Hur gör man om hästarna behöver olika mycket hö?

_Stella_

Trådstartare
Hej! Nu är det så här att vi kanske ska köpa en gård. Och då ska hästarna bo där såklart. Men hur gör man med hö då?
Det är min d-ponny, min systers c-ponny, mammas gamla islandshäst och hennes stora häst. Ponnyerna är väldigt lättfödda och mammas hästar är "normalfödda". Men eftersom ingen kan vara hemma och fodra dem på dagarna så blir det kanske knäppt. Hur gör man då?
Helst ska alla hästarna gå i samma hage men två av dem ska ju äta mindre än de andra... Och typ såna här smhn har jag aldrig använt, men kan gamla hästar som inte är så himla lättfödda också äta ur såna? För vi vill ju inte att mammas gamla häst (25 år) ska bli för smal heller. Och inte att ponnyerna ska bli för tjocka.
Har ni något tips på hur man kan göra?

Sv: Hur gör man om hästarna behöver olika mycket hö?

Om två hästar äter samma mängd och de andra två äter samma mängd hade jag helt enkelt haft dem i olika hagar och fodrat i varje hage efter behovet där.

Jag har hästar som äter olika mängd hö och jobbar hela dagarna och kan heller inte lunchfodra på dan. Jag ger dom tillräckligt mycket så dom klarar sig tills jag kommer hem. Visst det betyder att dom mindre får mer hö än dom ska ha. Men till kvällen när dom står i boxarna så får dom som ska ha mindre hö mindre än dom andra.
Så överdrivet tjocka tycker jag inte att dom blir ändå. Vill man inte ge dom för mycket hö i hagen kan man komplettera med halm och så kanske ge dom som ska ha mer det i boxen i stället. Annars så får man motionera tjockisarna lite mer i stället :D

Om man inte kan ha olika hagar eller nån som kan fodra på dagtid så får man ju försöka att lösa det efter bästa förmåga ändå :-)

Tack för ditt svar! Helst vill vi ha alla i samma hage. Annars blir det svårt att få två bra hagar som är ungefär lika stora och så. Annars hade det varit bra.

Tack för ditt svar! Hur mycket "för mycket" ungefär får dina tjockisar? :D Jag är rädd att ponnyerna ska jaga bort de andra så de inte får lika mycket mat, eftersom de är matvrak... Så helst skulle jag vilja komma på typ nån höhäck eller hönät eller något som fungerar. Men det kanske blir för svårt för den gamla hästen då...
Han kan ju såklart få mer mat på natten! Men kan han ändå få "för lite" på dagen ifall de får till exempel hö i smhn och halm som "tugg"?

Lunchgrind? Öppnas automatiskt via timer. Då får alla samma mängd i hagen, och sen kan ni ändra då de är inne i boxarna. Så var det i förra stallet där jag hade shettisen, och då fick de som skulle ha mer mer mat inne i boxarna och min då som fick sitt största mål ute fick jag ju ge mindre inne. I det stallet stod det när jag hade min dör hästar mellan 7-28 år och mellan 90-175 cm höga, svårfödda och lättfödda.

Halm är ju bra också, har de tillgång till det hela tiden så kanske de inte behöver bråka om den andra maten.

Min ena ponny ska ha ca 7-8 kg per dag egentligen och den andra ska nog ha ca 11-12 kg per dag. Dom får till frukost vid 6 tiden på morgonen. Ca 14 kg tillsammans. Skulle dom äta lika mycket så blir det 7 kg per häst.
Till lunch ca kl 16-17 ca 3 kg. Och till kväll kl 20-21 får den ena ca 3 kg och den andra 4-5 kg. Det viktigaste för mig är att den som behöver mest ialla fall får i sig minst det den ska ha. Sen blir det ju att den andra får i sig lite extra, men det får vi jobba bort :-)

Tycker det låter som ni har möjlighet att lösa det på ett bra sätt :) Men sen vet jag inte om ni har koll på vem som äter snabbast. Ibland löser det sig ju den vägen - eller tyvärr tvärtom.

Har en svårfödd c-ponny som äter max fem kilo hö på tolv timmar... Den andra hästarna jublar ständigt om man räknar på att de bör äta en viss mängd.

Jag har också fyra olika hästar med olika behov. Den fjärde hästen fick jag hem för en månad sedan och han behöver ca 15-20 kg enslilage/hö om dagen (travare). De övriga är två islänningar och en knabstrupper/halvblod på 2,5 år.
Islänning ett blir tjock av 5 kg grovfoder per dag.
Islänning två behöver 7-10 kg.
Knabb behöver ca 10 kg per dag.

Till en början så tog jag in den nya och knabben i rundpaddocken och gav dem en stor giva enslilage + hö, där fick de stå ett par timmar tills de ätit upp det mesta.
Islänningarna fick samtidigt några kg i hagen.
Gav dem sedan tillsammans resten av dagen.
Detta orkade jag med i ca en v, sedan gav jag upp, började på nytt jobb i samma veva så tiden finns inte vissa morgnar.
Nu ger jag så pass mycket så att de nästan har fri tillgång. Jag lägger grovfodret på marken i minst fyra olika högar så att alla får tillgång till maten.
Jag måste hålla uppsikt på travaren så att han ej går ner samt kolla till den ena islänningen så att hon ej får fångtensenser (hon ser ut som ett hus).

Vet inte om du blev något klokare av detta men enligt mig så är det inte hela världen om hästarna blir lite feta på vintern så länge de ej mår dåligt utav det.

Vi har minimigiva i hagen och dom som behöver mer får fodras extra utanför eller tas in på box några timmar. Lite merjobb är det annars kan man göra en timerhage där man fodrar extra mycket som nån föreslagit. Finns folk i stallet så kanske inte timer behövs, så har vi gjort.

kan ni inte ge lika mycket hö i magen till alla, dvs den häst som behöver minst per dag bestämmer max givan, och sen att ni ger resterande kg hö till kväll natt hö och frukost , t ex ponny 1 behöver 7kg om dagen, häst 2 behöver 10 och häst 3 behöver 12kg. ge då alla 4 kg var i hagen och sen får ponny 1 3 kg till natten, häst 2 6kg h3, 8kg osv.

så gör jag, åtminstone, har bara 2 i samma hage men de tider på året de behöver olika kg hö (när den ena tränas hårdare t ex eller gamlingen behöver lägga på hullet) så får de samma till morgon, lunch och på kvällen så får de olika. ger höet direkt på marken i hagen så om den ena jagar bort den andra så finns det en hö hög kvar att äta av ändå. de äter också lika snabbt så aldrig ngn som blir helt utan.

Jag gav så att det passade den mest lättfödda hästen och hade lunchgrind. Det blev två kilo per häst på morgonen och två kilo till lunch. Sedan fick den mer svårfödda hästen hö inne så det räckte hela natten. Absolut inte optimalt men så fick det bli. nu kan jag njuta av två hästar som kan få nära nog fri tillgång ute och vill inte gå tillbaka till hästar med olika behov igen :)

Tack alla som har svarat för era svar! Jag har läst alla svar och tänkt lite och kom på två olika sätt.
Det första är att man ger frukost när man släpper ut dem och sen har lunchgrind. Så får de så lite som möjligt liksom, så får islandshästen och den stora mer mat på natten och ponnyerna bara lite.
Det andra sättet är att man ger hö i smhn eller liknande, och typ hö+halm i en höhäck. Att man blandar det kanske så de får pilla lite och kan äta halm också om höet tar slut. Och så att de som behöver mer mat får det på natten då också, lika som det andra sättet.
Vilket tror ni är bäst? Både enklast och bäst för hästarna.

Där jag är uppstallad gör vi så att alla hästar får lika mycket mat vid lunchen (2kg) så att det inte spelar ngn roll vilken hög de äter från, sen får man se till att resten av givorna gör att hästens grovfoderbehov tillgodoses, speciellt vid natt/kvällsfodring har man ju tillfälle att ge en riktigt stor giva om det skulle behövas.

Våra hästar skulle få frukost i hagen då, och jag tror lunch med lunchgrind. Så isåfall blir det kvällsmaten man kan ge olika mycket och kanske på eftermiddagen, ifall man rider då. Men det borde väl räcka? Då kan ju islandshästen och den stora få mycket på natten och ponnyerna kan få lite. Eller tänker jag helt fel?

Om du har dem inne på nätterna så tycker jag ditt förslag låter jättebra. Så hade jag också gjort om jag ej hade haft mina på lösdrift. :)

Min storhäst står med 3 andra hästar i hagen och de får ungefär lika mycket varje mål (minst 2-3kg var morgon, lunch, middag) och på kvällen får alla hästägare sätta valfri hömängd färdigt i boxen. Jag som har en äldre svårfödd häst ger fri tillgång på natten. Hästarna får höet i flera högar ute i hagen, minst en hög var så att ingen behöver bli utan. Alla hästar i den hagen har ganska lika behov så det är inget stort problem och jag som har hästen med behov av mest hö ger som sagt fri tillgång till kvällen så att han får i sig det han behöver och så att han får äta i sin egen takt då han är lägst i rang i hagen.
Däremot har jag mina andra hästar i en lösdrift med minishettisar, russ, en lättfödd mindre häst och en normalfödd ung storhäst. De utfodras 4 ggr/dag istället för fri tillgång då ponnyerna säkert hade ätit ihjäl sig annars. Vi har helt enkelt räknat ihop ungefär hur mycket var och en ska ha till alla mål (morgon, lunch, middag, kväll) och plussar ihop allas givor. Ponnyerna får säkert i sig mer än de ska ha men det får vara så, bara alla hästar får den hömängd de ska ha. Ponnyerna är lite runda om magen men absolut inte jättetjocka så det blir skadligt för dem.

KL
Vi har haft en matfålla åt de som behöver mer, stänger in dem där ngra timmar dag och sen kan man passa på att rida den som behöver mindre medan man ger de andra mat.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 675
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 466
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025