Hur gör man när man betäcker?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wonderful
  • Startdatum Startdatum
W

wonderful

Finns det någon snäll här som skulle kunna förklara precis hur det går till?:laugh: Jag åker ju till seminstationen, men vad gör dom där då? Måste mitt sto stanna på stationen eller går det på en dag? Om det inte tar sig första gången, kan man försöka igen direkt efter hela tiden ända tills det tar sig eller måste man vänta mellan gångerna? Kan jag låta mitt sto stanna på stationen tills dom vet till 100% att det har tagit sig? isf hur länge tar det innan man vet det? Hur ofta sen efter detta måste jag åka på kontroll? Måste jag göra det på seminstationen eller går det bra på en vanlig veterinärklinik?

Jag är HELT nybörjare inom detta området, men jag ska betäcka mitt sto i år så ge mig all information ni har:laugh::p

Sv: Hur gör man när man betäcker?

Du åker till stationen när stoet börjar brunsta, eftersom vissa är snabba på att släppa sina ägg så är det bra att åka redan första dagen.
Hur länge hon stannar där är upp till dig, bor du väldigt nära kan du köra emellan under brunsten men det enklaste är att lämna henne där under brunsten och hämta hem henne när hon är färdig betäckt/seminerad.
Man kollar stona mån-ons-fre på seminstationerna och har dom ett stort moget ägg så beställer man hem sperma och det semineras således tis-tors-lördagar.
När ägget har gått (ägglossning alltså) aå åker man antingen hem och väntar till dygn 16-20 för att återkomma till stationen för dräktighets undersökning (m ultraljud) är stoet dräktig åker man hem, jag brukar kolla mina på 45 och/eller 90 dygn.
Jag rekomenderar att kolla första gången på seminstationen, skulle hon inte vara dräktig kan man lämna henne direkt och sparar ju en resa.
Dygnen räknar från sista seminering/betäckning. Så är hon seminerad idag söndag och i fredags så är det dygn 1 imorgon måndag eftersom idag var sista semineringen.