Sv: Hur gör Ni när det blåser?
Jag brukar för det mesta rida trots väder, bara jag är ordentligt utvilad (annars kanske man inte hänger med i svängarna, och då kan man åka i backen om man har lite otur). Snudda (min foderhäst) blir också ganska tittig när det blåser mycket eller är dåligt väder.
Då brukar jag rida massor med övningar, inte jättesvåra så att vi misslyckas och hon blir mer spänd, utan övningar som hon redan kan men som jag skulle behöva slipa få, tex tvära henne lite mer i öppnan, böja henne mer runt innerskänkeln i slutan eller få en riktigt snabb reaktion i övergångar/temposkillnader. Jag rider inte i räserfräsergalopp när hon är på helspänn, utan brukar rida i den gångart hon har lättast för att slappna av i, i det här fallet trav eller tölt. Så kan man rida lite olika övningar i den gångarten.
Jag brukar göra en del övningar i skritt också, men jag skrittar nästan aldrig på lång tygel så att hon kan gå och tänka på annat när det blåser runt omkring oss. Då riktar hon direkt uppmärksamheten mot något annat, tex den där läskiga plastpåsen som blåser bredvid vägen.
Sen brukar jag vara lite ironisk
Alltså, jag pratar mycket med henne, och att vara ironisk gör mig avslappnad. Tex: "Jadu Snudda, jag tror nog att den där plastpåsen äter upp oss om vi kommer för nära, det är nog bäst att hålla sig en bit ifrån. Du ser väl vilka vassa tänder den har?".
Det är ju ganska olika beroende på häst och ryttare, men det här brukar funka för mig
/Anna