Hur gör ni när ni träffar på vildsvin?

Sv: Hur gör ni när ni träffar på vildsvin?

Svårt att inte fnissa åt tanken. Flåt:o..

Jag mötte vidsvin i våras då jag ännu bodde i småland. Vi red i en skog med mycket fallna träd. Vilket gjorde det väldigt svårt att ta sej fram. Oxå taggtråd fanns lite här o där så man fick planera sin ridning rätt ordentligt.
Så där kommer vi i lugnan ro. Möter ett gäng stenar som jag inte sett förr. Reagerar inte på att de inte legat där förr då stormen Per rivit runt i den skogen.. Inte förän de reser sej:eek: o kutar åt ett annat håll:eek:.
Jag kan lova att min hästs reaktion va allt annat än mild......:smirk:
Vi formligen dansade på bakbenen hela vägen ut ur skogen. Då skulle jag oxå styra henne från lerhål, fallna träd och taggtråd:crazy:.. Kan lova att jag hade händer o ben fulla en stund.

Min stackars häst va livrädd för allt på slutet. Varje kvist, sten, löv, stubbe va enbart där för att döda henne:smirk:!!!!!

Och på detta... En matte som garvar sej röd i ansiktet. Jag skrattade så jag höll på att tuppa av. Det va totalkaos!:D

Vi kom helskinnad ut från skogen.. Och red där dagen efter oxå!:devil:

Du... de är på väg upp... :( så det är lika bra att börja fundera... tror de finns i höjd med hudiksvall redan :crazy:

Bor ca 3 mil norr om Hudik.. Och har inte mött spår av dem än.. Men jag har hört att de finns lite häromkring. Men som piraja sa. Vi har större skogar här än i småland.

Jo, det är ju bra, men då lär de ju ha tillfälle att föröka sig också :crazy: snart kryllar de säkert här också :(

Tror inte det blir på samma sätt som i söder. Vintrarna är tuffare och det finns rovdjur som fixar att ta vildsvin. Här finns inte så mycket sånt och vintrarna är ett skämt:cool:

Jag har mött vildsvin ett par gånger, och har inte haft problem för de har sprungit åt ett håll och jag har haft fullt upp med att lugna häst på mitt håll. Så de går definitivt undan, skygga som de är.
Men skulle man komma mellan en sugga och hennes ungar skulle jag nog oroa mig för då finns säkert risken att suggan komer som ett lokomotiv för att skydda sina små...

kl
jag har mött vildsvin en gång...

min reaktion var att fatta galopp med en gång och galoppera mot dem!! det funkade, de sprang all världens väg!! så brukar jag göra mot grävlingar oxå...

tänkte på som någon skrev att det inte gick att galoppera just där... är hästen tillräckligt musklad och lydig så kan man galoppera överallt!
dock så kanske det inte går så fort...

VA? :O Finns det vildsvin löst här i sverige? :crazy:

Hoppas verkligen inte dom kommer till sundsvall :rofl::D

:):):) En SÅN älg hade vi med på mitt förr-förra stall! en STOR älgtjur som ofta ställde sig vid staketet till våran ridvolt och blängde storögt på oss! Man vande sig konstigt nog! Och hästarna med! Jag var mest orolig att han skulle kliva in på banan när vi var där, men kanske han tyckte att det såg för ansträngande ut? ;)

kl
tänkte på som någon skrev att det inte gick att galoppera just där... är hästen tillräckligt musklad och lydig så kan man galoppera överallt!
dock så kanske det inte går så fort...

Musklad, ja det skulle jag vilja kalla honom. Lydig, ja.. det tycker jag att han är. Men däremot tycker jag ändå inte det är särskilt smart att galoppera på en trasslig stig i skogen som är ca 20-30 cm bred och inte en meter är den andra lik och det är inte plant eller rakt nånstans... Och fallna träd här och var... Och backen vi skulle behöva rida nerför i galopp är brant och full med bråte, och för att komma hem är man ändå tvungen att rida där var vi träffade på vildsvinen. Så jag hade inget annat val än att fortsätta in i skogen :crazy:
Hade jag ridit i en vanlig skog hade det bara varit att vända och galoppera så snabbt hästen bara orkar, men är man i en riktig trollskog så är det inte riktigt så enkelt i en sån situation ;)

En gång träffade jag på 3 älgkalvar i skogen. Älgarna stod och åt morötter och min häst var inte det minsta rädd tydligen (jag däremot...:crazy: ) Han gick fram (gick inte att stoppa..) och jag var så nära så jag kunde klappa älgarna :D Min häst ville ju också ha morötter, och det var tydligen helt okej med älgarna ;)

Vi har mycket vildsvin där jag bor och det är faktiskt ett bekymmer. Hästarna är livrädda för dem. Förhoppningsvis vänjer de sig med tiden. Vildsvin är mycket skygga och inte farliga, men det vet ju inte hästarna...

Vae??! Vars hade dom fått tag på morötterna nånstans då?

Men är det så klokt att vända och galoppera hem då? Så vill inte jag att min häst ska lära sig göra när hon ser nåt läskigt. Jag hade nog faktiskt suttit av och lett förbi hästen och sen hoppat upp igen...

Men är det så klokt att vända och galoppera hem då? Så vill inte jag att min häst ska lära sig göra när hon ser nåt läskigt. Jag hade nog faktiskt suttit av och lett förbi hästen och sen hoppat upp igen...

Wow, det hade inte jag vågat! Sitta av och leda alltså.
Jag är livrädd för svinen, men de är räddare för hästen så jag inbillar mig att det är säkrare att sitta kvar. Men min pålle är ju inte särskilt rädd för dem heller...grannens hästar får panik bara de går förbi ställen där grisarna BRUKAR vara (men så är de ju lättskrämda också :p)

Men jag håller med om att man inte borde lära hästen att det är okej att gallopera iväg vid farligheter.

Haha, man vänjer sig. I våra skogar ute på landet kryllar det av dem. Jag har som tur är aldrig mött dem vid ridning, men när jag har sprungit själv i skogen och cyklat på kvällen. Det är nog mest hästen som skulle bli rädd i vårt fall! ;)

fast det går nog, bara inte så fort som man kanske skulle vilja, men det är ju en annan sak ellerhur?

jag brukar göra så när jag vill kolla framstegen på min häst, då galopperar jag mkt samlat på de minsta stigarna och ibland blir vi i princip stillastående ( dock så galopperar vi fortfarande om det inte är typ ny avverkad skog för det är lite läskigt tycker jag)

föresten, jag red dressyr på ett gärde med min förra häst, jag ser en älg i ena hörnet, reagerar inte på det, när jag tittar dit igen så travar älgen mot oss och är bara 100 m bort, min häst svarade med att trava mot den oxå... det var läskigt!!! som tur var så lydde min häst när jag ville galoppera bort istället....

När det kommer till vildsvin, JA! Har hört så många skräckhistorier och vi är inte vana vid dom än, och jag vågar faktiskt inte riskera att dom anfaller.
Jag vänder inte så fort jag träffar på nåt läskigt, min häst är lugn vid det mesta. I somras red vi t.ex. genom centrala Halmstad, och innan dess var vi på en miljöträning för Linus Adler. Min häst var den enda som inte brydde sig ett skit om nånting. Red förbi/över allt på hellånga tyglar medan majoriteten av hästarna skenade/hoppade för allt. Träffar vi på älgar t.ex. så tänker jag inte mer på det, och det gör inte hästen heller (de flesta ggr iaf) men älgar är jag själv så van vid så jag vet att dom inte är farliga.

Och att leda hästen i en sån situation hade varit farligt. Det räcker med att gå där själv utan häst så snubblar man, att gå i den skogen med en panikslagen häst och med möjligen attackerande vildsvin - nej det gör jag inte. Jag har betydligt mer kontroll när jag sitter på hästen i en sån situation. Och som sagt, min häst brukar inte reagera vid så mkt, men det är jag som är rädd för vildsvin än så länge, och då är ju inte hästen trygg heller när han träffar på vildsvin. Och iom att jag i 9 fall av 10 rider ut själv så vill jag inte heller riskera att ramla av/en olycka händer när ingen finns i närheten och kan hjälpa, och man har inte heller någon täckning på mobilen i dom skogarna.. Då vänder jag hellre när jag träffar på vildsvin än att ta den risken ärligt talat.

Men jag håller med om att man inte borde lära hästen att det är okej att gallopera iväg vid farligheter.

Hästen har inte fått lära sig att han får galoppera iväg så fort nåt är farligt. Det skulle aldrig falla honom in. Han lyder mig, ber jag honom vända så gör han det, ber jag honom fortsätta mot "faran" så gör han det utan problem därför att han vet att han kan lita på mig. Vi brukar rida i skogar med många s k faror där de flesta hästar knappt vågar sätta sin fot, och det är aldrig några problem. Han går fram över allt, genom allt, och även under allt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.