Hur gör ni med stängsel till småungarna?

Gogo

Trådstartare
Hur håller ni nykomlingen instängslad? Jag har inte vågat ha ström på tråden till den nyfödde, men han springer rätt igenom trådarna och drar med sig hela stängslet. Han roar sig också med att stå och tugga på tråden!
Hur skall man göra? Ström?
Det är första fölet för mig.

Sv: Hur gör ni med stängsel till småungarna?

Alltid ström från dag 1 med en person stående beredd att rycka ur sladden om fölet reagerar fel med att hoppa in i staketet istället för bakåt när den får en smäll. De lär sig direkt att hålla sig väck från tråden dock vill det till att man har ett väl synligt staket eftersom fölet ser mkt dåligt första dagarna. Vi har breda vita platta elband (4 cm) och har aldrig haft problem ett par kyssar av elen sen håller de sig borta.
Dock skall de inte lämnas obevakade på elstaket förrän man säkert sett att de lärt sig att hålla sig borta från staketet och att de reagerar med att kasta sig bakåt om de får en stöt. Har hänt otäcka olyckor med de som reagerar fel och trasslar in sig istället.

Eftersom de ser så dåligt den första tiden så föredrar jag att de går på ridbanan med trästaket i början. När de släpps ut i hage med el så är det viktigt att staketet är väl synligt, inte för glest mellan trådarna och att man har uppsikt över fölet.

Ström är väl betydligt mindre farligt än att ha en fölunge intrasslad in trådar och staket? Sånt kan ju sluta med döden fortare än man anar.

Första dagarna har jag haft fölen på ridbana med breda elrep. När de varit fyra dagar gamla och synen stabiliserats har jag släppt dem i hage med el i tråden.
Förra årets föl började trassla sig ur hagen redan dagen efter hon föddes, det hjälpte inte att spänna tråden, så hon fick gå på el redan två dagar gammal.

Jag har breda platsband tätt hängandes på tråden och någon som står och vaktar och är beredd att rycka ur strömmen om fölis skulle trassla in sig. Min första fölis gick in i tråden 1 gång sen visste hon att det va ström och har aldrig gjort om det (6 år nu). Min andra fölis va lite mer trögfattad ;) hon va in i tråden många gånger innan hon fattade att man skulle hålla sig från den otäcka strömmen. Men sen dess har hon hållt sig i hagen (2 år nu).

Jag har dom i paddock med trästaket i början tills dom är stabila och har "kännt" på staketet några gånger.
Sedan får dom gå i en stor hage med elstaket, strömmen på.
Mycket uppsikt i början.

Vi har alltid ström på från dag 1.
Betydligt farligare om ungen trasslar in sig eller kommer lös.

Har också haft ström på från första dagen. Men föl och sto lämnas inte ensamma.

Stoet som fölade i våras är rutinerad, hon höll sig konstant mellan fölet och tråden vad den lilla än hittade på. Så fölet kom i kontakt med eltråden först vid 3-4 dagars ålder, tack vare att mamman passade på henne.

Jag ska göra klart fölhagen idag (trots att det är 2 månader till beräknad fölning kan inte hålla mig längre :D) har fått bygga den där det fick plats. Så det vart som tur var på en plan plats med trästaket runt iallafall halva hagen mot vägen till. Nu har jag kompletterat trästaketet med två 4 cm elband ett under och ett i mitten och på andra halvan av hagen har jag tre 4 cm band. Grinden kommer bli av trä då jag inte hittade någon grindlösning som jag gillade till 4 cms banden...
Ja sen ska ju strömmen fixas oxå för det vill jag ha i från dag ett

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 542
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 366
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 615
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv