Hur gör ni? (lite skitsnack...)

sussisus

Trådstartare
Vid den första och sista promenaden för dagen alltså.

1. Går den sträckta ni tänkt och vänder hem just vid den punkten ni tänkt oavsett om hunden/hundarna bajsat eller inte?
2. Går tills hunden/hundarna bajsat oavsett hur långt det är och sedan går hem igen?

Har ni hund/hundar som:
1. bajsar varje promenad
2. bajsar bara en-två gånger om dagen
Det kanske är skillnad på hanar och tikar?

Jag är nyfiken, för Izor är helt olik sin bästa kompis Wilma.
Så jag vill helt enkelt ha lite fler hundar att jämföra med.;)

Senast ändrad:
Sv: Hur gör ni? (lite skitsnack...)

jag går 5-15min. Om hunden kissar och bajsar direkt så går vi in efter 5min, har hunden inte bajsat efter 15min så går vi in i alla fall!

Hon bajsar två gånger om dagen.

jag planerar en sträcka, på cirkus 10 minuter.. har inte båda bajsat går jag en liten bit till och om dom fortfarande inte bajsar går vi in iaf

min ena är rätt tacksam att gå ut med, har hon väl kissat så vet man att hon med största sannolikhet kommer att bajsa inom dom närmsta 20 metrarna:p hon bajsar 2ggr om dan oftast

den andra är lite klurigare.. en hane som jag iof inte haft hemma särskilt länge, han kan gå och hålla sig en hel dag för att sen bajsa tre gånger under samma promenad nästkommande dag.. där vet man iof att kommer det en gång så kan man lika gärna gå en bit till för oftast kommer det en gång till iaf...

dessutom är det väldigt noga med vart nr2 ska göras.. tiken vill gärna gå undan medans hanen vill ha det högt upp.. finns inte nåt av dessa alternativ, då brukar dom inte heller göra nåt

Senast ändrad:

Vi går den planerade sträckan, även om hon inte bajsar.

Hon bajsar 2-3 ggr/dag. Ibland mer, ibland mindre

1. Går den sträckta ni tänkt och vänder hem just vid den punkten ni tänkt oavsett om hunden/hundarna bajsat eller inte?
Jag går så som jag tänkt. Ibland har jag ju bara tänkt snabbrasta dem också... Men morgon och kväll bajsar de och då går jag alltid en längre runda.

2. Går tills hunden/hundarna bajsat oavsett hur långt det är och sedan går hem igen?
Då skulle jag få gå :p Mina ena hund vill inte basja alls om hon fick bestämma. Eller helst efter 1 h promenad hemmifrån ;) Henne får jag hitta ett bra ställe till och sen komendera. Den andra skulle inte få någon promenad alls eftersom att hon bajsar efter 3 minuter.

Har ni hund/hundar som:
1. bajsar varje promenad
2. bajsar bara en-två gånger om dagen

Morgon och eftermiddag/kväll. Två gånger om dagen. Om det inte är något särskilt de tryckt i sig, då blir det mer.

Jag har två tikar.

Jag går den vanliga kvällsrundan, oftast så kommer hunden på sig att "oj, jag har ju inte bajsat" när vi nästan är hemma, om hon inte gjort ifrån sig tidigare, så då brukar hon springa ner i diket och sätta sig. Gör hon inte det så brukar jag tänka att "nähäpp, hon är väl inte bajsnödig då så då får hon vänta tills i morgon."

Den allra tidigaste morgonpromenaden brukar hon bara kissa på men den är i princip bara ut-in. Den andra promenaden framåt förmiddagen brukar jag se till att hon bajsar på för jag vet att hon är nödig då (rutiner :angel:).
Övriga promenader brukar jag bara gå som vanligt och ser jag på hunden att hon ser bajsnödig ut (ser det ganska lätt) så fortsätter jag gå tills hon sätter sig.

Hon bajsar 2-3 ggr per dag.

Har vår vanliga kvälls och morgon runda, där skiter och kissar hunarna på ungefär samma ställe varje gång. Skulle de göra sina behov tidigare så går i naturligtvis färdigt rundan ändå, skulle ju vara konstigt att vända hem igen. De skiter de här runderna och bara nån gång i bland nån annan gång.

Två tikar har jag.

Jag har två tikar och på morgonen kissar/skiter de hemma på gräsmattan (de kissar alltid och skiter ibland). Efter frukost och lite vila går vi promenad och då skiter de om dom inte gjorde det på gräsmattan tidigare.

Innan de äter middag går vi promenad och då brukar det vara dags för skit nummer två för båda. Sen får de gå ut på gräsmattan och kissa innan vi går och lägger oss.

Så att ingen undrar så förtydligar jag att mina hundar är ute på gräsmattan och kissar under dagen också!!

Jag är lite oense med mina föräldrar om första och sista turen, de går sin runda oavsett om Izor gjort något eller inte medan jag går tills han har bajsat.

Det är mer vanligt att Izor bajsar varje promenad än "nån gång" om ni fattar.

Och Izor skulle hellre dö än bajsa på vår tomt! Så vi måste alltså ut på promenad för att han ska göra ifrån sig. Kissa går bra (markera revir är viktigt;)), men inte alltså inte bajsa.

Jag vet inte om vovven gör mer ifrån sig än han ska egentligen, han har alltid varit sådan plus att han ligger stadigt mellan 7-8 kilo och ser frisk ut.

Det verkar vara skillnad mellan hanar och tikar ändå.
Wilmas matte är förvånad att Izor gör så mycket som han gör för Wilma bajsar typ bara en-två gånger per dag eller så, och kan nog göra det på tomten.

På kvällen brukar jag bara ta ut henne till trädgården så gör hon vad hon vill, sen ser hon olycklig ut för att hon vill in och sova igen. Fast hon är också bara 9 veckor:love:
Brukar ta 5 min max eftersom hon är lite frusen av sig och sommarkvällar i Sverige är ju inte helt varma...

Om det inte regnar går jag lite längre, annars går jag den biten jag tänkt. Om det inte är så att det syns på dem att de vill bajsa. tar ofta ett tag innan de hittar rätt plarts.
Nej

Båda mina hundar bajsar ca 2 grr/dag. Oftast morron och efter kvällsmaten.

På morgonen om jag ska jobba går jag en kortare sväng, på kvällarna är det samma runda jämt, jag går inte längre om hon inte har bajsat. Hon brukar bajsa 2 ggr per dag. Morgon och em-kväll.

Jag går den runda jag planerat. Kan hända att jag går längre om de inte bajsat och jag tycker att de borde vara nödiga, men det inträffar nästan aldrig att dom inte bajsat när jag gått klart. Men mina hundar har magar som Skalmans mat- och sovklocka och bajsar morgon, middag och kväll. :D

Jag går en runda runt fältet samtidigt som jag borsta tänderna. Vill hon inte bajsa så slipper hon, hon väcker mej på morronen när hon vill gå ut ändå. Har ingen koll på hur ofta hon bajsar eftersom hon är lös hela dagarna och kommer in mellan 6 och 10 på kvällen (beroende på väder och årstid).

Vi går den runda som var planerad från början..

Hon bajsar 3 gånger om dagen, det slår nästan aldrig fel!

07.00, 10.00 och 22.00!

Konstig hund.. :D

Jag har en kastrerad hanne på strax under året och han gör fortfarande helst ifrån sig på hemmaplan, på ett speciellt ställe utanför hästhagen...
Nu på sommaren är han ute i trädgården mest hela dagen (inhägnad) och då får jag hämta ut honom med jämna mellanrum för att han ska kissa eftersom han helst inte gör det i sin hage. Då kissar och bajsar han på kommando - såå praktiskt!

Så, våra promenader blir just promenader, vi går inte för att han ska göra ifrån sig utan för motionens och samvarons skull.

1. Ja vi går oftast samma sträcka på morgonen och sista på kvällen -vänder alltid på samma ställe. Hundarna vet detta och är de nödiga så skiter de. De kan bägge två dessutom kissa på kommando :) Vi brukar dock släppa ut dem precis innan läggdags eftersom vi oftast går kvällspromenaden ett tag innan sänggående.

2. Våra två tikar brukar bajsa mellan 2-3ggr per dag om vi bara promenerar normalt med dem (morgon, lunch, middag, kväll). Om vi tar en långpromenad/ridtur så brukar det bli fler gånger, vi "jobbar väl skiten ur dem" antar jag :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 352
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 051
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka