Hur gör man när man betäcker?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wonderful
  • Startdatum Startdatum
W

wonderful

Finns det någon snäll här som skulle kunna förklara precis hur det går till?:laugh: Jag åker ju till seminstationen, men vad gör dom där då? Måste mitt sto stanna på stationen eller går det på en dag? Om det inte tar sig första gången, kan man försöka igen direkt efter hela tiden ända tills det tar sig eller måste man vänta mellan gångerna? Kan jag låta mitt sto stanna på stationen tills dom vet till 100% att det har tagit sig? isf hur länge tar det innan man vet det? Hur ofta sen efter detta måste jag åka på kontroll? Måste jag göra det på seminstationen eller går det bra på en vanlig veterinärklinik?

Jag är HELT nybörjare inom detta området, men jag ska betäcka mitt sto i år så ge mig all information ni har:laugh::p

Sv: Hur gör man när man betäcker?

Du åker till stationen när stoet börjar brunsta, eftersom vissa är snabba på att släppa sina ägg så är det bra att åka redan första dagen.
Hur länge hon stannar där är upp till dig, bor du väldigt nära kan du köra emellan under brunsten men det enklaste är att lämna henne där under brunsten och hämta hem henne när hon är färdig betäckt/seminerad.
Man kollar stona mån-ons-fre på seminstationerna och har dom ett stort moget ägg så beställer man hem sperma och det semineras således tis-tors-lördagar.
När ägget har gått (ägglossning alltså) aå åker man antingen hem och väntar till dygn 16-20 för att återkomma till stationen för dräktighets undersökning (m ultraljud) är stoet dräktig åker man hem, jag brukar kolla mina på 45 och/eller 90 dygn.
Jag rekomenderar att kolla första gången på seminstationen, skulle hon inte vara dräktig kan man lämna henne direkt och sparar ju en resa.
Dygnen räknar från sista seminering/betäckning. Så är hon seminerad idag söndag och i fredags så är det dygn 1 imorgon måndag eftersom idag var sista semineringen.
Övrigt koller kan du antingen göra hemma med gårdsveterinär eller åka till en klinik, så länge dom har ultraljud.
På vissa stationer kan man lämna kvar stona på bete fram till åtminstone första kollen, har man en bit att åka eller en häst som inte trivs med att åka trailer så kan det var en god idé. Alla stationer har dock inte möjlighet till det så fråga.

Om hon inte tar sig på första brunsten så går det utmärkt att försöka direkt igen. Blir ett försök vart 3je vecka ungefär då.

Köp gärna boken Att bli med Föl, den innehåller mycket matnyttig information. Om du söker lite här i forumet på tex "nybörjare" så hittar du en del trådar från förra året med mycket info i också!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
860
Senast: Freazer
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 488
Senast: KesoNeso
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 230
Senast: Lillefrun
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 371
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka