Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Nu när det börjar att dra ihop sig till att vi ska sälja våra föl, så undrar jag: Hur gör ni hemma hos er när ni ska prissätta era fölungar?

Vad är avgörande för er bedlömning vilket pris ni sätter på fölet?

Jag hittade en intressant artikel om detta som jag tyckte var intressant och ville dela med mig utav.

Författad av Tom Reed.

Källa: http://www.meadowcreekholsteiners.com/article.asp?filename=Pricing Foals.htm


" Pricing Foals

I start in my mind with a price of euro 0.

Why euro 0?

Because the market does not care how much the broodmare cost. The market does not care how much the stallion (or his stud fee) cost. The market does not care how much it cost to feed and care for the mare during the pregnancy and nursing period. The market does not care how much it cost to care for the foal prior to weaning. The market does not care about vet bills, feed bills, farrier bills, dentist bills, advertizing bills, etc.

All these costs have no impact on how I price a foal because they have no impact on how sophisticated purchasers will determine the probability that this foal will become a super athlete, a super stallion, or a super breeding mare.

And since sophisticated purchasers will value the foal based on the potential he or she perceives in the foal as an athlete, stallion, or broodmare this is how I price each foal.

I assess potential in two ways.

The first way is the paperform: the foal's bloodlines and the breadth and depth of its genetic endowment. Since I require evidence of performance in sport in the motherline of all my mares and stallions (except in special circumstances when the right kind of TB blood is being infused) each foal's potential ON PAPER is high. The greater the breadth and depth of the foal's genetic endowment, the higher the potential price of the foal.

But the paperform is not the only issue.

Even more important is the actual foal before you: the realization or expression of the genetic potential possessed by the sire and dam. If based on its athleticism, type, conformation, and temperament I believe the foal has a very high probability of being an exceptional athlete (or it has a very high probability of becoming a sire or dam of exceptional athletes) then I price the foal high.

If I believe the probability is low, I price the foal low. (And re-read my blog essay on culling.)

No formulas, no simple metrics, just critical judgments about potential.

In practice my decision-making process is a bit more complicated when pricing foals by our young stallions. If I am using one of my own young stallions for the first season I may sell his foals to very good homes that will produce the foals correctly for sport and/or breeding for less than what I think their real value is. I did this in 2005 with two foals by Ulysses M2S and this year with two foals by Conspiracy M2S. So for these first-crop foals my compensation is the sales price + the value of the expert care, attention, and education the foals will get -- which hopefully will bear fruit a few years from now when these youngsters are old enough to compete and/or be used in breeding. "
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Låter väldigt vettigt.Vi räknar inte heller på vad själva framavlingen, fodret etc har kostat. Vi bedömer helt enkelt Härstamning+ hur ser fölet ut och vilka prestationer har förfäderna gjort? Blir väldigt förvånad när jag ser föl säljas för 35-40 000, antingen är fölen inget att ha eller så vet inte säljaren vad han eller hon håller på med.
Men det är inte lätt att sätta pris, undantaget är när man börjar få intressanter redan innan fölet är till salu, då känns det genast lättare:angel:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Nej, det är ju sant att det inte har ngn betydelse vad de har kostat att tillverka. Marknaden bestämmer!

Är köparen beredd att betala 65 000:- för ett föl så är det vad fölungen är värd.

Är köparen beredd att betala 35 000:- för ett föl så är det var fölungen är värd.

Jag pratade häromdagen med ägaren till en av fadershingstarna till årets föl, och frågade just vad han tyckte jag skulle sätta för prislapp.

"Tja, sa han, 50, 60, 70 eller 80 tusen om den är fin, annars 40, 30..."

Mycket klokare blev jag av det ;).

Ett problem är väl litegrann att det skiljer mycket mellan prissättning, och att priserna (i annonser, pratar jag om nu), inte på något sätt verkar följa stam och syskons meriter. Man kan hitta en toppstammad individ för 65' och en "ordinär" (typ mamma hoppat 1,10-1,20 eller inte alls) för samma pris.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

TACK för att du delade med dig av en intressant artikel:)

I de här banorna har jag nog också resonerat även om jag inte har det på pränt som här;) Alltid kul att läsa det man funderar på så väl formulerat. Lite skönt att veta att man inte är ute och cyklar när man är ny i den här hästavelsvärlden:angel:.

Haha, men som sagt... inte blev det lättare att sätta priset på fölet. I tanken och teorin låter det ju bra men fortfarande saknar jag erfarenhet av detta i praktiken och vet egentligen inte alls vad man ska sätta för pris....:grin:
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Låter väldigt vettigt.Vi räknar inte heller på vad själva framavlingen, fodret etc har kostat. Vi bedömer helt enkelt Härstamning+ hur ser fölet ut och vilka prestationer har förfäderna gjort? Blir väldigt förvånad när jag ser föl säljas för 35-40 000, antingen är fölen inget att ha eller så vet inte säljaren vad han eller hon håller på med.
Men det är inte lätt att sätta pris, undantaget är när man börjar få intressanter redan innan fölet är till salu, då känns det genast lättare:angel:

Det handlar väl om vad folk är redo att betala?

Jag har sett hästar som fortfarande är till salu sen i fjol. Fina ungar med trevlig härstamning i närheten av det priset du nämner.. De är fortfarande osålda!
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

folk tänker att det måste vara något fel om det är för billiga priser, så förvånar mig inte att dom är osålda. Jag menar vem säljer ett toppenföl för 35000
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag prissätter fölen efter Mammans prestationer, hennes syskons prestationer samt hennes mors prestationer både som tävlingshäst och vad hon har lämnat i avelsboxen. Samt naturligtvis på vilka hingstar jag har använt, samt hur fölet ser ut.
Mina första föl hade ett lägre pris när dom såldes än vad de senare fölen har haft. Beroende på att stoet nu har en del avkommor som har presterat mkt bra på tävling samt 3-årst tester och kval.bed.
I dag kostar hennes föl minst dubbelt så mkt jämfört med -02. Eftersom det verkar vara ett sto som lämnar genomgående bra oavsett vilken hingst jag har använt.
När jag bet hennes diplomdöttrar som 3 eller 4-åringar så tittar jag mkt på hur fölen ser ut, ffa storleksmässigt, stammen är alltid bra på pappret. Små fölungar, som ser ut att bli 158-160 hästar, säljer jag billigare ca 50 tusen plus moms.
Har hellre ett lite lägre pris och får köpare som jag vet är intresserade av sto stammen och kommer att matcha dessa unghästar mot 3-års test, championat etc. Jag har ännu aldrig sålt via annons utan enbart på kontakter till människor som varit intresserade av sto stammen.
Jag väger alltid in att få tillbaka bet kostnader, foder, vacc och uppstallning för stoet under dräktighet och digivning samt ca 10´- 15000 i vinst på ett 50´kr föl.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag tycker också att det är oerhört svårt att värdera mina hästar och föl. Vi hade en åring som var till salu om rätt köpare dök upp. Vi gjorde inga aktiva försök att sälja, utan hörde genom bekantas bekanta att någon letade efter en åring som kunde passa till dressyr, vilket vår gör. De var intresserade och ville komma och titta. Jag tittade lite på annonser och pratade med folk omkring och ansåg att ca 50 000 kr var ett rimligt pris i jämförelse. Köparna tyckte om vår häst men hade en till som de skulle titta på. Några dagar senare ringde de och sa att de ville ha vår om vi gick ner i pris - jaha, vad hade ni tänkt då frågade jag. De svarade 35 000 kr! för det var de andra säljarnas pris på sin åring. Jag tyckte det kändes som en förolämpning att pruta nästan 1/3 av priset. Det blev ingen affär för vår del. Men 35 000 kr för en åring kan inte ge ens pengarna tillbaka även om man inte räknar arbetstiden man lagt ner på den. Varför säljer man sina avkommor så billigt?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Man kan ju vara tvungen att dumpa priset av många skäl (privata) eller ekonomin, brist på boxplatser etc etc och då får man räkna med en förlust, samtidigt som man slipper att hålla den ett år till, det kostar ju också pengar... Min erfarenhet är att man får oftast inte mer betalt för en 1-åring än vad man får för ett föl, som 2-åring kan det vända men oftast inte mer än vad man får betalt för ett BRA föl...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, du har natuligtvis rätt att det finns många skäl att sälja "för billigt". Sitter man i knipa är det bättre att få in 35 000 än att behöva betala upphåll för en häst. Det skulle vara spännande att veta om de som sätter mellan 80 000 - 100 000 kr för ett föl, verkligen får de sålda för den summan. Samtidigt undrar jag vad det är som får dem att anse att fölet är värt detta pris när man kan se rent stam-mässigt likvärdiga föl för 35 000 kr och ibland lägre.
Men om jag skulle sälja ett för med bra stam som blir kl I på fölvisning, tycker jag att mellan 35 - 45 000 är ett rimligt pris. Det är också ett pris jag hade varit beredd att ge. För en åring ca 5 - 10 000 till. Därefter ökar ju priset betydligt.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, du har natuligtvis rätt att det finns många skäl att sälja "för billigt". Sitter man i knipa är det bättre att få in 35 000 än att behöva betala upphåll för en häst. Det skulle vara spännande att veta om de som sätter mellan 80 000 - 100 000 kr för ett föl, verkligen får de sålda för den summan. Samtidigt undrar jag vad det är som får dem att anse att fölet är värt detta pris när man kan se rent stam-mässigt likvärdiga föl för 35 000 kr och ibland lägre.
Men om jag skulle sälja ett föl med bra stam som blir kl I på fölvisning, tycker jag att mellan 35 - 45 000 är ett rimligt pris. Det är också ett pris jag hade varit beredd att ge. För en åring ca 5 - 10 000 till. Därefter ökar ju priset betydligt.
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Men om jag skulle sälja ett för med bra stam som blir kl I på fölvisning, tycker jag att mellan 35 - 45 000 är ett rimligt pris. Det är också ett pris jag hade varit beredd att ge. För en åring ca 5 - 10 000 till. Därefter ökar ju priset betydligt

Jag vet ju inte vad du har för sto/stam etc. Men ett sånt föl kostar hos mig mellan 100-150 tusen. 35-40 tusen är utläggen jag har haft från seminering till avskiljning av sto med föl...
Att sälja ett klass 1 föl med superbra stam från stosidan med prestationer och en bra hingst som bevisat sin förärvning är för billigt!
En 2-åring är mera färdig och kan prövas lite i löshoppning och ge en indikation på om den är dålig/normal/bra eller super och då kan priset antingen falla dramatiskt eller stiga drastiskt...
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Jag köpte min fölunge (som är en riktigt bra häst men riktigt bra stam) för 35.000kr. Detta dock för att uppfödaren inte hade plats för ett till sto! (enda stofölet för året) Annars hade hon säkert gått för typ 50-70000 så där hade jag lite tur :)
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Just vårt föl får man nog kalla ett oprövat kort. Hon är efter Richfield - Midt West Ibi-light, född 06. Mamman hann tyvärr inte prestera något nämnvärt innan hos skadades och fick t-märkas och för Richfield del var han så ung då att man inte kunde se hur hans avkommor förärvde sig. Hon blev ju dock klass I på fölvisning men i övrigt finns det inte mycket att gå på. Därav anser jag detta pris kanske ligger rätt. Men jag är ny i gamet. Men om stoet själv har meriter och hingsten är beprövad så är det klart att man kan sätta högre pris. Möjligheten att fölet ligger inne med kapacitet är ju klart större. För 35 - 45 000 kr för ett föl räknar jag med att få en relativt ordinär häst med trevligt temperament, men som kanske inte har kapacitet för de högsta klasserna. Vad hade du ansett att vårt föl är värt med tanke på det jag beskrivit?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Hon är ju inget föl...Hon är ju en åring:). Jag vill inte prissätta någonting som jag inte sett...Hade jag sett mamman och sedan fölet hade det varit lättare. Är mamman visad/stamboksförd etc?
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vad är det för stam på henne? Och vad har mamma /syskon till mamman och mormor presterat? Vem är pappan? Ibland kan man ju ha tur...Men låter konstigt att man säljer det enda stofölet om den är Fin/toppstammad och har prestationsmöderne för sådana pengar...
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Vad är det för stam på henne? Och vad har mamma /syskon till mamman och mormor presterat? Vem är pappan? Ibland kan man ju ha tur...Men låter konstigt att man säljer det enda stofölet om den är Fin/toppstammad och har prestationsmöderne för sådana pengar...

Köpte henne som 6 månaders fölunge :) Jo men har man inte plats för fler ston så har man inte, hade redan ganska många fölston! :)
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Du svarade inte på min egentliga fråga som var mera intressant än NÄR du köpte henne....
 
Sv: Hur gör ni när ni prissätter era fölungar?

Ja, nu är hon 2, men jag tänkte om jag sålt henne som föl. Jag vill tillägga att jag missat dít inlägg tidigare om att värdera fölen efter moderns och faderns prestationer. Lite så tänkte jag också när vi behöll första fölet. Om hon, som vi tänkt, visas på 3-års och förhoppningsvis får någorlunda poäng, så kan det höja värdet på stoet som avelssto, samt öka värdet på den som ligger i magen nu;). Hingsten vi valt i år är mer hoppinriktad. Ett medvetet val för att se hur det blir med hoppstam. Blir 09es föl också kl I så kan man ha argument för högre fölpris.
Stoet är visat och stamboksförd men tyvärr efter sin skada, vilket gjorde att gången inte kom till sin rätt. Hon hann att starta 4 dressyrtävlingar som unghäst (= LC, LB), med placering varje gång, med bl a 8:a på gångarter, så kapacitet tror jag att där fanns. Hon var också löshoppad 1.30 utan problem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 037
Senast: YlvaG
·
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: 95johsv
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
877
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
14 809
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp