hur gör ni med era 3åringar?

C

clover

hej!
På lördag kommer min nya foderponny, ett arabsto på 3 åår. Jag är jättekär! Hon är världens snällaste själ och vill ha någon som bara tar hand om henne :)

Hon var iväg på inridning under tre veckor hos en tjej vi har pratat med, hon höll med om att stoet var helt underbar, och sen dess är hon endast riden sporadiskt i skog och mark.

Jag själv har ridit i 10 år och tvekar inte om att jag har kunskapen att utbilda henne, jag kommer ta hjälp av en mycket unghästkunnig dressyrtränare och om jag är det minsta osäker kommer jag ju självklart fråga henne. Jag har också unghästvana.

Min fråga är då, vad gör ni med era 3åringar? Hur ofta rider ni? Vad gör ni under ritten isf? Ni förstår vad jag vill veta,va? Hur ni går tillväga osv!

Om tråden ligger fel eller om svaret redan finns så får ni gärna hänvisa dit!

Lotta

Sv: hur gör ni med era 3åringar?

efter att hästen är insutten ger jag mina hästar ordentlig vila för att mentalt smälta allt. därefter börjar jag utbildningen från början, hur lång tid det tar beror mkt. på hästen. rider oftast varannan dag och då en stund (runt en kvart) på banan och sedan ut en stund, helst med äldre häst (med ryttare) i sällskap.

låter hästen vila helt någon vecka då och då för att hästen ska ta till sig allt nytt bättre. regel nr. 1 är att alltid sluta medans det fortfarande går bra och innan hästen är trött, att vilorna inträffar när hästen går som bäst. det är oehört lätt att överträna (särskillt arbetsvilliga pållar) och då kommer bakslagen (och det som en del kallar "trots").

jag befäster först att hästen har ordentlig bjudning framåt, sedan halvhalterna och därfter "allt annat" i tur och ordning :D när grunden "sitter" och hästen är löshoppad så påbörjar jag inhoppningen över små naturhinder i skogen (helst med äldre häst som "draghjälp") innan vi börjar hoppa på bana.

lycka till med nya pållen :D

Kul! Du måste lägga in bilder sen.

Jag har också en 3-årig arab. Jag håller mest på med inkörning, men det var inte det du ville veta. När jag rider så rider jag rakt fram i skogen och på fält i skritt och trav (damen galopperar ändå ibland). Vi går upp och nedför backar, runt träd, vattenpölar... tittar på välden, helt enkelt. Ibland rider vi med sällskap, men oftast ensamma. Jag över just nu på att få henne lyhörd för sätet, eftersom hon annars bara får röstkommandon och tömtag (i körningen). Jag har ridit in henne själv, och tagit det väldigt lugnt. Araberna växer ju långsamt som du säkert vet, så jag tänker inte börja med något mer avancerat (böjning, ställning, sidvärtes, longering) förrän tidigast till sommaren.

Kul! Du måste lägga in bilder sen.

tack för era svar:D Jag tror att den första veckan, eller mer beror på, ska vi bara lära känna varann. Rykta,pussas,kramas och upptäcka stallområdet!

Jag plåtar lite imorgon och slänger in :)

Absolut, det låter vettigt. Jag brukar göra mycket ledövningar i början också, för att se att hon respekterar mitt "space", är lyhörd och följsam.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 631
Senast: akleja
·
S
Western Hjälp mig att stilla mitt för tillfället dåliga samvete...jag har en quarter som blir 4är nu i vår... hon blev inriden och riden mest i...
Svar
8
· Visningar
1 510
Senast: sadandy
·
Träning Skulle vilja höra bukes tankar om detta: Jag har(som några vet) en islandsvalack på 4 år. Han är ganska tunn för sin ålder, nu har...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: Lager
·
Hästmänniskan Är inte alls säker på vart den här tråden hör hemma så moderatorer (Grundutbildning? Hästmänniska? Gnägg?), känn er välkomna att flytta...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: incognito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31