Hur gör man?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sombra
  • Startdatum Startdatum
S

Sombra

Jag har ett kallblodsto efter Lapp Nils som jag skulle vilja ta föl på. Hon är sexton år och den tidigare ägaren försökte få henne dräktig, men det slutade i livmodersinflamation! Eftersom hon tydligen är ganska välstammad så skulle det vara kul att försöka hitta en fin kille till henne, men hur gör man?
Nu hoppas jag på att få några tips...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör man?

Jag har ett kallblodsto efter Lapp Nils som jag skulle vilja ta föl på. Hon är sexton år och den tidigare ägaren försökte få henne dräktig, men det slutade i livmodersinflamation! Eftersom hon tydligen är ganska välstammad så skulle det vara kul att försöka hitta en fin kille till henne, men hur gör man?

menar du att boka hingst

Först skulle du låta göra en fullständig gyn undersökning på henne, så du vet att allt är Ok.

Först skulle du låta göra en fullständig gyn undersökning på henne, så du vet att allt är Ok

ja de låter ju vettigt...

hur mycket får man räkna med att det kostar att ta ett föl, med undersökningar, hingst och allt! jag har lixom ingen aning...

någon sa att man kan göra ett bakterieprov, är det samma som gynundersökning?

jag är väl helt fel person att svara på det här men jag tror att undersökningarna brukar hamna på 6000 (?), hingsten kan va allt mellan 5000-200000, och sen allt extra foder, ev. uppstallning på stuteri mm så det är rätt dyrt :crazy:

jag är väl helt fel person att svara på det här men jag tror att undersökningarna brukar hamna på 6000 (?), hingsten kan va allt mellan 5000-200000, och sen allt extra foder, ev. uppstallning på stuteri mm så det är rätt dyrt :crazy:

det va det jag misstänkte... Tror du att man kan få någon att vilja köpa in sig på en betäckning för att sedan få fölet och lixom medfinansiera! Om allt går som det ska så kan jag ju ta ett till föl! Kan man inte göra så?

Först skulle du låta göra en fullständig gyn undersökning på henne, så du vet att allt är Ok

ja de låter ju vettigt...

hur mycket får man räkna med att det kostar att ta ett föl, med undersökningar, hingst och allt! jag har lixom ingen aning...

någon sa att man kan göra ett bakterieprov, är det samma som gynundersökning?

Helst ska du ta kontakt med en stuteriveterinär som är van med att undersöka ston,bakterieprovet är inte samma som en gynudersökning.
Veterinärer är inte billiga men om du gör den undersökning utan att hon står på ett stuteri och kostar pengar kommer du billigare undan, ring någon veterinär och fråga som du har i närheten där du bor, sen
kan du gå vidare om hon är frisk. Jag kan tippa på att en gynundersökning kostar i runda slängar 2000:- .
Bokningsavgift brukar förekomma inom varmblod nu vet inte jag hur kallbloden men gå in på http://www.jop.nu han har ju en del kallblodshingstar där står allt i annonserna vad det kostar.
Nu har vi varmblodshingstar själv lite erfarenhet har jag när det gäller priser och veterinärer gå gärna in på våran hemsida och titta.
http://www.stall-patrick-daun.se
Lycka till i ditt val!
Hör gärna av dig vad det blev för hingst..:rofl:
Själv tyckte jag om Järvsömolle :d

*kl* Jag vet inte vad ni har för veterinärer, här hemma kostar en gynundersökning inklusive ultraljudsundersökning för att kontrollera brunst långt från 2000 kr. Vi kanske har väldigt billiga veterinärer? Bakt. provet tillkommer iofs uppepå gynundersökningen.

Kallblodshingstar kostar långt ifrån 200 000. Det brukar vara en bokningsavgift (ett par tusen), uppstallning (räkna 100 kr/dygn, riktigt så mycket brukar det inte vara, men för att göra ett grovt överslag duger det), samt levande fölavgift, billiga hingstar kostar kanske 5-6000 och de dyraste runt 15 000. Vet. avgiften kan ju skilja sig åt, många har en fast avgift man betalar och då ingår alla normala undersökningar, sen får man betala extra för undersökningar och åtgärder utöver det normala, t.ex bakt. prover, grundavgiften brukar röra sig om några tusenlappar. Annars så får man betala individuellt per undersökning, och då blir det naturligtvis dyrare ju besvärligare sto man har (som tar lång tid att få dräktigt).

*kl* Jag vet inte vad ni har för veterinärer, här hemma kostar en gynundersökning inklusive ultraljudsundersökning för att kontrollera brunst långt från 2000 kr. Vi kanske har väldigt billiga veterinärer? Bakt. provet tillkommer iofs uppepå gynundersökningen.

Kallblodshingstar kostar långt ifrån 200 000. Det brukar vara en bokningsavgift (ett par tusen), uppstallning (räkna 100 kr/dygn, riktigt så mycket brukar det inte vara, men för att göra ett grovt överslag duger det), samt levande fölavgift, billiga hingstar kostar kanske 5-6000 och de dyraste runt 15 000. Vet. avgiften kan ju skilja sig åt, många har en fast avgift man betalar och då ingår alla normala undersökningar, sen får man betala extra för undersökningar och åtgärder utöver det normala, t.ex bakt. prover, grundavgiften brukar röra sig om några tusenlappar. Annars så får man betala individuellt per undersökning, och då blir det naturligtvis dyrare ju besvärligare sto man har (som tar lång tid att få dräktigt).

Man skickar ett friskt sto till ett stuteri, det blir billigare att återställa div. defekter innan, så slipper man dygnsavg + extra vet avgifter. Vid semin slipper man aldrig undan veterinärens avgifter. Det står oftast vet + moms tillkommer och det är de vet. avgifter hon ska ringa och kolla om de har en fast avg.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
827
Senast: Freazer
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?