Hur gör ni när ni åker iväg och tränar

F

Fjunet

Hur gör ni egentligen när ni ska åka iväg och träna? Inom ridsporten så sadlar ju vissa hästen innan de lastar den, men hur gör man inom körsporten? :confused: Är det okej och framförallt säkert att åka med en selad häst? Förutsatt att draglinorna ej sitter fast i selen och inget hänger och dinglar.

Sv: Hur gör ni när ni åker iväg och tränar

Vi har en bekant som kör sin häst korta sträckor med loksele på. Lokorna är inte fina kan jag säga. När vi påpekade detta så slutade han med det. Vi kör dom bara med täcke och grimma på. Inbillar mig att dom vet att det är färdig jobbat då man selar av och åker hem.Vagnarna eller kälkarna brukar vi lämna kvar i skogen om vi skall dit näst kommande dag.

Jag skulle inte köra en häst på selad.

För mig är det aldrig ok att köra med sadlad/selad häst i en trailer/lastbil. Hästar ska vara påklädda för ändamålet när de är ute och reser.

Jag tycker inte det känns säkert att åka med en selad häst, varken för hästens eller selens skull. Sen brukar jag åka en längre bit när det är dags för träning, dvs minst en timme iaf och så länge tycker jag det känns onödigt att hästen ska stå selad, så jag selar alltid när jag är framme på plats istället.

Måste slänga in en fråga då:
Vad tycker ni om att ha hästen betslad (alltså endast träns, med grimma över) när man transporterar, kortare sträckor?

Okej, i detta fallet så hade vi tänkt köra 4,2 km...

Jag har faktiskt aldrig varit med om en sadlad/selad häst i transporten. Tycker det låter idiotiskt. Tiden det tar att sela på hemma är väl samma tid som det tar där man är? Inte nog med att hästen ska ha allt på sig och selen säkert kan komma i kläm så är det en stor säkerhetsrisk om man fastnar vid lastning/urlastning. Kör aldrig med betslad häst heller. En häst ska i transport endast ha grimma + grimskaft och täckeoch skydd om man vill ha det. Förstår inte vitsen med det...

Contessa skrev:
Måste slänga in en fråga då:
Vad tycker ni om att ha hästen betslad (alltså endast träns, med grimma över) när man transporterar, kortare sträckor?

Ne, tycker inte tt det heller är ok. Även om hästen inte äter hö. Risken finns att den fastnar eller kliar av sig tränset vilket kan leda till skador.

Om man är varsam om häst o sele/sadel så har man dom separata under transport :smirk:
Säkert inte kul att hitta skav på en 25 000 krs sele/sadel efter turen :eek:
Eller en skadad häst pga av sadel/sele i transporten :(

Man åker naturligtvis i god tid till träningen och sadlar/selar där!
Säkert inte så kul för hästen att kuta runt på en gång efter en längre transportsträcka heller.
Fast värmer upp det gör väl alla på träningsplatsen :smirk:

Själv så tränar jag inte :o
Men om om jag vill så tar det ca 10-15 min att rida/köra till en större ridanläggning med ridhus och större ridbana utomhus :smirk:

Ursch, jag ser flera bilar m transport om dagar/kvällar och vägen (grus) är så dålig (spec nu när det är snö) att det låter som det åskar när de passerar :eek:
Om det inte är hästarna som sparkar är det luckorna som smäller, låter gör det iaf.

/Lisa

Skulle ALDRIG köra någon häst i transport som hade sadel/ sele /träns utav den enkla andledning att hästen är viktigare än så för mej, att ha träns på hästen när man kör är lika korkat som att binda upp den i träns det finns risk att hästen fastnar tänk dej själv vilken panik om hästen fastnar med sele eller sadel på, Tränset tas på i transporten strax innan urlastning eftersom det är lämpligt med träns på när man lastar ur. Sadel/sele tar man på när hästen har gått ur transporten.

Jag är lat så jag kör dem ner till Jägersro selade. Men alltid täcke utanpå och alla lösa seldelar instioppade ordentligt. Skull ealdrig kört längre sträckor.

Jag har åkt med sadel på hästen i transporten. Det underlättar när man åker själv och inte har någon som hjälper till att hålla ens ouppfostrade :o häst när man ska sadla. Kan erkänna att detta beror på ren bekvämlighet från min sida. Jag har däremot alltid täcke över sadel för att minska risken att sadeln ska fastna i något. Skulle heller aldrig åka med selen på då det känns som om olycksrisken är större med sele. Har inte haft träns på i transporten heller, men vet att det är väldigt vanligt bland ryttare. Tycker inte att den minut man kan ev spara på att tränsa hästen hemma motiverar risken det innebär.

Okej. Jag gör inte det heller, men har sett att många gör det, var därför jag undrade.

Transporterar alltid i lädergrimma, skydd och fleecetäcke.

När jag tävlade ponny och hade 2 tävlingsponnyer så sadlade vi hemma, och gjorde allt klart så att det bara var att hoppa upp när man kom fram till träningen. D ponnyn stod kvar i transporten o åt hö medans c ponnyn hoppade, och så bytte vi. Nu skulle jag aldrig göra så, men det var inte så noga förr. Har ju en mamma som tävlade på hög nivå på sin tid och då fanns varken transportskydd eller knappt täcke :) Jag gjorde som hon gjorde.

Idag transporterar vi såhär: Träns med grimma utanpå, om det är till tävling, annars bara grimma. Sadel i bilen. Transportskydd och boots på. Täcke, typ fleece. Selen skulle jag aldrig i mitt liv vilja ha på en häst i en transport, sicken risk! Är dessutom väldigt rädd om selen.

Fjunet skrev:
Hur gör ni egentligen när ni ska åka iväg och träna? Inom ridsporten så sadlar ju vissa hästen innan de lastar den, men hur gör man inom körsporten? :confused: Är det okej och framförallt säkert att åka med en selad häst? Förutsatt att draglinorna ej sitter fast i selen och inget hänger och dinglar.

Jag förstår int riktigt hur du mener. Jag kör alltid Kotte med sele till Valdemar. Hur skull jag anners göre?:confused:

Rut.

Förlåt Fjunet. Jag bare ögnade igenom lit snabbt. Jag förstod int att du mene i transporten. Nej jag skull nog int våge kör med sele på. Tyck det är otäckt att köre med bare hästen. Jag kör ju int för jag har ju int köre kort men det verker lit farligt tyck jag. Förr när jag var mindre så körde vi dom i höa vagna efter traktorn när dom skull på bete. Det gjorde vi även med kor. Då ser man ju vad dom hitter på för bus.

Rut.

Jag kör med sele,huvudlag med grimma över och täcke på. Åker till ridhuset flera dagar i veckan och det är mest effektivt att ha det så. Åker då ca 3km så det är inga längre sträckor.
/M

miamiamia skrev:
Jag kör med sele,huvudlag med grimma över och täcke på. Åker till ridhuset flera dagar i veckan och det är mest effektivt att ha det så. Åker då ca 3km så det är inga längre sträckor.
/M

Kör du dom i transport den korta sträckan även på sommaren?

Tränar inte i ridhus sommartid, då är min körbana körbar och med måtten 40x100m:)

Hej!
Förstår egentligen inte varför det är ok med sadel/träns/sele på i transporten korta sträckor men inte långa... Olycka kan ju vara framme ändå! Hästen tänker ju inte att det bara är en kort sträcka så den hinner inte hitta på bus...
och den som går ut på vägen framför din bil utan att titta sig för så du måste panikbromsa vet inte heller att du bara skulle transportera din häst en "kort sträcka"...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 207
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 865
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka