Hur gör man?

L

Lindis

Min lilla pålle blev idag biten ganska ordentligt (en liten bit av mulen åkte) är precis vid näsborren. Vågar ha honom ute iallfall? tänkte på alla bakterier mm. Han lär ju inte röra sig så mycket då han även fått en smäll på knäet och gärna bara står still. Usch min lilla stackare hur hade ni gjort?

Sv: Hur gör man?

även fast han är öppen vid såret? fast står han inte blir han väl knäpp skule jag tro

Släppa ut men ensam. Utan "kompisar" som äter på honom. Och är han även skadad i knät så bör han absolut inte gå med andra, alltför stor risk att han blir jagad omkring och gör skadan tio ggr värre än den redan är.

precis jo själv är klart han får gå. Men vet sa ju om inte svullnaden i knäet gått ner får vi åka in iallfall men annrs borde det ju vara bra om han rör på sig lite när det gäller svullnaden

en kompis hade en islandshingst förut som råkade ut för samma sak och han gick ute (lösdrift)

Tror också på att släppa den i en egen hage, och hålla koll så den inte rejsar runt.

Rent bakteriemässigt så misstänker jag att det är renare utomhus än i ett stall, vinter nu ju också så bakterierna (dom flesta iaf) är "sömnigare" och inte lika aggressiva som tex i juli-augusti..
Se till att hålla såret hyfsat rent och kolla så det inte börjar svullna, vätska och vara så är det nog soft..

En kompis foderhäst saknar toppen på ena örat, är tvärt avkapat ca 1-2cm in, nuvarande ägaren visste inte vad som hänt med den, hade sett ut sådär sen hon köpte den..

Där ser det lite ut som om det kan ha blivit sytt men det är ju svårt att säga med ärr och päls o allt..

Jag skulle låta vet kolla på det om det är stort sår.Sen skulle jag ha den i egen hage tills såret är någorlunda men inte släppa ut den med kannibalhästen efteråt :smirk:

tack alla :bow:
Vet kolla på det igår och idag är det inte så bra så han kommer få stå inne han ligger nämligen ändå mest så får man väl ut och gå med honom. Min lilla plutt :(

ligger mest :confused:

Hur sjuk är han? Feber?

Det är inte vanligt att dom ligger längre stunder om dom inte är jättedåliga. Vad sa veterinären?
Vad är det för problem med knäet? Näsan är säkert ingen större fara så länge det håller sig rent och inte är infekterat.

Stackars liten :crazy:
Hoppas att h*n kryar på sig! Men jag håller med om att det låter oroväckande att den ligger ner mkt...

vet säger att såret på mulen kommer bli bra bara man håller det rent och så. Kommer dock blir en liten klump då dem inte kunde rätta ut allt skinnet. Det luktar väldigt ila men vi skulle ge det några timmar till. Att han ligger ner beror på knäet vet kunde inte känna något men om svullnaden inte gått ner och han vill stå upp så får vi ju åka in igen. Dock fick jag precis ett samtal av ryttaren till honom att svullnaden är nästan borta. Ändå gav inte vet något utan hon som har stallet använder flyttande silver och n***el magneter och detta hade han på sig om knäet i natt. Kan sånt funka?! Fast jag är nog mest glad för att svullnaden börjat ge sig hon skulle gå ut med honom en sväng i eftermiddag med. Vilken tjej :love: hon är bara 13 men gör allt för denna ponny :D

Roligt med små töser som har rätta intresset! :)

hur var det med febern?

Är hästen halt?

Jag är öppen för alternativ vård men inte utan att veta om det finns krossskador eller liknande i knät.
Jag skulle nog åka in och röntka för säkerhets skull.

Är det näsan som luktar illa? Då är det säkert infekterat och då behöver han/hon antibiotika...

Jag oroa mig mest för att du skriver att han ligger mycket ner och är stillastående i hagen...det tyder på att något är tokigt.

My har varit ute och gått med honom och han verkar ok då antibiotika har vi hämtat idag till honom var vet som sa att flyttande silver är bra och tydligen så pyssla hon i stallet med det. Vet kommer snart igen och skall kolla på honom igen nu när han inte så så svullen mer men vi lär väl få åka in och kolla försäkerhets skull. Att såret lukta fick jag förklaringen att han har ett öppet så gick ju inte att sy ( då en bit fattades) och att de då kommer lätt in skit och är svårt att hålla allt ute med tanke på att där är en ficka i såret. Usch jag ville läsa till vet innan nog tur att man kom på andra banor :smirk:

Ja men då får han ju antibiotika, va bra.

Veterinären vet ju säkert vad hon/han pratar om så hästen blir nog snart frisk igen.

Lycka till :)

tackar :bow: klart han blir bra titta precis till honom och han är mycket piggare nu undrar om han varit chockad eller liknande? jaja skönt att han verkar bättre så får vi väl se om knäet vissar något

Hästar kan drabbas av chock, kanske var det ändå, stackaren!

Usch...jag sitter här och skäms över min kanibalponny :( ...DUMMA SATANS PONNY FAN :mad: , jag fattar inte va fasen som har hänt i skallen på honom....dom funkade ju super ihop,men men..hoppas iallafall att Rolle piggar på sig...å håll mig uppdaterad så jag vet vad som händer!

//Ägaren till kanibalen :smirk:

Nej men lilla du! Det ska du inte ta på dig, hästar är hästar och inte människor. Ni/vi har ju ingen aning om hur eller varför det har hänt utan det händer ju bara helt enkelt :crazy: Min häst är hunsad som tusan och jag kan inte bli arg på hans polare för det utan det är bara att konstatera ett faktum. Pigga på er nu och ta hand om pållisarna istället :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 304
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 356
Senast: Acto
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 048
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka