Hur gör man?

M

Midi

Jag har hoppat en häst ett par ggr nu, hon är väldigt grön (första hoppträningen ever för en vecka sen) men tycker det är kul. Det är inte min häst. Problemet för mig är att jag sitter och räknar på anridningen, jag rider alltid på "3, hopp". När hon sedan hoppar av hoppar hon så sjukt mycket med ryggen så hon skjuter upp sadeln i min rumpa. Jag var inte alls efter i avsprånget, men sadeln kom sen över hindret och och då blir landningen lite taskig mot henne eftersom jag då fått skjuts i röven.

Hur ska man göra för att inte få den där skjutsen i rumpan? Hon måste ju få fri rygg över hindret. Jag provade att korta stiglädrerna men det hjälpte inte. Vi hoppade 40-45cm, men vi var säkert 1 meter över minst. Att inte hoppa så lär hon väl lär sig efter ett tag men förstör jag hästen?

Jag rider bara den några ggr om året.

Sv: Hur gör man?

Det kommer ge sig när dem fått in tekniken.

Skulle rek att den får hoppa regelbundet, kanske även utan ryttare.

Du förstör inte hästen. Fortsätt bara så ger det sig, hästen slutar överhoppa och du bir mer "van" hästens hoppteknik. Ta det lugnt och fortsätt hoppa låga hinder :)

tack alla. Vore ju dumt och förstöra något :D Ägaren hoppar inte så mycket men jag ska övertala henne och göra det, jag bor 50 mil ifrån ägaren och hästen så jag rider inte den regelbundet tyvärr.

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 104
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej kära buke! Jag har ett litet dilemma som både jag och mina sadelkunniga vänner är väldigt förvirrade i. Har en Prestige Roma som...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka