Hur gör Ni när det blåser?

Sote

Trådstartare
Har sedan 2 veckor tillbaka ägt min älskade islandshäst. De sista dagarna har det varit väldigt blåsigt (13m/s),,, då jag inte kunde hålla mig längre utan red lite lätt i en timme, för att vi ska lära känna varandra. Jag kände att hon var rätt "stimmig" korta stunder, men jag pratade lugnt med henne så det gick bra! Nu undrar jag hur Ni har upplevt detta med att rida i hård blåst! Tacksam för svar,,,:laugh:

Sv: Hur gör Ni när det blåser?

Hej!
Kul med en ny häst! Det kan ju vara för att ni är nya för varann och att hon har en ny omgivning som hon "stimmar" lite, fast min häst hon blir också nipprig när det blåser ute jag tror det är ganska vanligt och kan nog vara så att det är många dofter i luften och så där. När man är säkrare på varandra så känner man ju också en större trygghet till varann och då blir hon säkert lugnare.:laugh:

Mina är alltid på helspänn om det blåser ordentligt, om jag inte känner att jag kan ge 100% i koncentration så rider jag inte en del av dem de dagarna. Men så länge jag själv är utvilad och med så är det oftast inga problem, det går lite fortare bara.

Sist vi hade storm här borta så var vi ute och red när det började blåsa upp. Vi red alltså inte ut i stormen, utan det kom på vägen hem. Vissa sträckor, när det var sidvind var det nästan så jag var rädd att jag skulle blåsa av, eller att hästen skulle välta.:p Hoppade av och gick och det var inte lite det blåste. Men annars skötte han sig fint. Brukar inte ha ont av att det blåser, kan väl bli lite stirrig och det är något konstigt träd eller så, men annars inget speciellt.

Jag har faktiskt ganska så stora problem med blåst! Jag känner också att jag inte är helt koncentrerad, och även fast hästen inte är särskilt rädd så blir han väldigtr uppspelt och okoncentrerad han med. Speciellt på banan otroligt nog! Så skall jag vara helt ärlig så undviker jag att rida i hård blåst så gott det går...(men regn snö och oväder är inga problem :D )

hästen blir nervös då den inte kan känna lukter som annars när det blåser hårt. Det som hjälper är en ryttare med bestämt ledarskap som gör saker med hästen för att fånga dess intresse och tillit.

Jag avskyr blåst! Då får det hellre regna. Men vädret styr vi inte över.
Nu har jag en häst som inte bryr sej om blåst, så det är inga som helst problem att rida ut.
Men rider man på vägen så hör man ju inte om det kommer en bil.
Så vi försöker hålla oss i skogen.

Det beror ju på hästen. Vårt gamla sto samt unghästen som är under unridning kan jag ta ut på en tur om det blåser, de är bara lite extra pigga då. Självklart är jag ännu noggrannare än vanligt med att kolla efter bilar och så eftersom det inte är säkert att vare sig jag eller hästen hör dem i vinden.
Min valack som jag haft i sex år och känner mycket väl rider jag inte när det blåser mycket. Har med åren lärt mig att det inte är lönt att ens försöka, han är oförbätterlig :grin:
Dels är han rädd för allt som blåser omkring, grenar på träden, postlådor, etc., dels så drar han när han får vinden i ansiktet. När man rider rakt mot vinden så börjar han stressa upp sig, ökar mer och mer, och så blir det skentur hem. Han har nu inte stuckit med mig på flera år, helt enkelt på grund av att jag undvikit de situationerna då han sticker!

Om du vill lära känna din häst samt vill att den ska lära känna omgivningen, så ta en promenad med den istället om den blir stimmig när det blåser!

Men rider man på vägen så hör man ju inte om det kommer en bil.
Så vi försöker hålla oss i skogen.

Det skriver jag under på. Jag vill inte heller rida på trafikerade vägar när det blåser, jag hoppar till så fort det kommer en bil man inte hör, och det är inte bra för min pålla :p!

Jag tror de flesta hästar bli lite spända och tittiga.
Blåser det jätte mycket så kan man ju rida lite lugnt, men känner som vissa andra att man inte kan koncentrera sig fullt.Svala blir ganska tittig och blir rädd för värsta lilla grej.

fast om man inte hör när bilar kommer för det blåser.. vad pratar vi om nu?? orkanblåst??

Jag menar nere i skåne är ju de alltid blåsigt eftersom det är så platt landskap stora öppna fält.. Ska desa hästägare aldrig få rida då?:confused:

Sommed allt annat så är det ju en träningssak... det går att träna en häst till att den inte bryr sig omnär det blåser..Men som många gör inte rider när de blåser så får amn ju en häst som är oroig när det väl blåser eftersom den inte är van vid det.

Jag tror så hrär att det är mermänniskan som är rädd och spänner sig vilket hästenkänner och då spänner sig även hästenoch tänkte okieeeej..Matte sitter på helspänn då måste de ju vara nått farligt här.. likabra och vara på sin vakt..Och hästen hoppar i luften bara av att ett löv faller ner fårn ett träd:)

Själv undviker jag skogen vid stark blåst! Vill banne mig inte få ett träd över mig eller grenar i skallen för den delen... Men då ska det blåsa redigt för att få mig att avstå från att rida. Jag tycker inte att man ska låta vädret styra ens ridning i för hård utsräckning. Men jag medger dock, att stormvindar kan få mig att skita i att rida, men dock inte regn!

Tack snälla för de svaren, eftersom vi inte riktigt har klämm på varandra, så tog jag det ju väldigt lugnt och pratade lugnt med henne, så det gick hufsat bra ändå! Har ridit efter de blåsiga dagarna och då är hon kolugn!

Jag brukar för det mesta rida trots väder, bara jag är ordentligt utvilad (annars kanske man inte hänger med i svängarna, och då kan man åka i backen om man har lite otur). Snudda (min foderhäst) blir också ganska tittig när det blåser mycket eller är dåligt väder.
Då brukar jag rida massor med övningar, inte jättesvåra så att vi misslyckas och hon blir mer spänd, utan övningar som hon redan kan men som jag skulle behöva slipa få, tex tvära henne lite mer i öppnan, böja henne mer runt innerskänkeln i slutan eller få en riktigt snabb reaktion i övergångar/temposkillnader. Jag rider inte i räserfräsergalopp när hon är på helspänn, utan brukar rida i den gångart hon har lättast för att slappna av i, i det här fallet trav eller tölt. Så kan man rida lite olika övningar i den gångarten.
Jag brukar göra en del övningar i skritt också, men jag skrittar nästan aldrig på lång tygel så att hon kan gå och tänka på annat när det blåser runt omkring oss. Då riktar hon direkt uppmärksamheten mot något annat, tex den där läskiga plastpåsen som blåser bredvid vägen.
Sen brukar jag vara lite ironisk :D Alltså, jag pratar mycket med henne, och att vara ironisk gör mig avslappnad. Tex: "Jadu Snudda, jag tror nog att den där plastpåsen äter upp oss om vi kommer för nära, det är nog bäst att hålla sig en bit ifrån. Du ser väl vilka vassa tänder den har?".

Det är ju ganska olika beroende på häst och ryttare, men det här brukar funka för mig :)

/Anna

Vid vanligt blåst, lite mer blåst rider jag helt som vanligt.

Vid mycket blåst och hård blåst rider jag inte alls. Det blir väldigt spänt och jobbigt då:p

Min häst reagerar inte negativt över blåst. Tvärt om, hon verkar gilla det. Hon står gärna med huvudet mot vinden och drar in alla dofter som kommer. Hon är inte heller stirrig om jag rider, hon är som vanligt, pigg och framåt. Hon är islandsimport så hon är nog van vid blåst.

Det är ju de jag menar, jag blir supernervös när jag inte hör bilarna, och kör de då förbi en bil hoppa jag till himlen, hästen hoppar till månen. Inte det minsta konstigt.

Jag prata om ganska rejäla vindar, och jag kommer inte förbjuda dem nere i skåne att rida, de vet nog hur de löser sin situation :p!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka