Hur gör ni för att skydda skapet?

Sv: Hur gör ni för att skydda skapet?

Gör det! Var en slump jag testade, i ren desperation, jag provade typ ALLT jag kunde hitta hemma. Och fick (oväntad) jackpot med tar plastern. När jag provade första ggn var de helt sönderbitna och brukade komma in blodiga om skapet. Efter 12 h med tarplaster var skapet helt obitet.

I dag har här sprayats vid skapet med Tar plastern:laugh:
va inte så mkt små flygande "fanstyg" ute vid den tiden,men jag lär märka i morgon om det funkat:D

*delvis KL*

Just tjära tror jag är tricket. I Tar Plastern (som inte heter så längre förresten, var in och köpte nu idag, heter nu Kruuse Wound Plast with tar', för de som ska köpa) är det ju också hinnan som blir.

Skillingarydsalvan är det ju inte tjära i (!), fast den LUKTAR då som det. Men stod faktiskt och läste idag, och ingen tjära alls, däremot medicinsk terpentin, vilket jag antar är vad som luktar tjära? hursom, den fungerar hyfsat men smälter bort för mycket dessvärre.

Men iom att den också luktar tjära, och tar plastern är tjära, så idag köpte jag en flaska Nylanders hästkräm. Ska dels prova på ponnyns eksem, men också på skapet. För något värre tjärSTINKANDE har jag aldrig mött.. :devil:

*delvis KL*

Just tjära tror jag är tricket. I Tar Plastern (som inte heter så längre förresten, var in och köpte nu idag, heter nu Kruuse Wound Plast with tar', för de som ska köpa) är det ju också hinnan som blir.

Skillingarydsalvan är det ju inte tjära i (!), fast den LUKTAR då som det. Men stod faktiskt och läste idag, och ingen tjära alls, däremot medicinsk terpentin, vilket jag antar är vad som luktar tjära? hursom, den fungerar hyfsat men smälter bort för mycket dessvärre.

Men iom att den också luktar tjära, och tar plastern är tjära, så idag köpte jag en flaska Nylanders hästkräm. Ska dels prova på ponnyns eksem, men också på skapet. För något värre tjärSTINKANDE har jag aldrig mött.. :devil:

Här finns en beskrivning på medicinsk terpentin:
http://www.shenet.se/ravaror/eoterpentin.html

Jag skulle gärna vilja se hela innehållsförteckningen, om du har? Har letat som bara den på nätet, men hittar inget. Jag gör egen tjärsalva, och vill gärna jämföra! :angel:

Ah nej, jag läste i affären, har ingen burk själv. Bara blev förvånad att det inte stod tjära.

Tack för länken, då är det ju terpentinet som luktar tjära, fast det inte är tjära.

Inte hunnit gå så länge än, men nylanders verkar fungera på skapet!

Jag gissar att terpentinet är billigare. ;)
Då får jag pallra mig iväg och läsa själv, helt enkelt! Salvan jag gör fungerar riktigt bra, även på känsliga fuxan, jag är mest nyfiken på om den kan förbättras på något sätt.

Ingen orsak alls =)

Iaf jag får 'dra bort' filmen när den börjar släppa efter några dagar (jag sprayar på nytt varje dag, ovanpå det gamla), men i övrigt är det ganska 'problemfritt' =)

Jag tycker att Nylanders är suveränt i skapet - läker de småsår som flugj-vlarna bitit upp och förhindrar att nya sår uppkommer (det luktar verkligen tjära och det verkar insektseländena inte gilla...).
Någon som har ett tips på vad man kan använda på högdräktig pålla som är irriterad av insekter på juvret? Jag vill inte kleta på henne massa tjärpreparat - fölisen kommer ju tro att mammas lukt = tjära:confused:

Nu har jag hunnit prova nylanders ett par dagar, och det fungerar, men inte lika bra som TarPlaster, så jag tror jag kommer varva, lite beroende på insektstryck.

HUR högdräktig är hon, dvs hur långt är det till beräknad fölning? Är det ett tag (nu kan man ju aldrig veta med stona, kan ju helt avvika från tidtabell) så hinner du ju förhoppningsvis tvätta bort tjärlukten när du iaf ska tvätta rent juvret inför ber. fölning? Annars så Helosan kanske, i tjockt lager och om du smörjer på med hyfsat täta mellanrum så fungerar det bra, och luktar inte så mkt? Det jag använder under 'lågsäsong'.

Jag smörjer skapet men "4 ess-salva" och har inte haft några problem.

Hon var beräknad till i går - så väldigt högdräktig kan man nog säga ;)
Helosan ska testas - det är ju lätt att tvätta av snabbt också om det skulle behövas!

Hej! Jag använder Bremsenbremsen, köper från Tyskland. Det är tjära i den och den fungerar bra för mitt känsliga fullblod, men optimalt är att stryka på 2 gånger om dagen (morgon och kväll) Hemsida: www.zedan.dk, de har även en spray som är ny för i år, för känsligare delar, som jag har använt till skapet.

Jag brukar beställa 5 liter Bremsenbremse varje sommar, och nu köpte jag även den lilla sprayflaskan 250 ml tror jag det var, men den är dryg. Jag gillar deras produkter. Jag har alltid skrivit på engelska till dem och det har fungerat.

Frågan är om det är samma sak som det som kallas BromsBroms i Sverige? Via Näckens? Har du ngn innehållsförteckning, så kan vi jämföra? För isf är det kanske enklare (ev billigare?) att beställa via Sverige, spec för de som har bråttom.

Jag använder BromsBroms (men tycker inte det fungerar så himla bra, men det är ju som med allt annat, olika effekt på olika hästar), och gillar att det är helt naturligt. Vet att det i periodvis varit tysk text på flaskan och då stått just BremsenBremsen, därför jag blev nyfiken.

'Min' leverantör köper in just på 5 l dunk och häller själv om i 1 l flaskor och säljer, så svårt jmf bild, jag googlade, men mina enliterflaskor är ju inte 'orginal', därför jag tänkte på att jmf innehållsförteckning? (Om du kan översätta den, mina tyskakunskaper är dåliga)

Googlat nu, och det är samma produkt som jag förstår det.

Tyska tillverkarens hemsida: http://www.zedan.de/content/view/54/75/

Och det är just det Näckens importerar. Dvs samma sak jag köper fast under namnet bromsbroms och 'omhällt' på enlitersflaska.

Näckens Naturprodukter:
http://atc.123ehandel.se/product.html?product_id=15&category_id=5&search_page=

Jag köper dock 1 l i refillflaska för 275 kr, dvs billigare än näckens.

Ingen aning hur det står sig mot det tyska priset?

Jag spayar med vanlig flugspary, Den svarta flaskan, Ultrashield heter den Absorbine är tillverkare. I våras var hästen galet biten, trots switsch, men den här är det bättre. Dock använder jag faktiskt lite både och.. Hästen har även eksem, så jag schampnerar en gång i veckan, o därefter öser jag på rejält med både switch o Ultrashield, sen sparyar jag lite granna då och då oxå. Hästen lär väl vara lätt förgiftad snart.. men det funkar!

Men är det inte så att switch sprider sig i "hudfettet" så om du sätter på det på en schamponerad häst så tror jag att effekten inte blir lika bra....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka