Hur gör ni när allt går bakåt?

Sv: Hur gör ni när allt går bakåt?

Kl

brukar försöka tänka lite mer manligt .. Problemlösande alltså. inte bara hetsa upp mig över alla tillkortakommanden utan försöka hitta orsaken till dödläget.

Sitter det i min hälsa, kan jag inte göra så mkt pga sjukdom, utan ta ner kraven och inse att det vänder då det vänder. Sitter det i hästens dagsform så se saken uppifrån ett större perspektiv och anpassa träningen/vardagen efter hästns förmåga.

sitter det i dålig fokusering, rid andra tider, skapa mentalt utrymme och koncentration. Att träna med fokus på någon annan plats är dödfött.
brukar ställa in hjärnan på träning på väg ut i stallet o så värma upp med sysslor o pyssel innan själva passet. känna in hästen, hur verkar den i humöret o så lägg upp en mental plan efter hur det känns.

är den rastlös o taggad, kanske skönt med en runda för att släppa ut demonerna innan mer koncentrerat arbete.
Känns den trött, kanske lägg ner kraven lite och fundera på vad den behöver för att pigga på sig.

Mentala övningar utanför stallet, tex meditation där man går in i rätt känsla kan vara bra.
låser det sig totalt i ridningen så kanske hästen säger något till mig om att något är galet och behöver uppmärksammas.
brukar lägga lika mkt tanke o tid på att känna, klämma o behandla och får in en vardagsblick för hur hästen mår i kroppen.
Då behöver det inte bli någon besvikelse i form av misslyckanden i ridningen då jag kanske känt redan i stallet att det styvat till sig lite granna. Blir sällan förvånad numera. de visar på stallgången i sin hållning o uppsyn hur bra de kommer att kännas i träning.

Själv rider jag helst inte om jag känner att tex ryggen krampat till sig och känns sned eller svag. har koll på symmetrin i kroppen och känns jag stram i höftleder o är orytmisk (inte upplagd för dans om man säger så) så brukar jag inte kräva av hästen att den ska svara på små signaler.
fast lika gärna kan jag känna mig på topp och inse att hästen känns tråkig och har stelnat pga regnig kall natt utan täcke, och då klankar jag inte ner på mig själv som ryttare om jag inte får till det, utan som hästvårdare.. Skärpning!!

oftast finns det en orsak till problem, förbiser man orsakerna så kommer besvikelsen o maktlösheten som ett brev på posten.
analys samtidigt som man får vara snäll mot sig själv och inse att framgång kräver lärdom. och lärdom får vi av livet, som jäklas ibland.

För det första måste man inse att det går dåligt i perioder och räkna med det.

För det andra måste man lära sig att skilja på sin person och sin prestation. Man är inte en sämre människa för att man presterar dåligt.

Vad gör jag i bakåtperioder? Taggar ner och försöker tänka på hur oerhört lyckligt lottad jag är, som faktiskt har möjlighet att göra något jag älskar på min fritid...

Sänka kraven på både mig och min häst under en kortare period tills vi är "fit for fight" igen. Göra enkla, roliga saker så att både jag och hästarna får känna sig duktiga och bygga upp självförtroendet liksom.
Inte tänka några negativa tankar, inte analysera för mycket. Fokusera på det som är bra (hur litet det än är) och fokusera mindre på det dåliga. Gör det "dåliga" till något positivt istället, då man kan göra övningar/variera ridningen utifrån det.

Jag brukar analysera situationen och problemen när jag hamnar i en svacka. Känner jag då att det inte går att göra något åt saken på en gång brukar jag ta en paus från träningen ett tag. Ibland när jag inser att problemet bara ligger hos mig och självförtroendet sjunker, brukar jag rida en kompis häst för att känna att jag faktiskt fortfarande kan. Hennes häst är mer lättriden än min och då blir det en bra kontrast, så när jag väl sitter upp på min egen igen funkar allt bättre.

En kompis sa till mig en gång något som jag ofta försöker att komma ihåg.

Det går aldrig bakåt, man kommer bara till nya medvetandenivåer !

En kompis sa till mig en gång något som jag ofta försöker att komma ihåg.

Det går aldrig bakåt, man kommer bara till nya medvetandenivåer !

Klokt!

Jag läser en bok just nu som använder en liknande bild.
Man befinner sig i ett "landskap" av olika djupa gropar, där de allra djupaste groparna representerar det bästa tillståndet (t.ex. allt funkar superbra i ridningen). På sin färd rör man sig genom landskapet och stöter då på olika djupa gropar - men för att nå de allra djupaste (de "bästa") måste man ta sig upp på platåerna emellanåt, där det då inte går så bra.
Så, för att komma till något riktigt bra måste man våga låta det gå dåligt och man måste våga sig vidare från det som är tryggt och stabilt halvbra. Jag tycker det är en bra bild.

jag sänker kraven o går "back to basics" så att säga. kanske bara rider ut i skogen o njuter av att få vara med hästen! ibland kanske jag bara gosar med pållen :love:
träningen kan ju gå upp o ner, det gäller att kunna tackla motgångar o vänta ut dem o ha tålamod!

Känner lite av det samma själv:cry:

Har et jättefint sto på 5år, mkt talangfull og kapacite. Har haft henne sen hon var 3,5år, hoppat inn henne och alt.
Vi har startat upp til 120cm hoppning. MEn nu känner jag at hästen har blivit "bättre" an vad jag är. Klarar inte rida hästen rätt til hinder (men hon är ju fantastisk och hoppar endå), gör alt til 200%, medan jag sitter där och drar i tyglarna och rider som en idiot.. :(

Har tom funderat på att sälja henne til en dyktigare ryttare som kan rida henne bättre i hoppningen, inte en inkompetent ryttare som jag som bara forstör hennes supertalang..

Vad gör man i en sån situasjon???? Hmf... Blir deprimerad...

Vad gör man i en sån situasjon???? Hmf... Blir deprimerad...

Tänker egoistiskt (egoistiskt är ofta hälsosamt!) behåller hästen och satsar MASSOR på sin egen träning för att du ska rida hästen bättre! :)

Om man inte är en tokduktig superryttare själv kommer det ju alltid finnas dom som rider och tränar hästen bättre oavsett vilken häst det gäller. Sånt ska man inte fästa sig vid! :p

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix