Det där är så knepigt...
Jag är den sista i vårt stall som brukar vilja ta in dem om det är dåligt väder men igårkväll när jag kom till hästarna vid 18-tiden hade det ÖSregnat hela långa dagen, det var kanske 12 plus och blåste rejält och kallt. På vägen ut till stallet tänkte jag bara ta in dem (min plus kompisen häst som jag har hand om i helgen) och lägga på ena stoet ett regntäcke, då hon är väldigt frusen av sig och sedan låta dem gå ut igen.
Men när jag kom ut stod de vid grinden och gnäggade förtvivlat så fort de såg mig. De har en stor hage med en skog på drygt 2 hektar med bla täta gamla granar de kan gömma sig under, men nääää de hade stått ute i ösregnet hela dagen.
Ena hästen stod och skakade i hela kroppen och var spänd i varenda muskel när jag tog på henne, riktigt stenhård och kastade sig in i stallet med mig efter.
Min häst var blöt och kall men skakade inte men var bra mycket kallare än hon brukar vara av "lite regn" och var även hon hård i muskulaturen.
Då är det bara inte värt att ha dem ute.
Hästar är hästar jovisst och "de ska tåla lite regn" men jag vet själv hur skönt det är med kalla och stela muskler och det är inte alltid bäst att "låta hästen vara häst".
Stoet som frös så fick 2 gosiga fleecetäcken men slutade inte skaka trots hö, förrän jag började gnugga och massera henne. Hon har fullblod i sig och har inte mkt fettlager, dessutom tunnare päls än mitt smårunda halvblod.
Den som tycker en sån häst ska gå ute och "vara häst" för att det är naturligt, är ingen djurvän!
Så våra pållar fick nöjt sova inne inatt, första natten sedan de började gå ute dygnet runt.
Jag som har en smårund häst som inte fryser i första taget och som blir så trist tjock i benen av att stå inne på nätterna, tyckte det kändes helt rätt att ha inne henne en natt. Varför ha principer och värderingar om man inte kan anpassa dem efter att SE på djuret...
Allt är ju inte svartvitt
Fan det är ju ingen riktig sommar än!!
Ett sommarregn är väl en sak men när det är vårkallt, fullkomligt ösregnar hela dagen och blåser kallt, då tycker inte jag det är sommar
Dumma dumma sommar, kom nu!!!