Hur gör man??

doglover

Trådstartare
Jag ska flytta till en ny lägenhet den 1a september. Min första, alldeles egna lägenhet!:love: Hyresrätt visserligen, men 1ahandskontrakt!:D

Sovrummet som sonen ska få har väldigt mörk färg på väggarna. Väldigt mörk lila färg.

Jag tror att det kan bli lite för mörkt, jag vill att sonen ska få ett färglatt rum. Tänkte mig ett glatt tema. Nalle puh eller så. (Han blir 2 år i sept)

Måste jag måla med en grundfärg eller så för att sedan kunna måla om i en annan färg? Med tanke på att den lila färgen är så mörk då.

Jag tänkte måla temat direkt på väggarna. Rita upp figurerna för hand om det inte går att köpa färdiga mallar och sen sätta på väggarna där jag vill ha det och sedan måla? Eller är det svårare än så?

Sen måste man ju kunna bo i sovrummet med, finns det någon färg som tillåter det? Kommer enbart att måla när sonen är hos sin pappa 3 dagar i veckan, så färgen hinner ju torka någorlunda. Jag tänkte mig att jag målar det i omgångar.

Lite lagom snurrigt inlägg, ber om ursäkt.

Sv: Hur gör man??

Först och främst kanske du ska fråga värden om lov?

Man får tapetsera och måla men det måste vara yrkesmässigt utfört och anses det vara utanför ramarna för vad som är lämpligt blir du ersättningsskyldig när du flyttar ut eftersom de måste tapetsera om.

Vi tapetserade om dotters kök i hennes etta. Det var förfärligt nedgånget och fullt med fläckar och hål efter skruvar och krokar. Vi tog en "neutral" tapet (om än skitsnygg!) och det är bra gjort. Vi räknar därför inte med att behöva betala något när hon flyttar ut och frågade inte heller... Men är man det minsta osäker bör man kolla med bolaget vad de säger.

Har avböjt till att få hjälp från värden, utan det sköter jag själv. De ringde och frågade mig nämligen.
Skulle vi flytta, så målar jag över det bara.:) Men om vi flyttar så dröjer ju det ett par år iallafall.

Har sett andra lägenheter i samma område och de har målat mönster på väggarna.

Jag kommer att se till att det inte kommer färg på tak och golv/lister.

Färgen i sovrumet är plommonlila typ, väldigt mörkt iallafall.
Väggarna ska tvättas innan, men behövs det grundfärg, eller kan jag måla direkt med en ljusare färg? Har inte bestämt mig ännu för vilken färg, men ljusare iallafall.

Det är bra att grunda med grundfärg. Dels är den billigare än den riktiga färgen så det är bra att få det ljusare på det sättet först, dels fäster den riktiga färgen bättre om du målar med grundfärg först.

Först och främst GRATTIS:banana::banana::banana:
Vad roligt att du äntligen får en alldeles egen lägenhet:D

Jag hade diskuterat det hela med värden i vilket fall, särskilt som de har erbjudit sig att renovera eftersom du då kan slippa måla om när du flyttar. Det är viktigt att ha detta skriftligt så att du inte råkar ut för att de senare tar betalt för att renovera. Det är jobbigare att tapetsera på målad vägg eftersom det behövs mer förarbete innan tapetsering.
De kan också ha önskemål om vilken färg du använder och ha rabatt i vissa affärer, de kan tom bjuda på färgen om du har tur.

Nallepuh ska finnas att köpa som schabloner som man målar i själv.

Taaaack!:love:

Har redan tackat nej till deras hjälp och fått avdrag i hyran för det:p.
Så det blir till att måla själv, tapetsering orkar jag inte med;).

Det blir något glatt och färgglatt tema. Funderar mycket på de förskräckliga Teletubbies istället, då Loke älskar dom:crazy:

Dom lär ji inte heller vara så svåra att måla upp själv:p

Jag och mamma målade om både vardagsrum och sovrum i min lägenhet i våras. Vi slipade ner skarvar och annat med slipmaskin och sen målade vi bara. Tvättade inte väggarna (dom var iofs inte direkt lortiga heller). Blev hur bra som helst och färgen torkade väldigt snabbt, tog bara 5-10 timmar har jag för mig!

Tänk bara på att inte ta för ljus färg eftersom lister och tak kan se lortiga ut om de inte blivit målade på länge!

Ett annat tips är att köpa maskeringstejp som är till för fönster istället för den vanliga. Har man tapeter som man målar på så drar den gärna med sig allt när man tar bort den!

I stället för att måla ett tema på väggen skulle jag istället satsa på wallies, klistermärken som sätts upp på väggen och som sedan kan tas bort vid flytt eller vid förnyelse.

Googla på wallies så hittar du massor.

Jopp, det tänkte jag på först.
Men efter att ha sett den mörka färgen(det är målat) så vill jag hellre måla det lite ljusare.........
Men, nej nu fattar jag hur du mena!:D
Måla det ljusare först och sen sätta upp wallies?

Tack för tipsen!:D
Jag tror att väggarna är redan målade, då bör det ju inte vara lika mycket problem?

Har googlat teletubbie wallies, men det var icke det lättaste att hitta!
Nån so´m har lust att hjälpa?

Du tror inte han gillar något sånt här då?

2494.jpg

Eller sånna här

01001_undersea_adventure_room_after_low_res_rgb.jpg

Det var jättefint!
Men jag vet att han skulle äääällska Tubbiesarna:p, men så jädrans svåra att hitta!

Tänk på att barn växer ur Teletubbies snabbt. Sedan är det dinosaurier, bionicles m.m. som gäller.;)

Visst är det en tvåa du ska flytta till? Vet hyresvärden om att du ska göra om det enda sovrummet till ett barnrum på väggarna eller tror värden att det ska fortsätta att vara ett vuxenrum? Det kan spela en viss roll den dagen du ska flytta därifrån.

Liknande trådar

Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 924
Senast: Voeux
·
Hemmet Jag tänkte höra lite här hur ni hade gjort i min situation, vad ni tycker blir bäst. Kanske någon av er har gjort liknande och har lust...
2
Svar
22
· Visningar
2 466
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 488
Senast: cherie
·
Hemmet Hur svårt är det att måla om sina gamla tapeter egentligen? Vad ska man tänka på? Är det svårt att få ett bra resultat? Min...
Svar
8
· Visningar
3 903
Senast: hvala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka