susar en stor älg ut ifrån buskarna på höger sida och försvinner lika snabbt in bland buskarna till vänster. Varken jag eller hästen hann direkt reagera men satan vad stor den var! :eek:

Det bästa är väl om man bara behåller sitt lugn, men det kanske inte alltid är så lätt. Vi uppfattar ju saker och ting olika! :)

Usch vildsvin!! Kom hit upp, flytta upp till Norrland för här finns inga såna! För kallt för grisar i det vilda kanske????! :rofl::rofl::rofl::rofl: Visste knappt att det fanns såna i Sverige.

Nä...dom har fullt med sig själva. Dottern råkade rida in bland ett gäng stenar och gissa om hon och hästen blev skakiga när stenarna plötsligt springer iväg:eek:....Men, inte hände annat än att hon efter den händelsen är rätt noga med att kolla hur stenarna egentligen ser ut...;)

Jag råkade komma i närheten av ett par galtar som slogs vid ett tillfälle. Det var däremot lite otäckt för det första så låter dom attans så illa...och sen såg dom bara varandra och risken att olyckligtvis hamna mitt i kändes rätt överhängande så vi bytte färdväg...:cool:

Hör dom eländiga djuren titt som tätt nere i skogen. Har en flock på ca 10-15 djur här som cirkulerar i närmsta omgivnignen...

jag red en genom en skog, på en trasslig och stenig stig. jag hörde något som jag trodde var rådjur, eftersom jag aldrig hade träffat vildsvin förut.
då jag kollar bak ser 3 m bakom mig ser jag två fullstora bestar, med öppen mun, väsande och springande mot mig. det var bara att sparka på ponnyn, som närmast skenade genom skogen. de sprang efter en bit, men jag vågade inte stanna förrän långt borta:rofl:

skut bestarna eller inte..men ta dem till sibirien!

Usch vildsvin!! Kom hit upp, flytta upp till Norrland för här finns inga såna! För kallt för grisar i det vilda kanske????! :rofl::rofl::rofl::rofl: Visste knappt att det fanns såna i Sverige.

Du... de är på väg upp... :( så det är lika bra att börja fundera... tror de finns i höjd med hudiksvall redan :crazy:

Det kryllar av vildsvin hos oss, men jag har faktiskt bara träffat de en gång.
Ridvägarna går nämligen förbi flera platser där jägarna på vintern lägger ut hösilage till svinen (som om de behöver bli fler eller fetare!)
Men jag brukar väsnas innan så de vet att jag kommer och då brukar de dra sig undan.
Har aldrig varit med om problem, men min häst är inte typen som springer iväg när saker blir lite läskiga heller.
Rid självsäkert för hästens skull och håll lite säkerhetsavstånd till grisarna så går det bra.
Då tycker jag nog att älgar är värre...men när jag tänker efter så har ingen älg jag träffat faktiskt anfallit mig heller så jag kanske oroar mig i onödan :D

Som alla brukar säga till mig om spindlar: "Den är säkert mer rädd för dig än vad du är för den" ;)

Såg ett vildsvin senaste idag. Den var troligen mer rädd för oss än vi för den. Mina ponnier reagerar inte så mycket för vildsvin men det är väl för Ebba-Gris bor i stallet.

vi har me massor med vidsvin hemma. så fort man kommer på dom brukar dom bli liv rädda. dom attakerat så gott som aldrig så länge man ej går imellan suggan å hennes kultingar. de e bara att väsnas å ha sej så brukar dom dra. sen ser vildsvin inte hästar som något hot så de e bara att vara lugn å gå därifrån men behöver ju inte utmana ödet.

hos mej har vi vildsvin i trädgården...:angel: inte så jätteskojia djur presic...o förstör gör dom med....:crazy:

Du... de är på väg upp... :( så det är lika bra att börja fundera... tror de finns i höjd med hudiksvall redan :crazy:

De fanns i Hasselaskogarna redan för 5-6 år sedan. Skillnaden mellan här och där är att skogarna är så mycket större och det är glesare mellan bebyggelsen så dom har att gömma sig i;).

Urs, vad läskigt! Jag vet att det springer rådjur i skogen, och jag är rädd för älgar. Men hade inte ens funderat på att det kryllar av vildsvin. Tur att vi har ridhus!

Haha, ja, det finns allt möjligt i skogen ;)
Vi har inget ridhus hos oss utan rider på en åker som ligger i träda. Nu under sommaren hade vi publik i form av en ung älg :D Han stod en bit bort på åkern brevid och glodde facinerat under hela ridpassen. Såg ganska kul ut faktiskt.

jag brukar skjuta dem med pilbågen:D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama