Hur gör ni med era barns/tonåringars drömmar?

M

Midi

Ja, alltså nattliga drömmar...hur gör ni med de? Frågar ni era barn vad de drömmer? Eller säger ni att "det är bara trams"?

Jag blev lite intresserad av barns drömmar nu när jag började läsa en bok skriven av en socionom och som behandlar barn. Hon berättar i boken att det är oerhört viktigt att ta upp barns drömmar eftersom drömmar visar hur människor mår och vad som sker i kroppen. Författaren berättade även att svenska barn är oerhört fattiga när det gäller känslor och utveckling om man jämför med indiska barn.

Så hur gör ni?

Sv: Hur gör ni med era barns/tonåringars drömmar?

Nu är ju båda mina barn i de åldrarna att de inte kan/vill berätta om sina drömmar, men när 17åringen var liten brukade jag försöka lyssna på vad han berättade om, och inte förringa det han upplevde. Sedan ska jag erkänna att jag inte direkt satte hans drömmar i samband med hur han mådde, utan försökte få honom att (särskilt när det gällde otäcka drömmar) se att det var just drömmar, vi pratade mycket om hur man drömmer och att det inte är verkligt.

Lilla pojken är bara 10 månader, men han kan vakna och vara helt otröstlig ibland, jag antar att han också drömmer sånt som är otäckt eller så. Då brukar jag bara ligga nära och smeka honom över fötterna (det lugnar honom), prata lite tyst och lugnt med honom och blåsa lite på hans hår (också lugnande)

Kanske skull prova hårblåsen, fast det är nog inte så värst lugnande, han är livrädd för den! Iofs skulle det få honom att glömma drömmen:D

Det beror på, vi är ganska öppna i vår relation så här berättas det nog ganska mycket.
Min stora tjej hade mycket drömmar i samband med hennes pappas svåra sjukdom och bortgång så då skrev hon dels i en bok, ritade och pratade.

Att bara finnas där och lyssna tror jag är viktigt, att försöka förklara drömmar är nog svårare men samtidigt så måste man lära både sig själv och barnen att drömmar är hjärnans sätt att bearbeta olika händelser samt att det mesta man drömmer är "fantasier" och inte verklighet.

Ja, alltså nattliga drömmar...hur gör ni med de? Frågar ni era barn vad de drömmer? Eller säger ni att "det är bara trams"?

Jag blev lite intresserad av barns drömmar nu när jag började läsa en bok skriven av en socionom och som behandlar barn. Hon berättar i boken att det är oerhört viktigt att ta upp barns drömmar eftersom drömmar visar hur människor mår och vad som sker i kroppen. Författaren berättade även att svenska barn är oerhört fattiga när det gäller känslor och utveckling om man jämför med indiska barn.

Så hur gör ni?

Hur menar hon då?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 866
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 543
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV