hur gör man vid inridning av unghästar???

D

diz_1

jag är snart där med att sitta upp på min häst nu men hur in i hela friden ska man göra så att man ej sitter upp och skrämmer hästen med vikten.
jag väger ca 70 kg och min häst är en arab på ca 150cm
lite stor för ett arabiskt fullblod. hehe.
jag letar och letar efter filmer mm på nätet som man skulle kunna titta på men jag hittar inget men även sidor som tar steg för steg med bilder på.
hälp mig och förstå.

Sv: hur gör man vid inridning av unghästar???

när jag har varit med och ridit in hästar har vi först lagt oss på mage över ryggen, så att hästen får känna på att ha vikt på ryggen innan man fakitskt sitter upp. då blir inte det inte en så stor grej att ha vikt på ryggen när man väl sitter upp.

börja med att först bara klappa med armarna över ryggen, sedan stå på en liten pall och häng dig försiktigt över osv. så att du trappar upp sakta och försiktigt.

lycka till!!

Jadu, först och främst skulle jag vilja råda dig till att ha någon med dig som tidigare deltagit vid utbildning av yngre hästar så att du kan känna dig lite säkrare vid dessa tillfällen. Att göra dessa saker helt själv är mest dumdristigt om man inte har väldigt mycket erfarenhet, det kan bli jättetokigt! :crazy:Har du arbetat hästen någonting ifrån backen? Min erfarenhet är att en häst som är mycket longerad och tömkörd oftast blir enklare att rida in. Då kan man starta "passet" med att få hästen lösgjord och avslappnad från backen med utrustningen på, för att sedan avsluta med att hänga lite på hästens rygg. Det är här den viktiga medhjälparen kommer in i bilden: någon som kan hålla i hästen samt eventuellt hjälpa dig att hålla din balans när du väl hänger där.Vissa hästar tycker till att börja med att det kan vara lite läskigt bara att man ställer sig på tex en pall vid deras sida då de känner att man kommer upp över dem, blötsligt blir en halv meter högre. Om den kliver åt sidan så kliv ner, flytta pallen närmre hästen, kliv sakta upp på igen. Fortsätt såhär tills hästen tycker att detta är helt ok. Klappa lite försiktigt på sadeln, lägg lite tyngd i vänster stigbygel osv... När hästen känns avslappnad under dessa övningar är det dags att kravla upp

forts...

Bara du tar det lugnt brukar det inte vara några problem. Blir det ett litet bakslag, hästen hoppar till för något och blir rädd, ta ett steg tillbaka och börja om från början!

Men som sagt, se till att ha en medhjälpare där! Om hästen är orolig kan denna även muta med lite havre under tiden du klappar och klättrar! ;)

Lycka till!

Innan du börjar sitta på hästen bör du ha hanterat och longerat den så mycket att den har förtroende för dig och kan enkla kommandon för att gå, stanna, sätta igång i trav, sakta av m.m. Du bör också ha vant den vid att ha sadel på ryggen (vid longering, så att den vet hur det känns att röra sig med sadel på), och vid att ha träns på sig med bett i munnen. Har du dessutom tömkört den så att den lärt sig stanna och svänga för tygeln/tömmen blir det mycket enklare att lära in samma sak uppsuttet!

När du väl skall börja sitta på hästen, så börja, som övriga i tråden redan sagt, med att hänga över ryggen på hästen. När jag red in min häst brukade jag göra detta en liten stund varje dag i samband med att jag borstade hästen. Glöm inte att göra det från båda sidor!!! Även tipset med pall bredvid hästen är mycket bra - stå på pallen vid hästen och rör lite på dig för att vänja hästen vid att ha något "bakom och ovanför" sig. Även detta från båda sidor, förstås!

När det är dags att sitta upp "på riktigt", ha med dig någon som håller hästen. Sitt upp och sitt av igen några gånger, också detta från båda sidor. Låt medhjälparen leda hästen några meter i skritt, sitt av igen och första "ridturen" är genomförd!

Mycket viktigt att träna hästen från båda sidor lika mycket. En häst kan inte som vi människor koppla ihop höger och vänster sida. Det är därför man ibland kan se en häst gå förbi t.ex en sten från höger sida och inte bry sig. Vänder man sen och stenen kommer på vänster sida av hästen så reagerar den. Jag rekommenderar att du går in på Monty Roberts hemsida, www.montyroberts.se. Även Pat Parelli har bra filmer. Allt du övar på marken med din häst får du igen sen när du är redo att sitta upp.

Vill bara inflika att man även bör sätta sig upp sakta. En del hästar reagerar på överlivet- andra på fötterna:rofl:

Jag har haft unghästarna med som handhästar. DE reagerar då inte på överlivet.

Gör som jag, hitta en "pilot" som är lättviktare och unghästutbildare och var med själv som medhjälpare på marken:)
Jag gör detta av två anledningar; jag har blivit fegare och stelare med åldern.
Jag tycker att jag är lite för tung för min 1,50 welsh så här innan han har vant sig vid lättare vikt samt musklat sig lite i ryggen.
Nästa steg är att hitta någon i bekantsakpskretsen som är lite tyngre än piloten men lite lättare än mig! En gradvis uppbyggnad helt enkelt, för hästens skull.

KL
jag vet att detta är en gammal tråd...men iaf

jag har inte detta problem just nu, men kom o undrade på det nyss...
om man ska sitta in en häst som är jätte stor så att en vanlig pall inte räcker, hur gör man då? någon som ridit in en stor häst dvs ca 180 mm...

Yes!
använde en högre pallstege.

Klev upp i stigbygeln( gammal kärring) första ggn i skogen- hittade inget att kliva på pga tappad mobil. den var dock inriden då o stog snällt tills äntringen var klar:angel::bow:

Använder annars alltid ngt att kliva upp ifrån- för min, sadeln, stiglädrena samt för hästens skull.

du menar cm va?

annars kan du ta 2 spån eller torvbalar på varandra- för att hästen inte ska kunna trassla in sig eller göra illa sig på annat sätt.

Senast ändrad:

jag brukar ha hjälp med att "bli uppkastad" dom första ggr. därefter använder jag stigbyglen. vänjer givetvis hästen först (innan första uppsittningen) vid sadel med nedsläppta läder under longering, rycker och drar i lädrena när hästen står still samt hänger över ryggen då någon leder först. jag är inte så stor (166 cm) men det har fungerat fint även om hästen varit runt 180 i manke ;)

Fast det är lätt hänt att man skrämmer den vid oförsiktig upp kastning.
Sen tycker jag att det är bra att de vänjer sig vid att man är högre än dem:D

god fortsättning förresten!

god fortsättning du med ;)

ha ha, givetvis ska man inte vara oförsiktig, liite smidighet finns ju fortfarande kvar ;) förhoppningsvis iaf (även om iaf. jag börjar få lite "kylskåpsvarning"):angel:

Jag kan ju bara berätta om hur jag gjorde.
Har en 3 åring som jag ridit nu i lite mer än 1 månad.

Han var inte mycket hanterad innan jag köpte honom.
När han hade vant sig vid sadeln så började jag luta mot sadeln på honom när man borstade honom. sen hade jag den när vi var ute och gick och sen hade jag en kompis som höll i honom och jag blev uppslängd på honom, först hängde jag bara på honom några sekunder sen längre och sen började vi gå när jag hängde på honom.
Han var väldigt lugn hela tiden.
Efter någon vecka så ställde jag mig i ena stigbygeln och drog mig upp jämte honom och sen satt jag på honom :) det är ju så olika för alla men det gick väldigt smidigt för min del.
han var sååå lugn och litade på mig.

OBS glöm inte att de ska vila emellanåt också för att smälta allt man gjort med dem.

LYCKA TILL!

Jag brukar först lära dem att stå still.

Sen lär jag dem att stå still bredvid en pall.

Sen lär jag dem att stå still bredvid pallen medans jag hoppar upp och ner på pallen, och lutar mig över dem från pallen.

Och så vidare.

jag är snart där med att sitta upp på min häst nu men hur in i hela friden ska man göra så att man ej sitter upp och skrämmer hästen med vikten.
jag väger ca 70 kg och min häst är en arab på ca 150cm
lite stor för ett arabiskt fullblod. hehe.
jag letar och letar efter filmer mm på nätet som man skulle kunna titta på men jag hittar inget men även sidor som tar steg för steg med bilder på.
hälp mig och förstå.

Ta hjälp av någon som har vana att rida in hästar. Man kan förstöra massor om man börjar med att skrämma hästen! :(

vist menar jag cm, blev lite fel där...
men torvbalar var ju smart, hade vi inte tänkt på här.
just nu har jag en pojke på blotta 165 som ska ridas in, lite lättare, då räcker det med en ikea pall :laugh:
men han är lite hispig o spänner sig så fort något är nytt, så vi går låångsamt, trotts ägarnas tjat, att vissa inte kan förstå att unghästar kan behöva lite tid på sig att smälta en sak i taget o inte 15?
men men, nu är vi klara med slängande stigläder i trav på rakt spår, så jag tänkte hoppa upp o bara sitta på honom idag, så får vi se hur han tar det. går det bra så går det bra o då får han gå ut i hagen igen...går det itne bra, så backar jag o hänger på honom o sen sitter pysse lite på honom o sen ut i hagen igen...om det går riktigt dåligt, så börjar vi om med hängningen totalt...man måste ju ha en stadig grund om man gör det mesta jobbet själv, har bara en som håller lite försynt i grimskaftet eller kikar så att vi överlever....

Dem enda saken som jag har anammat från westernvärlden är att böja hästens huvud åt den sidan som jag sitter upp.

Den ser då vad man pysslar med o kan inte fly- om den blir rädd- mer än runt sin egen axel.

Har aldrig haft ngn som har hållit i min häst- det skapar även ofta spänning i luften.
skitbra även sen på tävlingsålatser. Den står still tills man är klar o SEN bär det av:rofl:

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 637
Senast: Mia_R
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 445
Senast: Cornelia
·
Träning Klickade runt på YT och insåg att många tydligen vill föreviga hästens första steg med ryttare på. Inget jag reflekterat över tidigare...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka