Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

Sv: Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

Snuffsan skrev:
Men skriv i tråden och hjälp henne i stället då. Du sitter bara och häver ur dig dina överlägsna kommentarer om hur dumma alla andra är. Hjälp henne i stället då!

Hmm... Alltså HJÄLP vet jag inte om jag behöver, snarare är det intressant att höra hur andra gör. Däremot var anledningen till att jag skrev tråden säkert omedvetet för att jag misstänkte att jag kanske blir utsatt för mer bus framöver för att hästen börjar tro att han är en stor självständig hingst. :angel:

Hittills är det bara någon enstaka som rent konkret beskrivit hur de gör. Det är den biten jag tycker är intressant, att man inte tolererar "kasta av ryttaren"-fasoner är ju självklart, och att man inte blir arg om man pressat för mycket och får protest ser jag också som självklart.

En till grej som egentligen har lite med barockridning att göra:
Vissa vill ju ha hästarna ganska "fria" inte så underkastade. Hur gör man då för att hålla sej säker själv och ändå få hästen förstå vad man vill? :crazy:

Min häst gör nästan aldrig något sånt, av den enkla anledningen att hon inte får. Jag kommer oftast före henne, om hon tänker stanna driver jag snabbt och lätt så att hon går fram utan att fatta det själv.

Om det blir nåt tjafs i ridningen går jag tillbaka ett steg och kollar av min egen hjälpgivning, tar rätt på bogar och bakben och sedan flyter det på igen.

Om hästen känns bockig en dag rider jag helt enkelt noggrannare. Att trycka till med sittbenen i sadeln och kanske smacka till samtidigt som man tar handen lite uppåt och framåt hjälper, iaf på min kuse.

Jag är lite inne på anttis linje, även om det låter hårt. 99% av alla hästar som inte beter sig ordentligt kommer från fel/otydlig/inkonsekvent hantering. Och det är inte lätt, som vissa i tråden vill att antti ska göra, att hjälpa någon via internet. Det handlar om kroppsspråk och grundläggande attityd till hästen. Den känslan är svår att förmedla, och till viss del medfödd.

Men man kan ju ha en "bra" attityd utan att, som sagt, konkret veta vad man gör i varje situation.?

Du vet sen tidigare att jag inte köper ditt hykleri.

Just, och det är det som kallas erfarenhet. Att ha gjort dessa saker i åratal. Och ändå så hamnar man i situationer som är nya. Då har man nytta av erfarenheten. Mycket lättare att hitta nya lösningar.
Men ursäkter för att hästen är bara glad och lever ut att den är en häst är tydliga brister på all hästmannaskap.
För det kan medföra att nästa Buke träff blir till ryttarens begravningskaffe.

Men sen finns det ju olika toleransnivå på saker. Min häst SNUBBLADE när vi var ute och red, inget jag ens reflekterade över, men den jag red med utbrast "åh, en så tossig häst skulle jag inte vilja ha".

:crazy:
Eller åt andra hållet, åh vilken snäll häst du har.
Man ser vad man har förstånd att se.

Jag menade att han skulle hjälpa tjejen som skrivit den tråd han drog fram här och skrattade åt.

antti skrev:
Man märker rätt väl hur man letar och hittar ursäkter och svepskäl för att det ska vara som man vill.
Detta går igen när man har ekipagen på träning. Hästen är en skitsak att ändra men människan kan göra ursäktslistan hur lång som helst.

Så vad du egentligen menar är att du är duktig på att träna hästar men usel på att träna människor?

En idé kunde ju då vara att sluta träna människor, som du inte har kunskap och förmåga till, och koncentrera dig på att träna hästar, där det ju tycks gå bättre! :idea:

Precis, har alltid sagt att Landstinget ska ta hand om människorna.
Det kan aldrig bli hästtränarens uppgift att göra folk av folk.
Om vi tar tasstass som exempel då hon nu är här.
Läser man hennes hemsida så står det massor. Massor av fager skrift som ska locka till sig likasinnade.
Men när det väl kommer till hästträning så är hon så illa tvungen att göra precis som alla har fått göra i årtusenden, träna hästen som häst.
Så allt snicksnack är inget värt när man går in till hästen. Den läser igenom omedelbart. Ska man göra om en människa som saknar det som behövs för att bli ett med hästen så går det inte. Det måste finnas med i anlagen.
Att önska räcker inte.

Senast ändrad av en moderator:

Och jag har aldrig sagt annat än att man ska träna hästen som en häst och jag har aldrig sagt annat än att hästen läser av en omedelbart - det vet jag mer än väl och går in till varje ny häst utan antaganden och med total ärlighet. Sen att jag inte kan allt (eller ens lite), det bryr sig inte hästarna om - det tycker jag är en schysst prick ändå. Och för de allra flesta, folk som fä, räcker det mer än väl.

Jag har aldrig heller påstått att jag har som mål att frälsa eller "göra folk av folk", det får de göra på egen hand. Men behöver de ett bollplank finns jag där. För jag tror inte ett dugg på att det måste finnas i anlagen. Visst kan det underlätta, men det gör inte hela grejen.

Dock vet jag att dina anlag (eller möjligen din uppväxt - man vet aldrig om det är arvet eller miljön som haft störst inverkan) gör det omöjligt för dig att vara just schysst. Kanske är du schysst mot hästarna, vad vet jag? Aldrig sett några bevis för det. Men att du inte är schysst mot folk vet alla här, och jag begriper ärligt talat inte vad du tjänar på det hela...

Det är baksidan av positivitetsmedaljen.
Att under så lång tid har man bara fått berömma och då har alla trott att det är sant. Sen när nån säger saningen som inte stämmer med den bild man har bara fått berömm för så blir det självklart konflikt.
Att leta efter något som går att beröma för har många tränare blivit kända och populära för. Men ingen häst eller människa är bättre än sin sämsta länk. Åtgärde den sämsta länken och allt har höjts. Beröm den starka länken så den blir starkare gör ingen förbättring.
Schysstaste kan vara att säga saningen.

Jag har fått byta sanning och bild många gånger, men det gör mig ingenting. Det är så man utvecklas.

Jag tror på beröm och positiv förstärkning, men tro inte att jag inte är den som kan säga sanningen, hur hård den än må vara. Men så är jag ju inte ute efter att tjäna pengar heller, så jag kan ju säga precis vad jag vill. Dock så tänker jag på hur jag säger det.

Alltså, hästar är levande varelser, klart att dom kan hoppa till för nåt dom uppfattar som läskigt!! Gör den inte det så är den inte frisk. Hur länge tror du en vildhäst som inte vet att passa sig lever? Nej just det, inte länge. Det är helt naturligt för hästen att vara på vakt. :crazy:

Mina får titta, men dom får inte studsa till och stegra osv, då säger jag bara nej och vänder och går förbi platsen där hästen skyggade en gång till, och ser till att den uppför sig ordentligt. Och det brukar dom göra också, kryper förbi, men inga hopp till sidan.

Byta saningar är inget ovanligt just bland hästfolk. Många har lagt ut skrifter med dagens saning och reviderat den allt efter. Men det väcker en fråga, när kan läsare tro på det som skrivs om den hela tiden ändras?
Ser att du har gjort ännu en Pat Parelli sida, inget fel i det för PP är en av dom man kan tro på.
Ändrar du bara rubriken till tex. kontroll via kommunikation eller liktydigt så blir det riktigt bra.
För det är faktiskt det vi får oavsett vad vi kallar systemet, en kontroll över hästumgänget som låter oss överleva.

Ser också att du vill ha även negativ kritik :D på sidan.

Senast ändrad av en moderator:

Klart hästar blir rädda. Man väljer bara den som inte skiter iväg för minsta lilla. Man bättrar på sina odds.
Problemet är att den oerfarna köper en häst just utan erfarenhet och då är det slumpen som avgör vilken häst som står i stallet. Allt kan man inte kolla i förväg men har man gjort allt som står i ens makt så har man.
Om uppfödare tog ansvaret att inte sälja hästar som inte är tillräckligt trygga till nya hästägare, men det är bara dom som köper :) den.

Jag tycker att det är svårt att generalisera så som du gör. Jag har ridit en del jobbiga hästar och som jag skrev i tidigare inlägg måste man skilja på ett medfött bekymmer och ett som hästen lärt sig genom dålig behandling. Jag beskrev tidigare tre av de hästar jag ridit, de var helt olika. Det andra exemplet var en häst som varit krånglig och svår sedan födseln, hon hade helt enkelt lynnesfel. Hennes syskon är mycket meriterade tävlingshästar och hon har två helsyskon som är godkända hingstar, halvblod. Trots att hon varit i proffsträning från första början har det aldrig gått att tämja henne. Hon var svår att hantera, rida, sko och transportera. Det hade varit så ALLTID. Har svårt att tänka mig att det hade gjort någon skillnad vem som haft henne!

Tja, jag har haft egna hästar i över tio år, och har ändå köpt mig en häst med mkt nerv... Inte för att jag inte vet bättre, men för att jag gillade just den hästen! :)

antti skrev:
Byta saningar är inget ovanligt just bland hästfolk. Många har lagt ut skrifter med dagens saning och reviderat den allt efter. Men det väcker en fråga, när kan läsare tro på det som skrivs om den hela tiden ändras?
Ser att du har gjort ännu en Pat Parelli sida, inget fel i det för PP är en av dom man kan tro på.
Ändrar du bara rubriken till tex. kontroll via kommunikation eller liktydigt så blir det riktigt bra.
För det är faktiskt det vi får oavsett vad vi kallar systemet, en kontroll över hästumgänget som låter oss överleva.

Ser också att du vill ha även negativ kritik :D på sidan.

Givetvis revideras sanningar allt eftersom, konstigt vore väl annars. Jag är 21, så himla mycket har jag inte hunnit lära mig. Jag söker fortfarande, och de som vill får hänga med. Det är svårt att veta vad man ska tro på, vilket av alla miljontals skrivna ord som är skrivna.

Gjort ännu en PP-sida? Mig veterligen har jag inte uppdaterat den där sidan på år och dar. Gjorde ett försök att kicka liv i den häromsistens, men la ner det. Har inte energi för det just nu.

Sen har jag ingen som helst lust att ändra rubriken, för vad jag skriver är vad jag menar. Sen att du och jag inte har samma syn på kontroll, det må vara så hänt. Jag är som sagt inte ute efter att frälsa någon eller tjäna pengar på det, så jag ser inte rubriken som något avgörande i frågan.

Dessutom; konstruktiv kritik välkomnar jag och har fått en hel del - vilket jag tackar för. Har dock inte kunnat identifiera det konstruktiva i din kritik, förutom möjligen gällande namnbytet, vilket jag tackar för men tackar samtidigt nej till det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama