Hur gör man rätt i följande situation?

Piek

Trådstartare
En tanke som slog mig härom dagen när olyckan var nära.

Säg att två personer är ute i skogen. De har tagit bilen en bit in och det är bara den ena som har körkort även om båda rent tekniskt kan köra.
Det finns ingen täckning i skogen och de är på en plats långt hemifrån och känner ingen i närheten att ringa om täckning hade funnits.

Nånting händer så att föraren skadar sig. Inte så pass illa att ambulans är nödvändigt men så pass att hen inte kan köra bilen hem eller till sjukhuset. Det är för långt för att gå.

Vad gör man rent lagligt?
Ringer 112 fastän det inte är en allvarlig olycka?
Den skadade kör efter bästa förmåga?
Personen utan körkort kör?

Såg nu att jag råkat posta tråden på ungdom istället för senior. Moderatorn får gärna flytta tråden om hen ser det :)

Om det inte finns täckning kan man ju inte ringa 112. ;)

Den som kan gå får väl gå efter hjälp eller till en plats där det finns täckning...iofs kan den kanske köra och hävda nödvärn? Vet faktiskt inte. :wtf:

Intressant fråga!

(Vill du ha tråden flyttad så rapportera den).

Nöd/nödvärn gäller i det här fallet MEN det innebär ändå inte att man kan komma att gå rättslös. Dvs den som framfört bilen utan körkort kan fortfarande bli åtalad för det. Helt upp till åklagaren...

Finns en del liknande fall där folk varit på fest och alla är fulla... Någon gör sej illa och den som är "nyktrast" kör bilen. Vad det rättsliga varit i dessa fallen kan jag dock inte. Det är helt enkelt upp till åklagaren som bedömer om det leder till åtal eller inte.

Den som kan gå får väl gå efter hjälp eller till en plats där det finns täckning...iofs kan den kanske köra och hävda nödvärn? Vet faktiskt inte. :wtf:

Intressant fråga!

Nödsamtal brukar ju funka även utan täckning. För då kopplar telefonen upp till en annan mast som kanske inte tillhör det egna abonnemanget. Är man däremot hundra meter under jorden eller på annat olämpligt ställe där ingen mast över huvud taget når, då är det troligtvis lite svårare :)

Intressant fråga!

Nöd kanske skulle gå att hävda, men knappast nödvärn?

Ts: Jag hade ringt ambulans om jag inte kunde ta mig därifrån. En olovlig körning är inte så himla lajbans.
Sen vet man ju inte hur en åklagare hade dömt, men jag hade hellre ringt Sos och så hade de fått göra bedömningen.

En kompis i tonåren kollade över just detta innan de skulle på party i obygden och svaret från polis var just det att det är OK att köra utan körkort om det krävs för att rädda livet på någon. Sen kan det ju vara rimligt att man kanske kör tills man får täckning och sen ringer ambulans som kan ta över.

Vad gör man rent lagligt?
Ringer 112 fastän det inte är en allvarlig olycka?
Den skadade kör efter bästa förmåga?
Personen utan körkort kör?

Jag tycker det är rimligt att ringa 112 och diskutera fram en lösning med dem. Sedan beror det ju på HUR väl den körkortslöse kör, för är det inte någon säker förare kan ju olyckan bli betydligt värre med olovlig körning än av att vänta på ambulans.

Nöd kanske skulle gå att hävda, men knappast nödvärn?
Jag skrev nöd först men var osäker på om det heter nöd eller nödvärn. :) Vet att man får bryta sig in i hus om det är en nödsituation och man behöver telefon. Det borde också kallas nöd? Eller nödrätt kanske.

Nödsamtal brukar ju funka även utan täckning. För då kopplar telefonen upp till en annan mast som kanske inte tillhör det egna abonnemanget.
Nja, det ska man inte lita på...inte säkert det finns andra master. Det har ju hänt att folk som fjällvandrat tagit med telefonen för nödfall och trott det finns täckning överallt i fjällen...tji fick de, liksom... :crazy:

Jo? Det brukar ju stå typ "endast nödsamtal" då?
Fast finns det ingen täckning alls så går det inte att ringa över huvud taget. Det finns många platser i Sverige som helt saknar täckning för mobiltelefon. Ibland hjälper det att flytta på sig 10 meter eller gå upp på en kulle men det kan ju vara svårt om man är skadad så man inte kan gå runt och leta täckning. Jag såg ett reportage nyligen om en farbror som var tvungen att klättra upp på sitt hustak för att kunna ringa... :down: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/tackning-pa-taket

Hittade lite info på pts.se
Hela landet har ca 83% täckning
Norrbotten ca 63%
Jämtland ca 75%
Inget län har 100% täckning men strax under.

Sida 35 här: (många rutor tomma, vet inte varför de publicerat rapporten egentligen... :confused: )
http://www.pts.se/upload/Rapporter/...ll-mobila-kommunikationsnat-pts-er-2015_7.pdf

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 838
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 091
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 321
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar