Hur gör ni när ni träffar på vildsvin?

Sv: Hur gör ni när ni träffar på vildsvin?

Allt är väl fysiskt möjligt, men med tanke på olycks och skaderisken (för hästen att trampa snett´eller gå omkull, vilket har hänt, och för mig som ryttare att jag inte hinner väja/lyfta/bryta bort alla grenar som är i vägen) så skulle jag inte galoppera nerför den stigen vi red på vid senaste vildsvins-incidenten... På en vanlig "öppen" stig som inte är så trasslig, ja, men inte där var vi red just då.

jag stod på ett stall utfodringsstället för vildsvinen var nära... asså... en FLOCK är INTE kul... de springer i 190 eller så flyttar de sig inte alls.
min kompis hästar är LIVRÄDDA för dem, min häst måste vara korkad eller blind, för hon går typ bara men lite "stressad"...

vi brukade joddla.. :rofl: då försvann de... den perioden jag ledde min häst i skogen (skada) så körde vi det som en "lek" typ "nu ska vi skrämma vildisarna VOVV VOOV JOOODEEELLAAAIDIHOOOO", å pålle var typ med på noterna och tittade bara! :bow:

sen har hon damp i 99% av fallen när det gäller andra saker.. men just vilda djur tycker hon är rätt intressant... höll på å gå rätt på ett rådjur en gång, sekunden efter en ÄLG... å pålle varnade mig att de var där, å jag lackade när hon fånade sig för 5:e gången... men ja, när jag såg älgen så drog vi :D

i somras höll vi på å stämpla en hare...

Min isis tycker d e lite obehagligt att rida förbi där grisarna har varit man känner hur han spänner sig. Å vi börjar få vildsvin närmare å närmare gården. Men vi möte på en Älgko å hennes 2 kalvar för ett par veckor sen dom ut störtande från skogen 20m framför oss å sen så stannade dom på andra sidan vid granhugget å min fjåniga häst ville gå fram till dom men d ville inte ja. Å han e ju lärd att gå fram på sånt han kan tycka e otäckt så ja skulle då inte vilja möta grisar m han om han e nyfiken å vill gå fram å kolla för då hade ja blivit rädd:o Men än så länge har ja inte träffat på några grisar men d kommer väl d oxå i med dom börjar bli rätt många här i skogen å visa lägger ut mat till dom :crazy:

Haha, ja, det finns allt möjligt i skogen ;)
Vi har inget ridhus hos oss utan rider på en åker som ligger i träda. Nu under sommaren hade vi publik i form av en ung älg :D Han stod en bit bort på åkern brevid och glodde facinerat under hela ridpassen. Såg ganska kul ut faktiskt.

HAHAHAHAHA.. åh herregud vad roligt! :D

:crazy: Skulle inte jag heller, inte vill jag att hästen ska lyda att få brutna ben..:smirk:

Här ute finns det massor av "grisar",har tidigare bara sett en flock på långt håll,men i somras red jag av misstag in i en flock och det blev ett jäklarns liv i skogen:crazy: såg vildsvin kuta runt och skrika,knakar /brakar runt om oss,hästen står bara och tittar jag blir skitnervös och undrar hur jag ska ta mig därifrån fort (vilktet inte gick då det va väldigt tät skog.)vände hästen lite försiktigt och skrittade därifrån lite halvsnabbt.då va jag lite kissnödig:o:D
en annan gång under samma vecka:mad: rider jag på en skogstig och rakt framför oss 2-3m kommer det ut ett STOR svin:eek: A tvärnitar jag tänker men vad f*n!!! grisen glor på oss,funderar en stund och kutar över stigen rakt upp i skogen med svansen rakt upp i vädret:rofl:
red inte så mkt i den skogen efter 22-tiden själv efter dom möterna;)

jag har ingen aning om vad man ska göra,men jag vill inte stressa min häst och tokgaloppera därifrån,när han ändå tar allt med ro och verkar mer nyfiken på vad det är för djur.men dom är inte små och har inga gulliga betar heller om dom skulle bli arga:crazy:

En liten fråga till de som galopperar ifrån vid "fara". Tänker själv att min naturliga reaktion skulle vara att vända hästen till faran, låta den titta, lugna så mycket jag kunde samt försöka skritta därifrån så lugnt det bara går. När hästen blir rädd och spänd som en fiolsträng och den egna pulser hoppat till max och du som ledare kommenderar flykt, hur har din häst reagerat då? Har den alls gått att reglera den första biten?

Vildsvin kan vara otäcka. :crazy:
Har flera på min sambos landställe, dem bökar "bara" upp hela gräsmattan och hallonlandet så nu måste det sitta ett lågt elstaket runt hela trädgården.
Vet en tjej som blev jagad av ett vildsvin när hon var ute och red, den gången berodde det dock på att kultingarna var i närheten - men tänk att ramla av där. :crazy:
Lite senare stod det i tidningen att ett vildsvin i skogarna där omkring jagat upp en kvinna och hennes hund i ett träd, h*n hade varit riktigt aggressiv.

Sedan är det givetvis så att de flesta är skygga och "normala" svin men jag är lite rädd för dem och älgar. Andra vilda djur har jag inget emot att stöta på, jo björnar kanske ...

Vildsvin kan vara otäcka. :crazy:
Har flera på min sambos landställe, dem bökar "bara" upp hela gräsmattan och hallonlandet så nu måste det sitta ett lågt elstaket runt hela trädgården.
Vet en tjej som blev jagad av ett vildsvin när hon var ute och red, den gången berodde det dock på att kultingarna var i närheten - men tänk att ramla av där. :crazy:
Lite senare stod det i tidningen att ett vildsvin i skogarna där omkring jagat upp en kvinna och hennes hund i ett träd, h*n hade varit riktigt aggressiv.

Sedan är det givetvis så att de flesta är skygga och "normala" svin men jag är lite rädd för dem och älgar. Andra vilda djur har jag inget emot att stöta på, jo björnar kanske ...

Usch vi har fullt med vildsvin hos oss. Jag tycker dom är otäcka men pållen bryr sig inte ett skvatt. :crazy:. Men jag vänder ögona böj ifall jag får syn på ett vildsvin. Eller om jag hör dom! Dom hörs ju ibland från mils avstånd.

Jag tycker jägarna här är lite väl slöa ;), fast dom är ju oftast ute i skymning. Eller när dom vill käka upp en stackars tjej och sin fjording.
:eek:

En liten fråga till de som galopperar ifrån vid "fara". Tänker själv att min naturliga reaktion skulle vara att vända hästen till faran, låta den titta, lugna så mycket jag kunde samt försöka skritta därifrån så lugnt det bara går. När hästen blir rädd och spänd som en fiolsträng och den egna pulser hoppat till max och du som ledare kommenderar flykt, hur har din häst reagerat då? Har den alls gått att reglera den första biten?

Jag skulle vilja vända på din fråga, skulle du gå fram med din häst till något som faktiskt är farligt? (eld, rovdjur osv)

Jag låter aldrig min häst galoppera ifrån en fara om det inte är en riktig fara enligt mig. Vildsvin trodde jag var farliga, men att döma av tråden har dom flesta inga hemska upplevelser av dom iaf. Så jag kanske inte behöver vara rädd för dom :D Vi får väl se hur det går vid nästa möte... Men nu vet iaf jag att dom inte är människo/hästätande monster som törstar efter små mysiga haflingers. :p

Vildsvin är inte aggressiva, hade de hetat skogsgris hade man kanske inte varit så rädd heller:D Det är bara om de är skadade eller dyligt de kan bli aggressiva, annars ska de vara skygga men även häromkring har vi flera flockar som tyvärr är rätt tama pga stödfodring.

Sist vi träffade dem var de väl tre suggor o en kulting som stod precis vid grinden till hagen vi skulle rida ut från, så annan väg gick dessvärre inte att välja. Så jag töltade rakt mot dem o då sprang de därifrån, då var jag väl ca 10 meter från dem:o Det var en chansning - har ju hört att stora ovana hästar blir skrämda av tölt så jag hoppades att det gällde för grisarna också:)

Vi har fått väldigt många här men finns inte så mycket att göra. Vet en som skaffade sig en gris och hade i stallet bara för att hästarna skull vänja sig vid den och då inte reagera så starkt när de mötte den ute. Själv har jag mött dem 2 ggr, första med Splejdy, ridhästen, då det kom en kanonstor flock på andra sidan om en å - han stannade upp och tittade nyfiket på dem.

Andra gången var när jag var ute och körde hingsten då de kom springandes mötande på vägen precis i en kurva. De fortsatte ner i diket (liksom hästen for ner i andra) vagnen studdsade på sniskan och jag kunde inte hålla mig kvar. Hade kvar tömmarna, men hästen hade panik så fanns inte så mycket att göra. Som tur var fanns det andra i stallet som tog emot han när han kom hemlunkande och allt slutade utan några skador.

Jag brukar vara så tyst som möjligt och njuta av dom !
Jag tycker det är spännande att möta vilt !

Hej från hambo

Jag har träffat på vildsvin en gång när jag var ute ensam i skogen.
Red en runda jag aldrig ridit förut, låångt ut i Arlösa, mitt i skogen. Jag har aldrig funderat så mycket över att stöta på vilt förut men den gången så var jag hypernervös hela rundan, dock var jag nervös för att träffa älgar. Tills jag kom på att det skulle ju vara mycket värre att träffa på ett vildsvin!
Och då börjar jag se "spår efter vildsvin" överallt längs vägen (förmodligen var det väl mest min hjärna som spelade ett spratt).
Sen kom vi iaf tillbaka till vägen där jag hade ridit många gånger och så är det en sluttande väg neråt ganska länge (jättemysigt där man ser ut över hela halmstad) så jag ger hästen långa tyglar och vi skrittar nerför.
Jag började slappna av och tänka på annat och vände mig bara och kollade in i skogen, och där stod en älgkalv!! Men nej, det var ingen älgkalv, utan det var ett vildsvin! Fy hundan vad stora dom är! :o
Så jag hann korta tyglarna lite och makade på hästen och vi försvann iväg i världens slängtrav. Jag var livrädd med hjärtat i halsgropen men min pärla fattade ingenting utan travade bara på som jag bad om.

Så stöter jag på vilt numer så försvinner jag och hästen i världens fart. Och visst kan jag sitta här hemma och tänka att nästa gång ska jag ta det lugnt och låta hästen titta. Men när jag väl kommer i situationen är jag så skraj att jag kunde skita i byxan när som, och då fungerar inte huvudet riktigt som det ska. Men för jösse namn, om hästen blir skraj av mitt beteende så får den väl bli det, jag har ändå inga planer på att stanna kvar hos svinen :p

Och att leda hästen i en sån situation hade varit farligt.

Och som sagt, min häst brukar inte reagera vid så mkt, men det är jag som är rädd för vildsvin än så länge, och då är ju inte hästen trygg heller när han träffar på vildsvin. Och iom att jag i 9 fall av 10 rider ut själv så vill jag inte heller riskera att ramla av/en olycka händer när ingen finns i närheten och kan hjälpa, och man har inte heller någon täckning på mobilen i dom skogarna.. Då vänder jag hellre när jag träffar på vildsvin än att ta den risken ärligt talat.

Fast jag har aldrig hört om nåt vildsvin som attackerat människor. Inte där jag bor iaf! Men sen är det klart att det skiljer sig, jag är själv inte rädd för vildsvin så jag skulle inte ha några problem med att promenera förbi dem. Och det gör ju väldigt mycket hur man själv känner inför dem.

Men om du leder hästen så kan du ju inte ramla av?

Med min häst hade nog risken för en olycka varit större om jag suttit på, eftersom hon var tryggare i hanteringen från marken. Hade jag vänt henne så hade hon garanterat skenat hela vägen hem och gärna sett till att bli kvitt mig på vägen.

Vi har haft vildsvin i och omkring våra skogshagar ett par år nu, blev så himla chockad då jag en dag la märke till att ett helt "hörn" av hagen var uppbökat, efter vi kommit underfund med att det var vildsvin så tänkte jag inte så mycket mer på det, tills min pappa sköt första galten, den var så sjukt stor, raggig och ooootäck!!! Pappa lugnade mig och sa att detta minsann bara var en yngling och att de riktigt stora hannarna blev dubbelt så stora .....

jaha, ja. kan meddela att det blev språngmarscher och halvreligösa böner ner till hagarna när det var dags för insläpp på kvällarna.
Sjukt otäcka, men väldigt skygga här iallafall, har ännu inte sett någon in-live.

Däremot kom jag emellan en älgkalv och dess något sura mamma för ett par år sen, självklart på min oerfarna unghäst som jag inte ville att hon skulle lära sig att det var okej att vända hemåt i galopp eller ta snabbaste säkra vägen ifrån älgarna (vilket var just det jag själv innerst inne ville.) Sådär blev det sång i högsta ton medan jag vände och försökte skritta lugnt hem och samtidigt övertyga älgmamman att vi inte skulle ta kalven, hästen trodde förmodligen att matte fått psykbryt och lullade hemåt, kan meddela att knäna var rejält skakiga när jag hoppade av.

Jag tror på sång i krissituationer.
Har funkat bra för mig iallafall :idea:

Hade hästen i Skedala i 3½ år och har aldrig träffat på ett enda vildsvin där... Älgar däremot finns det gott om ;) Det var inte förrän hästen flyttade till Eldsberga som vi började träffa på dom... Men jag kanske borde hålla utkik när jag rider i Arlösa också då :crazy:

Fast jag har aldrig hört om nåt vildsvin som attackerat människor. Inte där jag bor iaf! Men sen är det klart att det skiljer sig, jag är själv inte rädd för vildsvin så jag skulle inte ha några problem med att promenera förbi dem. Och det gör ju väldigt mycket hur man själv känner inför dem.

Men om du leder hästen så kan du ju inte ramla av?

Med min häst hade nog risken för en olycka varit större om jag suttit på, eftersom hon var tryggare i hanteringen från marken. Hade jag vänt henne så hade hon garanterat skenat hela vägen hem och gärna sett till att bli kvitt mig på vägen.

Leder jag hästen kan jag inte ramla av nej, däremot kan jag bli översprungen om hästen skulle få panik (än har han inte gjort det, men man ska aldrig säga aldrig, allt kan hända om hästen är rädd) och skulle vildsvinen springa mot oss så går det fasen så mkt snabbare om jag sitter på hästen än om jag också ska springa...

Min häst är tvärtemot din, skulle jag hoppa av honom i en sån situation känner han att jag överger honom och han hade blivit svårare att hantera. Och en sån stor haflinger är inte så lätt att hålla om han vill dra iväg... Så jag har mer kontroll över honom när jag sitter på helt enkelt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 660
Senast: svea
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.