Hur gör ni i hoppningen?

Sv: Hur gör ni i hoppningen?

Sitter ner i anridning/korta vägar, men står i sk "transportsträckor", alltis gjort och kommer fortsätta tills jag måste byta stil pga häst... :laugh:

kl

Jag sitter ner mellan hinderna. Detta för att kunna rida ihop hästen, korta/länga galoppsprången, ha bättre kontroll.

jag växlar, står upp först och sen sätter jag mig ca 4 galoppsprång innan hindret. :)

"Aldrig ändra sitsen i anridningen" fick vi lära oss på min tid. Är det inte så idag? Varför ändra i anridningen? Det känns som ett onödigt störningsmoment. Jag har lärt ut det jag också för det känns logiskt att inte störa där.

Beror på hästen, vägen och höjden. Pigg häst sitter jag, lat häst står jag oftast (men nära sadeln). Är det lång väg står jag för att underlätta, kort väg sitter jag för att iaf försöka hjälpa till att taxera (ganska dålig på det än sålänge). Små hinder står jag oftast korta avstånd, sitter mellan, höga hinder sitter jag helst när det är kort, och står på långt. Just nu jobbar jag mycket med först fort,fort mellan två hinder och sen sakta,sakta mellan nästa två hinder. Då står jag på de första två och sitter de sista.

Beror helt på vad det är för häst, min egna häst sitter ja ner i anridningen.
Kommer ihåg när man var en liten flicka & ridskoleläraren ska att vi skulle stå i fältsits hela tiden, när vi red. Det slutade med att jag dunsa upp & ner i sadeln, det såg nog inte heller så snyggt ut... ( På tävling ) :p

Jag sitter nog mer än står upp. Fast jag sitter oftast inte helt heller, men mer nedåt än uppåt skulle jag tro.

Sen beror det på vad jag rider för häst. Är det en pigg häst som rusar fram står jag lite lätt så jag inte sitter ned och trycker på hästen ännu mer. Är det en lite lat häst eller en häst med dålig bjudning på hindret sitter jag hellre ned för att kunna få fram hästen ordentligt.

står i fältsits banan runt,väldigt få gånger som jag sätter mig i sadeln när jag hoppar,har ingen aning varför men det funkar för oss:)

kl

när jag hoppar bana står jag upp hela tiden, men flyttar tyngdpunkten lite bakåt mellan hindrena, och rätar upp mej lite. det är bara om det är väldigt låga hinder eller väldigt långa vägar mellan hindrena som jag sitter ner emellan ibland. :)

Det beror på vilken häst det är och hur häsetn känns för dagen.

Min häst står jag om det känns bra, men oftast sitter jag ner. Är man framåtlutad så är det större risk att man ramlar av när hon tänker slänga av en så det känns tryggare att sitta.

lättare att sitta ner för det känns att man får mer kontroll över hästen! :D

Jag sitter ner förutom på längre galoppsträckor då jag ställer mig upp ibland och låter hästen galoppera på lite mer, kanske 50m innan hindret sätter jag mig igen, samlar ihop och sitter ända till avstampet.

jag står upp genom banan men sätter mig ner när jag rider an mot hindren eftersom min häst stannar mkt och jag måste kunna parera :)

tycker det är ganska bra koncept :D

Jag sitter ner för att få ihop galoppen efteråt, hon tenderar att bli lite lång och länga sig ju närmre vi kommer hindrena.

Jag står i tvåpungtsits om det är längre sträckor mellan hinderna, men annars sitter jag ner för att inte mina hästar ska bli för snabba. Men jag gör olika på olika hästar, det som känns bäst :p

"Aldrig ändra sitsen i anridningen" fick vi lära oss på min tid. Är det inte så idag? Varför ändra i anridningen? Det känns som ett onödigt störningsmoment. Jag har lärt ut det jag också för det känns logiskt att inte störa där.

tränaren sa att man inte får ändra efter att det är 3-4 galoppsprång kvar då hästen måste kunna hitta balansen och jag lyssnar på vad hon säger. jag vill inte sitta ner mer än nödvändigt..

jag har inte läst alla svar, men ville säga att jag sitter ner då min ponny är så hilma pigg och man måste ta mycker förhållningar då han bjuder så J*VLA Mkt, och jag tycker att jag gör mer invärkan och kan få han framför mej lättare och han få bakeben undersej när jag sitter ner. det här är en känslig ponny med mycket tryck och är het, men sticker inte.

är det långa galoppsträckor står jag för att rida fortare annars sitter jag ner för min häst är så stark och jag orkar inte rida ihop honom om jag står och rider jag inte ihop honom blir han flack och lat.

ny häst.
så nu står jag upp lite lätt över sadeln hela tiden ;D när man inte får sig en kick ur sadeln x)

Jag anpassar mig efter vad jag tycker behövs, står ofta i en lätt sits som ändå har kontakt med sadeln, fast väldigt lätt. Sen sätter jag mig ner i de anridningar då jag känner att det behövs :)

Jag gör som du! :D Under transportsträckorna vill jag underlätta för hästen och då är lätt sits det enda rätta. (observera skillnaden på "fältsits" och "lätt sits")

Jag har nästan alltid haft lätt sits innan, eftersom min häst nästan alltid tar jättesprång(både långa och onödigt höga) över hindrena och jag ville för allt i världen inte hamna i obalans och råka ta henne i munnen över hindret. Men det var nog för att jag någonstans kände att jag inte riktigt hade full koll på henne, och med tanke på att jag inte kunde behärska sprången så var det antagligen så.
Men nu, inför första tävlingen på evigheter, tog jag beslutet att försöka bromsa henne lite med sätet, alltså bara sitta upp och sitta still. Det funkade över förväntan faktiskat. Hon överhoppar sig fortfarande, men det är mycket mer kontrollerat nu :)
Så jag försöker sitta mycket, även om jag, som de flesta andra står eller rider lite lätt under längre galoppsträckor.;)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 739
Senast: Reville
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka