Hur gör man -Värmeomslag

Grannox

Trådstartare
Hej!
jag har lite frågor ang. värmeomslag
jag blev nämligen "tipsad" om att lägga ett värmeomslag för att "få fram" en hovböld.

* Hur gör man ett värmeomslag? ( har aldrig gjort det själv.):confused:
*vad brukar ni använda?
*Kan man ha det på båda fram? ( jag som tex. hellre lindar två ben istället för ett osv)

tacksam för alla hjälpsamma svar!

Sv: Hur gör man -Värmeomslag

Man kan väl göra på olika sätt men med bomullsvadd, plastpåsar, jodopax och silvertejp kommer man långt!

Har sån där stor rulle med bomull som inte luddar (går att köpa på H***s), vet ej vad den heter. Klipper lagom stor bit så att det går att täcka hoven. Fäster lätt med silvertejp runt om så att det blir ett hovpaket men inte FÖR hårt så det stoppar blodcirkulationen. Sätter sen hoven i en plastpåse och fäster med lite silvertejp runt om. Tömmer lagom utspädd jodopax innanför paketet.På med en påse till och ha gärna mer bomull upp på benet för att förhindra tryckskador. Sen är det bara att silvertejpa. Man kan, för bättre stabilitet ta en sån där linda som fäster i sig själv innan silvertejpen åker på. Det går åt mycket silvertejp beroende på underlaget hästen ska stå på.

Jag låter paketet sitta 1.5-2 dagar för att det riktigt ska dra ut bölden av värmen eller tills hästen inte visar någon hälta + ett par timmar till. Bra är att kolla i paketet när man öppnar om man kan hitta gult var som ofta luktar illa samt lokalisera var på hoven det har kommit ut i så fall. Ibland kan man se som utgångshål om det vandrat ut i en mjukdel.

Såg nu att du skrev detta igår så kanske att det redan löst sig...!

tack för svar!
nej det har det inte, vet var ute igår och förklarade att jag skulle göra som ett galoppbandage.
så jag tänkte pröva med att typ dränka bomull i stark jodopaxlösning runt hoven sen på med en gasbinda runt om och ovanpå det en såndär självhäftande flexilinda och just där det sliter mest - på med silvertejp:)

Jag ska minsann pröva det du skrev också! låter super:)
Uppdaterar så får vi se hur det slutar med bilder osv:) mys!:D

Tror du det är OK att hon iaf få gå ut i sjukhage en liten stund med det där?:)

Jag tror att risken för att hon sliter sönder "paketet" är rätt stor om du släpper ut hästen.

Jag kunde ha min ute i en lite sjukhage men då hade jag väldigt mycket silvertejp på....man kan ju förstärka under dagen om man ser att det nöts.

KL

Kamfersalva, bomull och wetrap funkar bra och kan t o m sitta i hagen om man har bra underlag och hästen inte springer för mycket.

Alun blysocker hade man förr, men tror det är förbjudet...Finns kanske andra varianter av det?

Jag tar en stor bil bomull, den ska täcka hela hoven och upp till just under kotan. Fäster några varv med vetflex-linda runt kron-/karled (dra inte av rulen utan håll den bara åt sidan så länge), dränker bomullen i jodopax, lindar in alltihop med vetflex. På med (dubbla) plastpåsar och silvertejp runt hela paketet, det behövs minst två lager på undersidan och gärna fler i tån.

Bild på min lilling som fick en spark på kronranden för två veckor sedan vilket resulterade i en böld förra veckan.
img_0922x_93215647.jpg

Förr använde man Burrows lösning. Alun o ???? blandades ihop.
Jag har köpt det på apoteket för 10-15 år sen.
Tror med på Coaris tips. Just sockret hade ngn bra effekt:confused::o

Jag tar en stor bil bomull, den ska täcka hela hoven och upp till just under kotan. Fäster några varv med vetflex-linda runt kron-/karled (dra inte av rulen utan håll den bara åt sidan så länge), dränker bomullen i jodopax, lindar in alltihop med vetflex. På med (dubbla) plastpåsar och silvertejp runt hela paketet, det behövs minst två lager på undersidan och gärna fler i tån.

Bild på min lilling som fick en spark på kronranden för två veckor sedan vilket resulterade i en böld förra veckan.
img_0922x_93215647.jpg

Ja, sådär kan det se ut...lite rymdaktigt! ;)

Förr använde man Burrows lösning. Alun o ???? blandades ihop.
Jag har köpt det på apoteket för 10-15 år sen.
Tror med på Coaris tips. Just sockret hade ngn bra effekt:confused::o

Fyll en 1,5 liters petflaska med varmt vatten. Häll i 2 dl socker och jodopax så det blir svagt thefärgat.;)

Bakterier gillar socker, vilket en böld är proppfull av. Sockret hjälper alltså till att dra ut "skiten"

Lägg rejält bomull runt hoven, linda med wetwrap. Dränk in socker/jodlösningen. Klart! Jag brukar dra en nylonstrumpa över bomullen så blir det lättare att linda sen:)

Det ska inte va ett våtvarmt-omslag?

Isåfall tar du blöt bommul och lindar runt hoven, sen på med en plastpåse och så wetrap och ska hästen gå i hage så på med silvertejp.

Jo, det är väl så alla har tolkat det med tanke på svaren. Det är ju nån form av vätska med...

Tack för alla svar!<3
Hovbölden är borta sedan förr förra veckan och hon går sedan i lördags på bete hos min vänninna i Uppsala!:)<3

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 482
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
980
Senast: ako
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka