Hur gör ni i hoppningen?

E

EmeelieeS

Hej jag undrar bara hur gör ni i hoppningen mellan hinderna står ni upp i sadlen hela tiden eller sitter ni ner i sadlen själv står jag upp i sadlen för att jag tycker det är enklara för min hästa att få mer fart och att det är enklare om hästen skulle hoppa förtidigt skulle man vara med mer än vad man sitter ner..

Sv: Hur gör ni i hoppningen?

Är ingen hoppryttare (långt ifrån) men jag brukar sitta ner emellanhindren tkr det är lättare att öka och minska då, öfr då km man ner och kan rida med sätet.

jag står men på ett "konstigt" sätt eller det är itne konstigt men otroligt svårt att lära sig :o för på min häst kan man itne stå normalt utan att trilla ned så då har jag lite längre stigläde roch tar stöd genom att hålla om hela hästen och har all min vikt i stigbyglarna fast ajg fotfarande "sitter" i ssadeln vilekt jag egentligen itne heller gör ;p svårt att förklara ^^,

Är ingen hoppryttare (långt ifrån) men jag brukar sitta ner emellanhindren tkr det är lättare att öka och minska då, öfr då km man ner och kan rida med sätet.

okej jag tycker själva att det är enklare för hästen att öka på min häst i jallafall men ibland sitterjag i snäva svängar :):D

Jag sitter ner i sadeln mellan hindrerna. Har mer kontroll på hästen då tycker jag.

jag står i säkerhets sits om hästen skulle vägra så fallar men inte lika lätt framåt:)

Hmm... Det känns som att jag skulle ha sämre balans om jag inte skulle sitta ner mellan hindrerna... Min tränare säger att jag ska tänka dressyr mellan hinderna (Tävlar både dressyr och hoppning) och snabbt komma ner i sadelen efter hoppen. Men det beror väl på vilken tränare man har och vad man är van vid. :)

jag sitter ner av den anledningen att jag vill kunna genomföra byten, samla eller länga. jag hoppar aldrig mina hästar på fart ;) blir oftast obalanserat och flackt vilket ger en ökad skaderisk.

Jag anpassar mig efter vad jag tycker behövs, står ofta i en lätt sits som ändå har kontakt med sadeln, fast väldigt lätt. Sen sätter jag mig ner i de anridningar då jag känner att det behövs :)

jag sitter ner av den anledningen att jag vill kunna genomföra byten, samla eller länga. jag hoppar aldrig mina hästar på fart ;) blir oftast obalanserat och flackt vilket ger en ökad skaderisk.

men man ska ju kunna få i hopp don när man står i säkerhets sits också :)

Jag sitter ner mellan hindren då jag tkr det är lättare, har jag en lite latare häst kanske jag gör det men min egna är en väldigt stark häst som vill gärna springa fortfarare vad han inte får ibland :D

säkerhetssits har jag aldrig hört talas om (är väl för gammal) kanske samma sak som fältsits ? jag rider mina hästar genom sitsen och släpper jag den så kan jag inte samla, korta eller länga steget på hästen som jag önskar, vilket behövs när det blir höjd på hindrena.

när jag va ung så pratades det om engelsk stil (där hästen själv sköter den mesta taxeringen) och sitsen är lätt eller tysk stil (där ryttaren taxerar det mesta) sitter ner och lättar i upphoppet ihop med hästen.

Jag har nog alltid stått upp, men med rumpan väldigt nära sadeln. Alltså lite framåtlutad med vikten helt i stigbyglarna, men tillräckligt nära sätet för att kunna inverka med sitsen om det behövs. Det är min "naturliga hoppsits" och inget jag har jobbat mig till, det har bara blivit så.

säkerhetssits har jag aldrig hört talas om (är väl för gammal) kanske samma sak som fältsits ? jag rider mina hästar genom sitsen och släpper jag den så kan jag inte samla, korta eller länga steget på hästen som jag önskar, vilket behövs när det blir höjd på hindrena.

när jag va ung så pratades det om engelsk stil (där hästen själv sköter den mesta taxeringen) och sitsen är lätt eller tysk stil (där ryttaren taxerar det mesta) sitter ner och lättar i upphoppet ihop med hästen.

jo det är det kallar fältsits :D kallar det säkerhets sits :p :angel: det är lite säker :banana:

Jag har nog alltid stått upp, men med rumpan väldigt nära sadeln. Alltså lite framåtlutad med vikten helt i stigbyglarna, men tillräckligt nära sätet för att kunna inverka med sitsen om det behövs. Det är min "naturliga hoppsits" och inget jag har jobbat mig till, det har bara blivit så.

jo så rider jag också idag för jag har varit framåt lutat innan :angel: men idag på träningen tänkte jag på att stå upp men ändå när sadlen :D

Jag sitter alltid ner mellan hindren, för att ha en chans att samla ihop min ponny som är väääldigt pigg, hoppglad och stark ;)

jag växlar, står upp först och sen sätter jag mig ca 4 galoppsprång innan hindret. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 394
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 739
Senast: Reville
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
803

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka