Hur gör man utan grovfoderanalys?

E

Em_E_liE

Efter att ha pysslat en hel del med foderstater hit och dit de senaste veckorna så har det även resulterat i en hel massa frågor, och jag undrar nu om ni så vänligt kunde hjälpa mig med ytterligare en fråga ang. detta?!

Nu är det inte mig ni ska hjälpa med någon foderstat, utan mer försöka svara på mina frågor ang. foderstaterna bara si så där ändå! :angel:

Om ni inte förstod det ovan (vilket för övrigt var ganska obetydande) så hoppas jag att ni förstår min/-a frågor i alla fall. :D

Nu till den första frågan. (kanske kommer fler under disskusionen) ;)

Hur gör man om man inte har någon grovfoderanalys till sitt grovfoder och ska räkna ut en foderstat?

Jag har en grovfoderanalys, men är väldigt nyfiken på hur man pusslar med en foderstat utan analysen.

Vet ni? Någon som pusslat ihop det ändå? Och hur?

Tacksam för svar. :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur gör man utan grovfoderanalys?

Har man ingen analys så får man chansa och vara väldigt observant på hur hästen blir av det foder den får. Om den går upp i vikt eller tappar så får man korrigera.
Om man vill räkna ut foderstat utan analys så kan man titta på en del foderstats program, vissa har ett medelvärde för hö resp ensilage inlagt. Som man kan ha som grund. Sedan blir det ögat eller som en del äldre hästkarlar säger skrapan som får avgöra om det passar hästen eller inte.
Det man aldrig kan vara klar över utan analys är om alla behov blir täckta och hur förhållanden blir med fosfor och kalk.

Har man ingen analys så får man chansa och vara väldigt observant på hur hästen blir av det foder den får. Om den går upp i vikt eller tappar så får man korrigera.
Om man vill räkna ut foderstat utan analys så kan man titta på en del foderstats program, vissa har ett medelvärde för hö resp ensilage inlagt. Som man kan ha som grund. Sedan blir det ögat eller som en del äldre hästkarlar säger skrapan som får avgöra om det passar hästen eller inte.
Det man aldrig kan vara klar över utan analys är om alla behov blir täckta och hur förhållanden blir med fosfor och kalk.

Jag själv skulle bli jätte orolig för att hästen inte skulle få i sig det den behövde. Och att värdena skulle bli jättekonstiga. Speciellt att den skulle få för lite av Ca, p eller Mg och att hästen istället skulle ta de ämnen som den behöver i arbete eller för övrigt i kroppen, av skelettet där de flesta ämnen behövs för uppbyggnad och hållbarhet. Då skulle det resultera i ett försämrat skelett och skador skulle lättare uppstå.

Man gör väl som man gjort i alla tider innan analysen kom till...
Fodrar med ögat.
Ökar hästen i vikt - minska (kraft-)fodret eller öka motionen.
Tunnar hästen ur - öka fodergivan eller tillför någon form av kraft/spannmål.
Ser hästen fin ut - Grattis. Håll ett extra öga om någonting ändras t.ex. motionsnivå, foderparti osv...

Precis som Masse skriver kan man inte vara säker på att alla kvoter och att alla mineraler osv är uppfyllda men ofta går det bra ändå.

Bra, då till andra frågan! Varför envisas alla (läs många) om att man "måste" ha analys på sitt grovfoder? Varför påstår dom att man inte kan göra en foderstat på ett grovfoder som ej är analyserat när det ändå gick så bra förr i tiden då man inte analyserade sitt grovfoder??! :o

Bara en undran...

Klart att man vill ha bättre resultat och ge hästen det ultimata och en foderstat som är korrekt utformad efter just den individen. Men man kan alltså vara utan analysen bara man håller ett öga på hästen?! Fast det bör man ju göra ändå. Även om man har analys på grovfodret och foderstaten är uträknad efter den.

Det kan ju vara så att (som någon skrev i en annan tråd som jag startat här på foder-forumet ang. häst som lätt stressar), attMJ-behovet för hästen med uträknad foderstat kan behöva mer eller mindre än det MJ-värdet man får när man räknat ut foderstaten.

Okej, jag vet nu att värdena man får skall vara ett riktmärke till hur mycket hästen behöver, men då borde det ju ändå gå bra utan fderanalys?! För ibland kan det skilja sig mycket från det man får ut i foderstatsräkningen, jämfört med vad hästen egentligen behöver/skall ha/klarar sig på.

Eller har jag helt fel?

Vem har sagt att det alltid gick bra förr utan analyser? Det gick inte bra alla gånger, vissa år var mindre katastrofer. Som syntes långt senare.
I vårt fall, fint hösilge. Ser fint ut, luktar gott. Kvot 3, 20 smp /kg foder. Hur hade hästarna sett ut om 6 månader? Sto med föl t.ex?

Okej, jag vet nu att värdena man får skall vara ett riktmärke till hur mycket hästen behöver, men då borde det ju ändå gå bra utan fderanalys?! För ibland kan det skilja sig mycket från det man får ut i foderstatsräkningen, jämfört med vad hästen egentligen behöver/skall ha/klarar sig på.

Eller har jag helt fel?

Om man varje år vill vänta och se vad som händer och när man ser att det går åt endera fel håll börja korrigera så kan man absolut jobba utan analys.

Har man däremot analys så ser man vad som händer första året, korrigerar upp eller ner och åren därefter vet man vad hästen behöver ligga på för värden (inom tabell, över tabell eller under tabell) för att hålla hull och vara fin och kan lägga sig där direkt om man har analys och då slippa månader av jobb att få upp häst i vikt som har gått ner pga dåliga grovfodervärden.

Min tex rasar i vikt på två-tre veckor om hon får för lite men det tar månader att få upp henne i vikt igen, typ till nästa sommarbete.... :crazy:

Jag har fått hanka mig fram utan analys nu eftersom bonden hela tiden glömmer att ge oss den, trots tjat.

Jag fortsatte på samma foderstat som innan, men ökade på mineralerna en aning så jag har lite säkerhetsmarginal. Ingen risk för farligt överskott iaf. Tittade på höet, var väldigt grönt och inte särskilt grovt, utan åt det finstråigare hållet med mkt blad på. Bedömde det som hyffsat proteinrikt, kan ju inte veta säkert, men skulle ju snart få se om jag hade helt fel. Alla hästarna är jätteifna, blanka, äter med bra aptit och ahr tom musklat sig en aning mer sen vi gick över till denna skörden. Hade tur! Men föredrar att ha analys.

Annars hade jag fått öka på lucernet om jag såg att de hade börjat tappa antar jag.. Funkar, men inte jättebra.

JAg pratar av egen erfarenhet nu för det var inte allt för många år sedan jag började med anays.

Själv hade jag fått väldigt många frågor och inga svar när jag inte hade analys än med analys och jag ex satt med en häst som var fet och samtidigt bukig.
För jag vet inte hur mycket mj jag borde sänka med. OM det blir för mycket med något kg grovfoder då ag int evet vad det innehåller eller om jag ska ta bort de lilla skrammelet i krubban. JAg vet inte heller vilket proteintillskott jag skall ge. OM det räcker med 100g smrp mer eller om jag måste ge 300 g mer.
DEt kan oxå gå en hel höst innan jag har hittat vad hästen behöver, lagomt till nästa foderleverans.

Dessa frågor har jag genom en analsy redan svar på.
Sedan tar det ett tag innan en brist syns. Och jag tycker det är bättre att förebyga den i stället för att låta hästen gå med bristen ett tag innan något görs.

För övrigt så skulle jag utan analys fodra med något kilo lusern för att säkerställa behovet. Men detta medför ju oxå en extra utgift som jag lika gärna kan läga på analysen.

Bra, då till andra frågan! Varför envisas alla (läs många) om att man "måste" ha analys på sitt grovfoder? Varför påstår dom att man inte kan göra en foderstat på ett grovfoder som ej är analyserat när det ändå gick så bra förr i tiden då man inte analyserade sitt grovfoder??! :o
Skälet till att man tjatar om detta är att det är ingen idé att sitta och RÄKNA på sin foderstat om man inte har någon aning om vad grovfodret innehåller. Då kan man hoppa över räkningen också och enbart fodra med ögonen.

Jag har ibland fodrat med grovfoderpartier som jag av olika anledningar har valt att inte analysera. Då har jag utgått ifrån vad det borde kunna innehålla med tanke på skördetidpunkt etc, dvs det har varit grovfoder som med stor sannolikhet har haft högt proteininnehåll - och med facit i handen blev det "julgrisar" av hästarna = jag hade rätt i mitt antagande.

Tack för alla svaren. :laugh:

Jag hoppas ni inte tyckte jag var helkonstig nu när jag frågade hur man gör utan grovfoderanalysen. Men eftersom en del väljer att fodra och göra en foderstat utan analys så undrade jag hur dom kunde tänkas göra och tänka då.

Jag har i alla fall fått mig en inblick i det hela nu. :D

Tack så mycket! :bow:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 223
Senast: EmmaW
·
Hästmänniskan hej. jag är ny här och vi får se om ja gjort allt rätt nu. jag behöver lite hjälp av kunniga människor ang denna fråga. det finns en man...
2
Svar
36
· Visningar
3 437
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar