Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

Sv: Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

Om hästen stegrar så låter jag den snurra runt ganska så många varv. De lär sig snabbt att stegra är väldigt obehagligt, för då blir man snurrad och yr i bollen.

Efter att ha snurrat ett X antal varv så fortsätter jag att rida på som om ingenting har hänt.

Den ena hästen stegrade pga att den var ouppfostrad och tyckte att den kom undan genom att stegra, och skulle du göra något annat än tt snurra hästen, så hade du åkt i backen, för pållen är en mkt känslig häst.
Nu mera så stegrar han nästan aldrig, utan det blir bara så jämfota hopp när han blir ivrig.

Sedan har vi en unghäst som har börjat med sina trotserier, en mkt bestämd 5 åring som vet vad HON vill....
Hon tyckta att fick hon inte göra som hon ville så stegrade hon. Bara det att hon hade inte räknat med att bli yr i bollen efter åt......

Anledningen till att dessa två gör så här är att de har mkt spring i kroppen, samt den ena är ganska så stöddig av sig. Att en häst stegrar är något jag absolut inte tolererar, oavsätt om det är bus eler olydnad.
Har inte haft stegrinsproblem med några av de andra hästarna.

Det beror ju på vems häst det är, min egen gör sällan några hyss :smirk:
Han gör det oftast då utav glädje å då kan jag ta det för vad det är, men jag vill att han ska bete sig när jag tycker att det räcker...:D

Men är det däremot någon annans häst så törs jag inte säga ifrån på samma sätt, jag håller på att rida in en mycket bortskämd/bestämd vbldam :love: å hon har tendens till å stegra när det inte går hennes väg, men det brukar räcka med att tillrätta visa henne å lugnt vänta ut henne...nu är hon mkt bättre än när hon började ridas i december. Konsekvent är det som fungerar bäst. ;)

antti skrev:
Klart hästar blir rädda. Man väljer bara den som inte skiter iväg för minsta lilla. Man bättrar på sina odds. AMEN!

Problemet är att den oerfarna köper en häst just utan erfarenhet och då är det slumpen som avgör vilken häst som står i stallet. DEN VAR JU SÖT!

Allt kan man inte kolla i förväg men har man gjort allt som står i ens makt så har man. AMEN!

Om uppfödare tog ansvaret att inte sälja hästar som inte är tillräckligt trygga till nya hästägare, men det är bara dom som köper :) den. ALT: DE SOM FAKTISKT VILL TESTA SINA EGNA KUNSKAPER!

Var bara tvungen, det var bland det mest sunda och trevliga du skrivit på länge :angel:

Uj vad den här tråden spårade ur :crazy: . Jag har själv ett otroligt nervigt och ganska 'svårt' varmblod, och det är ju jätteroligt och utvecklande :love: . Och hon blir bättre för varje dag !!
När hon hittar på sina bus - och hon har en stoooor repetoar, tro mig - så brukar jag sträva efter att rida vidare och 'anta' att hon gör rätt - på det sättet så är det obekvämt för henne att göra fel. Det vill säga, bocksprång = obehagligt i mun och vikt, fin och mjuk galopp = hon får jogga ganska fritt och det är bekvämt.

Och en häst som aldrig blir rädd eller reagerar känns ganska avtrubbad? Eller har jag dåligt tagna hästar :eek: .

Magdalena skrev:
Men sen finns det ju olika toleransnivå på saker. Min häst SNUBBLADE när vi var ute och red, inget jag ens reflekterade över, men den jag red med utbrast "åh, en så tossig häst skulle jag inte vilja ha".

:eek: Ska jag skratta eller gråta?

antti skrev:
Människan är inte träningsbar.

Hm, jodå. Det finns många hästar som "tränar" sina ägare att utföra vad de ber om, fast ägaren är omedveten om det.

Magdalena skrev:
Men sen finns det ju olika toleransnivå på saker. Min häst SNUBBLADE när vi var ute och red, inget jag ens reflekterade över, men den jag red med utbrast "åh, en så tossig häst skulle jag inte vilja ha".

Oj jösses då, undrar vad den människan har för krav på sina hästar om de inte ens "får" snubbla :confused:

Det beror på, ibland råkar jag ut för riktiga bockarkungen och vice versa. Är hästen på bus humör kan jag acceptera det till en viss gräns men är det på allvar och det går ut på att "slänga-av-ryttaren-till-andra-sidan-ridbanan" talar jag om för hästen att nu är det slut.

Min häst hade en kortvarig period (ca 3-4 dgr) då hon började backa för att komma undan att jobba. Hon gjorde det både ute i skogen, på banan och i ridhuset. Då fick jag ta innertygeln mot mitt inre knä och ge efter i princip helt på ytter och så snurra runt henne tills hon gav sig. Jag snurrade helt enkelt ett par varv, sedan så slutade jag, drev på henne framåt och om hon fortsatte så upprepade jag samma procedur
3-4 ggr tills hon slutade. Sedan kunde hon gå utan problem en kvart och sedan kunde samma sak uppkomma igen.

Men det var första gången hon testade mig (4-årig unghäst) och det gav med sig ganska snabbt då hon efter ett tag verkade ha upptäckt att det var ganska så lönlöst att backa, och bättre att gå fram i stället.

Men självfallet så fick hon också Mängder av beröm när hon gav med sig.

Nej, men om du tycker att du inte kan träna människor, så verkar det ju dumt att ha kurser för människor? Om du ändå tycker att du inte kan lära dem något?

Det finns ju andra tränare som är duktiga på att utveckla ryttare, och då verkar det ju bättre att träna för en sådan ridlärare än en som tycker att han inte kan lära en nåt???

Och så kunde du ha en tillridningsverksamhet istället.

Du sa att din häst var loj inbland. varför tog du då inte tillfället i akt och klappade den och red den på den extra energin som du fick när den blåste upp sig?

Det största problemet är inte hästarna utan de som rider dem.. Jag har haft en del ''problemhästar'' som jag har ridit och så och som sagt det är inte hästarna som är problemet utan hur de har blivit hanterade, ridna innan.

Har en d-ponny som också protesterade enormt när han kom från holland till mig. Men med mycket envishet, hestämdhet, respekt, och massor av beröm så börjar han lungna nesig, stegrar inte längre, m.m.

Det du sa att din häst gör i öppnerna tycker jag inte riktigt är normalt. Visst kan hästen få fnatt och hitta på något ibland med att stegra sig så fort haninte är genomböjd är nog lite att ta i, du kanse håller för hårt i han? bara en teori..

Ja, alltså när hästen blåser upp sej så blir han lite blockerad i huvudet och måste påminnas ständigt om att han inte får ta över kontrollen. Jag rider i regel inte ens om han är extremt så, jag vill liksom inte behöva ta hänsyn till hästen i den grad att man inte "får" säga till den utan att hästen för varje gång vill testa om han får titta på något annat istället. Det händer mycket sällan, men jag är lite bekväm av mej och vill inte tappa tålamodet med hästen så jag undviker som sagt ridningen vid de få tillfällena. Jobbar för hand eller går en promenad istället. Eller låter hästen busa av sej på ridbanan, lös.

Det han gör när han protesterar är just en protest. Han gör så när han tycker det tar emot för mycket/att han är i fel läga och inte kan utföra det jag ber om. Dålig timing eller för mycket krav av mej med andra ord. Han har sällan gjort så för mej, i helgen var han lite öm i en bakkota så då blev det värre (jag förstod inte varför förrän efteråt) och jag gör som sagt inte mycket åt saken utan fortsätter be om samma sak när han avreagerat sej. Det är mest för tränaren han brukar protestera, troligen för att hon inte lyssnar lika mycket på hästen vad DEN tycker att den klarar av utan vet att hästen bör klara det här och det här och då ska den gör det också. Men min herre går inte efter vad ryttaren tror utan som han känner sej för dagen :p Han är inte loj som i lat i vanliga fall, utan bara mindre stressad. Han är aldrig "seg" utan snarare som normalläge kan han vilja gå lite snabbare än man bett om :p Han går inte mycket snabbare heller när han är på hugget, det blir mest onödiga stopp för att titta på saker, nån flängrunda för att göra av med överskottsenergi (när han inbillar sej att han blir rädd för något, eller att kompisen går iväg..) men som sagt så händer det mycket sällan.

Syftet var inte att prata om min häst, det var mest för att förklara hur jag gör när jag nu har frågat alla andra. Jag har inget problem i såna situationer, hästen är sansad och kan fortsätta som om ingenting.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama