Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

Totola

Trådstartare
Tycker det är intressant att höra vad andra använder för metoder vid hästens små hyss. Om den tappar koncentrationen, drar iväg, bockar, stegrar, blir rädd, har för mycket överskottsenergi? Eller kanske fryser fast..? :crazy:

Anledningen att jag funderade på det var att min häst var på ovanligt humör idag. Han brukar aldrig vara skraj eller tittig (om man inte rider ut för första gången på länge eller så) men idag skuttade han till för jag vet inte vad. Och skulle stanna och titta med huvet i vädret när han såg andra hästar en bit bort. En massa överskottsenergi antar jag. Jag gjorde inte så mycket, väntade ut nån sekund och återgick sen till det jag höll på med. Man blir lite paff när hästen normalt sett är koncentrerad och lite loj :crazy: om han protesterar däremot för att man beter sej respektlöst mot honom, kräver alldeles för mycket eller att han har benen felplacerade för det man begär (typ om man ber om en öppna på rakt spår när han inte är ordentligt böjd..) då kan han resa sej och tvärvända eller göra något bocksprång. :D
Vet inte vad jag gör åt det riktigt, brukar bara göra en volt och jobba med samma sak på volten och sen mygla ut till spåret tills han glömt att han skulle protestera för det ;)

Vad brukar era hästar hitta på för bus, vad har de för psyke och vad gör ni åt det?
Med skillnad då självklart om de protesterar för att de tycker något är för svårt jämfört med om de blir stressade eller rädda. Vid ridning främst.? :banana:

Sv: Hur gör ni när hästarna busar/protesterar?

En bra häst som är rätt tagen gör inga sånna grejer.

Har du vaknat på fel sida, detta är det andra inlägget jag läser där du uttryckt dig på ett sätt som man kan tänka men kanske inte säga högt!

Om en häst plötsligt ändrar beteende så analyserar jag vad som kan ha orsakat det. I de allra flesta fall så är det något som inte stämmer. Det kan vara träningsvärk, ömhet nånannanstans eller vad man nu kan hitta på.

Tänk vad många hästar som skulle ha det bättre om man ville inse att det är människan som felar.
Har haft ett antal hästar i år utan egentliga fel men fel handhavda.
Man blir så trött på det.

Visst beror det ibland på hur människan beter sig/är i för sinnesstämning själv. Men hästar är ju som vi människor, en del är kolugna och en del har nerverna utanpå ibland.

Jag köper inte det, det är inga robotar och de måste få ha frihet att ge utlopp för sina känslor precis som vi. En bockning, ett skutt eller liknande behöver inte vara "fel" alltid

Till trådskaparen:
Det är så individuellt från häst till häst, men kan berätta att Gustav som jag har ett väldigt speciellt förhållande med, ofta "lekte" att han blev rädd eller tittig när han var på det humöret, oftast när han var pigg och glad. Det artade sig ibland genom att han kunde hoppa åt sidan för ett löv eller liknande, men inte så att det fanns risk för att man åkte av, utan bara ett litet skutt, och jag brukade skratta bort det, det var en kommunikation oss emellan.

om jag däremot satte upp min son eller en nybörjare, så skulle han aldrig få för sig att göra något sådant överhuvudtaget....

Själv känner jag att jag föredrar att rida samma häst/ar alltid för kommunikationen mellan oss ska bli tvåväga. Jag upplever att om man rider nya hästar, så finns det en viss kommunikationssvårighet från början, vilket gör att det är lätt för både häst ohc ryttare att missuppfatta varandras signaler, och då är det lättare att man agerar "fel" i en stress situation eller liknande...

När min häst är brunstig så brukar hon stå i stallet och gnägga åt sina kompisar och innan ridningen det får hon, däremot brukar jag säga ifrån när jag rider,

"Nej sluta" med djup röst brukar fungera och beröm när hon gör rätt. Vid ridning med övningar brukar jag börja i skritt så hon vet vad som ska komma i trav, drar hon sig bakåt gör jag lika, innan hon gör ngt, "nej sluta" och sedan beröm när det är rätt.

Jag kräver inget av henne som jag inte vet att hon kan utföra, när vi tränar på ngt nytt så är huvudsaken att hon reagerar åt den riktningen först- sedan arbetar vi vidare. Jag är för bekväm av mig - vill att ridning ska vara lätt ingen kamp...

vid uteritt är hon väldigt hygglig, där rider jag dock alltid lugnt då jag oftast rider barbacka. Fryser hon är det för skotrar, men det är tyvärr för jag är livrädd för dem, har hänt för mycket olyckor här omkring...
Men dem bör jag slippa nu ett tag

:p

Om min häst blir rädd för något ute så brukar han vilja backa eller ta en annan väg. Jag bråkar aldrig med honom utan visar bara att du ska gå förbi. Han brukar trippa förbi tillslut och då får han massa beröm. Jag klappar och säger duktig kille, jätte bra osv ca 10 ggr. Jag vet att det kan låta jätte mycket men han är så stolt över sig själv när han har gått förbi och han njuter av beröm så....

antti skrev:
Tänk vad många hästar som skulle ha det bättre om man ville inse att det är människan som felar.
Har haft ett antal hästar i år utan egentliga fel men fel handhavda.
Man blir så trött på det.

Om du nu blir så trött, vore det inte då bättre att tjäna kosing på att hantera och träna människan. Hoppas du är så seriös att du lägger ner mer jobb på ägaren då som hanterat sin häst fel än hästen själv, de kan ju redan!

Eller tränar du hästen och sedan bara lämnar tillbaks för att den inom en vecka skall återgå till samma mönster den hade när den kom?

Människan är inte träningsbar.

Visst är hon det. Det handlar om attityd och främst ödmjukhet (om du känner till den egenskapen). Men det är oerhört många som saknar den egenskapen vilket gör beteendeändringar omöjliga.

Inte? vad har du för människor i din omgivning? Robotar programerade att förstöra? :smirk:

Det var ett skämt, men jag undrar varför inte människor skulle vara träningsbara?
Betyder det att man aldrig kommer att klara av någonting??

Vaddå att "en häst som är rätt tagen inte gör såna grejer?" Vilken häst som helst kan ju bli skrämd, ta ett glädjeskutt eller ha en dålig dag.
Se på Baloubet de Rouet, han skuttar omkring överlycklig på hoppbanan, menar du att det är fel på en sån häst?

Senast ändrad:

antti skrev:
Människan är inte träningsbar.

Klart den är, men fan så mycket svårare att få över på sin sida. Det gäller att lära sig människospråk och alltid ha svar på frågan, varför!

Frysa fast, de känner jag igen.. Så fort något inte är som det brukar fryser min häst fast som en isskulptur. Hon kan stå orubbningsbar i upp till 15 minuter

antti skrev:
En bra häst som är rätt tagen gör inga sånna grejer.

föresten är en häst som busar ett täcken på friskhet och glädje, helt naturligt

däremot är är det väldigt onaturligt med en häst som inte gör det...

CeciliaHeikne skrev:
Frysa fast, de känner jag igen.. Så fort något inte är som det brukar fryser min häst fast som en isskulptur. Hon kan stå orubbningsbar i upp till 15 minuter

:D Så gör min också, bara det att det är i hagen när jag ska hämta honom. :angel: Tyvärr har inte lilla jag mycket att sätta emot då, någon med något bra knep???

kan dom visst även om dom är rätt tagna!

kan finnas många orsaker:

1. skada
2. fel utrustning
3. glädje
4. unghäst/oerfaren
5. Blåst/väder kan påverka
6. Pälsfällning/Pälsättning, obehag
7. Fel foderstat. För mkt energi
8. Felriden, rädd häst eller rädd ryttare
9. Ny miljö
10. Övrigt

Det är djur vi talar om. Djur lixom vi människor kan reagera på olika sätt. Visst, ledarskapsrelation hit o dit. Men allvar, lyder du dina förlädrar eller dylikt som uppfostrat dig? alltid?

Man märker rätt väl hur man letar och hittar ursäkter och svepskäl för att det ska vara som man vill.
Detta går igen när man har ekipagen på träning. Hästen är en skitsak att ändra men människan kan göra ursäktslistan hur lång som helst.

Det finns nyanser i tillvaron "anti"!
Jag brukar bara fortsätta med det jag höll på med när hästen började busa om det är i dressyren. Om hästen är rädd för något brukar jag slappna av så mycket som möjligt och lirka förbi den. Undantaget bilar som jag undviker om hästen är rädd för det. Tycker det är lite för stora risker att träna i trafiken.

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 210
Senast: SkorpSmulan
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 596
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 268
Senast: Angel
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama