Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

Sv: Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

Och hur gör ni om hästen (mot förmodan :smirk: ) skulle bli aggressiv? Och göra det mest som en disciplinera sin ryttare grej. Det är ju rätt ofta man stöter på det när en ny häst testar t ex.

antti: skulle vara intressant att höra vad du har för mirakelhantering av hästarna? NÅGON häst måste ju protestera nån gång även för dej (om inte annat så pga tidigare hantering) så hur lär du då bort det?

Om hästen protesterar, så skulle jag försöka hitta problemet, tex. att sadeln ligger fel eller liknande. Är det enbart bus/att den testar, så försöker jag att få den att lugna ner sig och att tänka på något annat. Bestraffa gör det oftast bara värre. Lite bus tycker jag att hästarna får hitta på. Det finns inget roligare än när min 19 åriga häst tycker att han ska ta ett glädjeskutt i galoppen på en äng. Händer inte ofta, men när det väl händer, så är det bara att le :)!

nej. du har fel.

ang din första mening:
"En bra häst som är rätt tagen gör inga sånna grejer"

så OM tex hästen har felpassande utrustning, så försöker ngn bara hitta på ursäkter för att hästen inte är "rätt tagen"?

så OM hästen av ont av tex sin pälsfällning så försöker ngn bara hitta på ursäkter för att hästen inte är "rätt tagen"?

och OM hästen tex bockar iväg för att den har tex ont i ryggen, kanske tom har ont i ngt ben eller ngnannanstans, synlig som osynligt för ngns öga, så försöker ngn bara hitta på ursäkter för att hästen inte är "rätt tagen"?

listan kan göras lång.
du utgår alltså att om hästen på ngt sätt proteserar eller busar så är det givetsvis för att den inte är "rätt tagen". alltså ryttaren som sitter på som är orsaken till att hästen inte uppför sig.

det kallar jag löjligt.

Det är ju betydligt mer komplicerat om hästarna är starka individer och testar mycket...Där får man hitta individuella lösningar, vissa hästar kräver verkligen motstånd medans andra söker trygghet. En häst som jag red till åt hans ägare vägrade gå fram och slog mot skänkeln och backade. Sen när man väl fick fram honom rusade han iväg i galopp och bockade, kan säga att det gick fort då det var en galoppör....Jag red FRAMÅT i tre månader med hjälp av skänkel, RÖST och spö, sedan gav han upp och fogade sig, blev riktigt trevlig att rida. Han testade inte heller nya ryttare, så där lyckades jag verkligen! :)

En annan häst jag hade hatade när man inverkade på henne på något vis, hon skulle bestämma allt själv. Jag upplevde henne som helt oberäknelig. Hon kunde explodera helt utan anledning bara för att man travade rakt fram, andra gånger stannade hon, la sitt huvud över mitt ben och frös fast. Det var omöjligt att få väck huvudet och en gång gav jag henne ett rapp med spöt, då rusade hon in i en vägg och gick omkull. Kan säga att jag aldrig kom på vad man skulle göra då jag bara vågade rida henne några veckor....ryyyyys. :eek:

En tredje häst jag haft var väldigt nervig och blev aggressiv om hon inte förstod vad man ville eller blev arg på henne. Hon hade stått i en hage i sju år när jag köpte henne pga att ägaren inte kunnat hitta en ryttare det fungerade med. Jag lade ett år på att bygga upp en relation till henne, men sedan gjorde hon vad som helst för mig. Blev en RIKTIGT bra dressyr häst, den bästa jag haft faktiskt. :love:

Som sagt, listan på ursäkter kan göras lång.

Finns inga mirakel. Klart dom protesterar, tänk själv, en ägare från denna lista som kan skriva en A4 sida med ursäkter till varför hästen missköter sig. Sen kommer den hästen till nån som inte köper ursäkterna, klart hästen protesterar.
Men en bra häst tar korrigering och blir ok.
Den hästen som av födsel är dålig går ju inte att ändra. Man måste skilja på förvärvade och medfödda saker.

Jag tycker att du har lite taskig attityd mot andra människor eller du vill kanske bara provocera :confused:
Nåväl, jag håller med om att det är viktigt att skilja på hästar som är födda med ett motstånd till att anpassa sig sk lynnesfel och hästar som har negativa upplevelser bakom sig som leder till att de förlorat förtroendet eller blivit trotsiga. Det är också viktigt att alltid utesluta att hästen har någon form av skada som gör att den inte kan utföra vissa saker utan smärta.

Jag har två hästar, varav den ena är ridbar. Han har mycket problem över att man ställer krav, och han kickar o bockar och studsar gärna på bakbenen.
Det jag gör då är att kanske skänkla till honom bestämt för att visa att det inte är okej att göra så hela tiden. Jag är också väldigt noga med att berömma vid minsta framsteg

äsch. ditt nick tyder ju bara på o provocera :smirk:

vem orkar bry sig. bye bye

Totola skrev:
Vad brukar era hästar hitta på för bus, vad har de för psyke och vad gör ni åt det?
Med skillnad då självklart om de protesterar för att de tycker något är för svårt jämfört med om de blir stressade eller rädda. Vid ridning främst.? :banana:

Mitt sto har ett enligt de flesta "alltför hett och svårt" psyke. Enligt mig är hon...lite enmanshäst med mycket energi ;) .

jag känner henne så pass väl att jag känner skillnad på om hennes luftsprång beror på livsglädje/protest/smärta...

När det är livslädje så låter jag henne hållas sålänge hon inte får för sig att bralla gärnet ett helt fält eller så...

Om det är protest...då brukar jag göra det igen och verkligen koncentrera mig till tusen på avd jag gör, för hon är arbetsnarkoman och väldigt känslig, så antagligen är det mitt fel då.

Smärta; Det var det sist :cry: . Hon har utvecklat manken såpass att sadeln inte passar längre, så nu har jag inte ridit på ett bra tag pga att vi inte hittat någon sadel. Men imorgon, då ska jag rida :D. Har hittat en bra sadel nu=). Wish me luck...jag lär ju flyga eftersom energin säkert kokat över nu :P.

Senast ändrad av en moderator:

antti skrev:
Som sagt, listan på ursäkter kan göras lång.

Rätt dumt att dra alla människor över en kant. du ingår ju där själv annars?

Håller överlag med antti (inte som ngn kritikt till ngn dock! Inte läst allt heller).

Men jag är nog ganska "hård" mot mina hästar. I det avseendet att de inte får stegra, vända runt, vägra gå, bocka mkt osv osv. Det är lixom inget snack, sådant gör man inte med en ryttare på ryggen (iaf inte mig). Med det menar jag dock inte att jag sitter med korta tyglar och har pisken beredd alltid, långt i från. Mina hästar får stora friheter att visa var de står (flög av här om dagen eftersom den hästen tyckte det var ok att boka av mig, nästa gång vet jag att han inte gör ett skutt utan praktiskt taget slänger av och då är jag beredd). Jag gör helelr inte så stor sak av "smågrejor" som att de skuttar till osv, så länge de inte avviker från vår tänka väg eller tänkte dra iväg. Bocka får de gärna göra om det är ngt liten mjukt glädjesprång (rider endel unghästar) men de ska sluta direkt när jag säger till.

Men som sagt en häst som är rätt tagen har aldrig fått "dumheter" för sig eftersom man hindrar dem innan de helt kommit på vad de ska göra. Hästar som tillåts busa/bråka får man oftast vara rätt hård mot men man får oftast en mkt tryggare och gladare häst att arbeta med sedan. Hästen vill veta var gränserna går.

antti skrev:
Finns inga mirakel. Klart dom protesterar, tänk själv, en ägare från denna lista som kan skriva en A4 sida med ursäkter till varför hästen missköter sig. Sen kommer den hästen till nån som inte köper ursäkterna, klart hästen protesterar.
Men en bra häst tar korrigering och blir ok.

Fast jag tror mer på att en bra häst rättar sig fortare än en "dålig". Rättar den sig inte alls så är det ngt fel på den.

Intressant... Så om en häst blir rädd för något och kastar sig åt sidan / sticker så är den inte rätt "tagen" ? Tar ett bockskutt av ren glädje för att den är glad över att få vara häst?

Men skriv i tråden och hjälp henne i stället då. Du sitter bara och häver ur dig dina överlägsna kommentarer om hur dumma alla andra är. Hjälp henne i stället då!

Antti gör inte sånt. Det är bara att se på Barock hur han ständigt påpekar hur fel alla gör men aldrig berättar vad som är rätt. :smirk: Det är som man säger; tomma tunnor skramlar mest.

Till trådskaparen: En häst som protesterar/busar får frågan "Varför gör du så här?". Svaret avgör sedan min reaktion. Är det bara bus av den farligare sorten (t.ex. rejäla bocksprång etc), så får hästen lära sig att det är helt okej att vara glad, men man får yttra det på andra sätt. Svarar hästen att det gör ont nånstans måste man givetvis fixa detta. Om hästen bara säger "Jag vill inte!" så nyttjar jag antingen min rätt att faktiskt bestämma eller så diskuterar vi saken eller så lurar jag helt enkelt skrället att göra det jag vill.

Det är ett nog så luddigt svar, men mest handlar det om attityd, om öppenhet. Att aldrig stänga "the line of communication" även om hästen är en riktig plåga. Hamnar man i en situation då man måste avbryta beteendet direkt för att annars riskerar man att skada sig (eller värre) så är det väl en sak, men generellt sett så anser jag att man ska ta sig tid att faktiskt undersöka problemet och låta saker och ting bli fel ibland - världen går inte under för det.

- CNC -
COMMUNICATION - NOT CONTROL

eller, "så nyttjar jag antingen min rätt att faktiskt bestämma"

Inte utan att hästen vet varför och någon gång under relationens utveckling gett mig denna rätt. Och hade du läst vad jag skrivit på sidan så hade du förstått att undantag finns givetvis, och detta i fall då stor fara föreligger om man inte snabbt kan få sin vilja igenom. Således nyttjas denna rätt mycket, mycket sällan.

Det är som med barn; man ska kommunicera med dem och låta dem göra misstag, men är de på väg att lägga handen på den heta plattan så hugger jag givetvis tag i handen för att förhindra allvarlig skada.

Hmm... Varför försöker jag ens diskutera med dig?

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama