Hur gör man?

X

xAmberx

Hej, jag vill gärna att den hästen jag rider ska arbeta hela tiden nästan när jag rider den. Jag funderar bara på hur man gör för att hästen ska t.ex gå på tygeln eller ge eftergift?
Hur gör man det?
Jag kan lixom men det funkar inte längre typ :(
Tacksam för svar!
Er Linda<3

Sv: Hur gör man?

ja för det första kan du inte kräva att en häst ska jobba hela tiden, om den inte orkar det, beror ju såklart på hur länge du rider... Men en häst som inte har jobbat iform på länge orkar inte gå iform ett 60 min ridpass. Det är svårt att förklara över internet hur du ska hitta formen, men du ska ha stöd/kontakt i munnen, så tyglarna är sträckta. Sen ska man driva fram till stödet, beroende på hur tränad hästen är så kmr den antagligen bara springa fortare, men då får man jobba med sitsen och göra halvhalter. I början av passet brukar jag inte bry mej så mkt om formen, brukar värma upp i trav och galopp i ungefär 15- 20 min (efter framskrittningen) sen när hästen har blivit farm och uppmjukad börjar jag kräva mer.

Ja, det gör jag också, den måste ju såklart värma upp!
Och ifall jag t.ex rider ute så brukar jag inte kräva lika mycket.

Tack! :)

Okej, jag rider mkt dressyr ute i skogen så jag kräver lika mycket där som på banan, även om det självklar oxå blir lull turer :)

Det är svårt att ge tips över nätet.
Prata med din ridlärare.

Men tänk på att börja passet med att värma upp hästen ordentligt.
Den ska vara mjuk och smidig i kroppen och knata på med bra framåtbjudning.
Kolla av att den lyssnar på dina hjälper och vill jobba.
Börja med att skritta, se till att hästen går på framåt, gör halt och kolla att hästen lyssnar och stannar jämt och med bjudning. Den ska fortfarande vilja fram fast den står still. Kom igång igen och gör likadant i trav och gallop. Igångsättningar och avsaktningar, byt varv, rid på volterna (harva inte bara runt runt dock, rid igenom hela volten) Låt hästen få en skrittpaus då och då.

Glöm inte halvhalterna före och efter varje rörelse för att få hästen uppmärksam. Mjuk men stadig hand, stöd på yttertygeln.
Kom ihåg att rida med kroppen inte med handen.

Okej, jo det förstår jag.
Tack så jätte mkt!

:bow:

hur rider man hästen rätt?

Hej, hur rider man hästen rätt?
Så man inte skadar den/sliter på benen m.m?
Tacksam för svar så snabbt som möjligt! :) :bow:

Hej!

Hur länge har du ridit och var? Ridskola eller privat?
Vad är det för häst du rider nu - ras, ålder, utbildning etc? Är det din egen häst eller en medryttarhäst?

Det blev många frågor men tyvärr är det ju inte så enkelt att det bara finns ett "rätt sätt" att rida. En ung/otränad/outbildad häst kan och ska inte gå på samma sätt som en erfaren häst i perfekt kondition osv.

Sedan måste man förstås också ta hänsyn till vad som sitter på ryggen på hästen - dvs ryttaren. En mindre erfaren ryttare kan inte göra en topp-prestation direkt - ens om man är världens mest ambitiösa tjej och bara vill väl!

Om du har läst i de övriga trådarna som handlar om form och att gå på tygel och liknande, så ser du att de blir väldigt långa och att alla verkar ha sin egen version av hur det ska vara (medans resten förstås har helt fel:p). Det beror på att detta är ett ganska komplext ämne - och av hänsyn just till hästens hälsa, hållbarhet och välbefinnande (och också för att ge dig själv en ärlig chans att lära dig "på riktigt") vore det bättre att antingen vänta med detta tills du kommit lite längre i din egen utbildning eller att ta hjälp av en instruktör som ser när du rider och kan hjälpa dig rätt när det behövs. Detta är alldeles för komplext för att läras ut via några meningar på ett webforum.

Det jag kan säga är att en av de största riskerna för skador och slitage på hästen är när en oerfaren ryttare tar sig vatten över huvudet och bestämmer sig för att tex börja rida "på tygeln" eller "i form" fast att man själv egentligen inte kan det ens.

Angående ditt första inlägg om att du vill att hästen ska arbeta nästan hela tiden du rider så vill jag påminna om att det är nyttigt med pausar under ridpassen. T.o.m. elitidrottare vet att ta många pausar under träningspassen - men tyvärr alltför få ryttare!

Lycka till och pussa hästen!

Jag har ridit i ca 6 år. Jag rider på ridskola men jag ska bli medryttare på en häst och sedan ska jag skaffa foderhäst när jag har lärt mig mer om "skötseln" m.m.
Jo, jag vet hur man värmer upp en häst och att man ska ta pauser i ridningen och t.ex skritta på långa tyglar i några minuter.:grin:

Hej igen!

Jag tycker absolut att du ska se till att nyttja din ridlärare så länge du rider på ridskolan. Ta upp dina funderingar och frågor med honom/henne; det är det ridskolan och ridlärarna är till för. Du/dina föräldrar betalar dyrt för det - så var inte blyg!

Så länge du rider på ridskolan så har du också tillgång till utbildade hästar/ponnyer att rida på - hästar som faktiskt kan utföra det du ber dem om om du ber dem på rätt sätt. Som medryttare/fodervärd på privat häst kan det vara lite si och så med hästens utbildning.

Om du tycker om att läsa, så kan jag rekommendera ett par böcker som jag tror kan hjälpa dig en bra bit på vägen mot dina ridmål; "Ett med hästen" av Sally Swift och "Rid i harmoni med hästen" av Perry Wood.

Igen; Lycka till (och låt ridlärarn jobba för pengarna så länge du har tillgång till honom/henne)!

Ja okej, jag har haft en egen D-ponny, men det var ett tag sen nu... vi var tvunga att ta bort honom... Han hette Master... och så har jag ridit på ridskola i ca 5 år.
Men jag kunde inte rida särskilt bra när jag hade honom, så jag visste inte riktigt hur man "red ordentligt". Men nu kan jag grunderna till dressyr m.m

Okej, tack så mkt!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
444
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 291
Senast: cewe
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 046
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka