Hur gör ni då det regnat en hel dag??

caradan

Trådstartare
Om det regnat hela dagen och fortsätter framåt kvällen låter ni fortfarande hästarna gå ute under natten oxå eller tar ni in dem så att de får torka och så??
Nu har det spöregnat sen minst kl 7 i morse och det verkar inte av ta utan blir bara värre och värre.

Min stora får ont i ryggen av att bli kall och den lilla börjar att skaka efter ett tag.
Regntäcken är beställt till båda men det tar ett tag innan dom kommer.

Funderar skarp på att ta in dom om en stund om det inte avtar snart. Har inget skydd direkt i hagen ehller som de kan stå under.

Vad hade ni gort?? :bump:

Jag skulle tagit in dom under natten. De ska ju inte gå och få ont eller förfrysa sig. Så ta in dom du. Ett par timmar mindre en dag gör inte så mycket och de kan knappast tycka det är så kul att gå ute i ösregnet och ha ont.

Våra är inne undre natten. Dom varnade om åska häromkring. KMen jag skulle nog tatt in dom på natten.

Ja nu står de inne iallafall och det var behövligt. Båda stod och skakade då jag tog in dem.
Hoppas på att det slutar snart. Jag är sååå trött på regn!

Min häst har ett parti skog i hagen där han och de andra kan ta skydd. Men jag har aldrig sett dem där. :smirk: När det regnar står de mitt ute i hagen och njuter av svalkan och när det är gassande sol står det också mitt ute i hagen och njuter istället av solen. :cool: Hästar är gjorda att vara ute i väder och vind, de mår bra av väderförändringar. Skulle aldrig få ör mig att ta in min häst pga. lite regn mitt i sommaren. Om det så regnar i flera dagar. Dock är det ju skillnad om man ser att hästen fyser/får ont i ryggen. Dok rider jag ju hela sommaren så oftast får han ju komma in en gång om dagen(förutom vilodagar) och då får han ju torka efter som att man inte ska sitta upp på en blöt häst.

Sitter just i den sitsen just nu. Men hästarna fick komma in vid kl 16.30 ungefär och på med täcken då dom var dyngsura. Sen när vi åkte därifrån efter några timmar lät vi dom stå kvar inne utan täcke men dom får stå inne över natten nu iaf.

våra går ute iallafall, tom. om det är åska.
de har en jättestor beteshage, med flera skogsdungar, som är olika täta, där de får bra skydd från regnet.
åskan bryr sig inte dom om.

nu när det är rel. varmt sommarregn så får inte de inget ont i ryggen eller sådant av regnet.

Vi har ett rejält halmat vindskydd i anslutning till hagen, där de kan gå in och ut som de vill. Ofta sover de där inne och brukar skula när det regnar.

Häromnatten regnade det hela natten, men när jag kom ut på morgonen var alla tre snustorra och hade lite halm på kroppen! Så jag tar inte in mina på nätterna vid (sommar)regn. Det är ju dessutom hyfsat varmt (nåja) trots regnandet.

Jag hoppas också det torkar upp snart...himla tradigt sommarväder det här.

Vi brukar ta in dem om det är för ihärdigt regnande.
Jag tycker att även om de är gjorda för regn och rusk så tycker jag inte de har nån glädje av att stå och hänga ute i regnet.
Då kan de lika gärna stå och hänga i sin goa box medan de torkar..
Så jag tycker man kan ta in hästarna över nån natt om det är ruskväder. Det är skönt för dem och ofta märker jag på dem att de vill gå in.. :)

Vår hästflock har gått ute sedan april, och har inte varit inne sedan dess.

Varför skulle man inte rida en blöt häst? I så fall skulle mina vara "skadade(?)" nu, vilket de inte är!

Mer korrekt skulle vara att säga att man inte får lägga sadel på en blöt häst. Barbacka är det inte lika viktigt men jag torkar ändå hästen innan jag rider - oavsett om jag har sadel eller inte.
Det är inte bra för hästens rygg att lägga en sadel på när den är blöt.

Här har regnat sedan 7 i går morse. Hästarna (islandsston med föl) var inne inatt, var ute några timmar i förmiddags och är nu inne. Ska snart släppa ut dem igen.

Så tycker även ag och jag har aldrig tagit in hästar på sommaren innan men dessa två ag har nu har stått och skakat i ett par timmar nu (fortfarande spö regn!)
Så de får nog komma in i kväll igen....

Mer korrekt skulle vara att säga att man inte får lägga sadel på en blöt häst. Barbacka är det inte lika viktigt men jag torkar ändå hästen innan jag rider - oavsett om jag har sadel eller inte.
Det är inte bra för hästens rygg att lägga en sadel på när den är blöt.

Men VARFÖR???
Vad händer om man lägger sadel på en blöt hästrygg???

Det är nog åtskilliga hästar sm är lyckligt ovetandes om detta ... ;)

Det där är så knepigt...

Jag är den sista i vårt stall som brukar vilja ta in dem om det är dåligt väder men igårkväll när jag kom till hästarna vid 18-tiden hade det ÖSregnat hela långa dagen, det var kanske 12 plus och blåste rejält och kallt. På vägen ut till stallet tänkte jag bara ta in dem (min plus kompisen häst som jag har hand om i helgen) och lägga på ena stoet ett regntäcke, då hon är väldigt frusen av sig och sedan låta dem gå ut igen.
Men när jag kom ut stod de vid grinden och gnäggade förtvivlat så fort de såg mig. De har en stor hage med en skog på drygt 2 hektar med bla täta gamla granar de kan gömma sig under, men nääää de hade stått ute i ösregnet hela dagen.
Ena hästen stod och skakade i hela kroppen och var spänd i varenda muskel när jag tog på henne, riktigt stenhård och kastade sig in i stallet med mig efter.
Min häst var blöt och kall men skakade inte men var bra mycket kallare än hon brukar vara av "lite regn" och var även hon hård i muskulaturen.

Då är det bara inte värt att ha dem ute.
Hästar är hästar jovisst och "de ska tåla lite regn" men jag vet själv hur skönt det är med kalla och stela muskler och det är inte alltid bäst att "låta hästen vara häst".

Stoet som frös så fick 2 gosiga fleecetäcken men slutade inte skaka trots hö, förrän jag började gnugga och massera henne. Hon har fullblod i sig och har inte mkt fettlager, dessutom tunnare päls än mitt smårunda halvblod.
Den som tycker en sån häst ska gå ute och "vara häst" för att det är naturligt, är ingen djurvän! :mad:

Så våra pållar fick nöjt sova inne inatt, första natten sedan de började gå ute dygnet runt.
Jag som har en smårund häst som inte fryser i första taget och som blir så trist tjock i benen av att stå inne på nätterna, tyckte det kändes helt rätt att ha inne henne en natt. Varför ha principer och värderingar om man inte kan anpassa dem efter att SE på djuret...
Allt är ju inte svartvitt ;)

Fan det är ju ingen riktig sommar än!!
Ett sommarregn är väl en sak men när det är vårkallt, fullkomligt ösregnar hela dagen och blåser kallt, då tycker inte jag det är sommar :( Dumma dumma sommar, kom nu!!!

Jag brukar inte ta in mina två ponnier men efter nattens regn (70 mm) så har jag tagit inom dom nu. Det är översvämningar överallt så de får vara inne i natt!

Annars har de bra regn/vindskydd i sina hagar!

Ja det blir nog till att ta in dem om en timma igen, De har inte en torr fläck i hagen och delar av den är översvämmad!

Suck!

SOMMAREN HALLÅ VAR ÄR DU??? :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 278
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 052
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 895
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka