Hur gör man när hästen stegrar?

E

eiwo

Red en sväng i skogen i dag på ponnyn, han var pigg och bockade lite några gånger, inga 'allvarliga' bockningar utan mer små skutt... Helt plötsligt reser han sej på bakbenen :eek: Jag fick hans hals/nacke på näsan och började självklart blöda näsblod :smirk: Jag har aldrig setat på en häst som stegrat förut, och han har aldrig gjort det förut heller, så jag blev väldigt överrumplad. Reagerade nog instinktivt genom att slänga armarna om halsen på honom och be att vi inte skulle falla över :crazy:

Så, till min fråga, hur ska man egentligen göra när hästen stegrar? Hålla sej fast för glatta livet? Hoppa av? Försöka 'dra ner' hästen? Jag tänker inte försöka mej på att 'uppfostra' honom själv, har en eventuellt blivande medryttare som är mycket bättre på sådana här saker så hon får hjälpa mej med det, men jag vill gärna ha ett hum om hur jag ska bete mej om det händer igen när jag rider...

Sv: Hur gör man när hästen stegrar?

Ta ett ledande tygeltag så fort du märker att hästen är på väg upp. Detta leder till att tyngdpunkten ändrar sig och hästen kommer att "trilla" ner. Rent fysiskt så behöver en häst använda halsen för att resa sig och hålla balansen på två ben, det ledande tygeltaget gör att den inte kan det.
Det värsta man kan göra är att dra i bägge tyglarna. Då är risken överhängade att hästen tappar balansen på fel håll och slår över.

Tack så mycket, ska försöka lägga det på minnet. Hoppas bara jag hinner reagera nästa gång, (om det nu blir någon nästa gång, hoppas verkligen inte det), det gick så fort att jag inte fattade vad han gjorde förrän vi hade landat igen.

Som Masse sa ta ett ledandetygel tag, och sen är det bara att luta sig framår lite och hålla balansen.

Som Masse även sa dra absolut inte i båda tyglarna, det är väldigt vanligt dock.

Precis som du gjorde så luta dig framåt, ta mantag eller håll om halsen om hästen reser sig. Risken är att man råkar dra hästen i munnen eller lägga tyngden bakåt och då riskerar man mer att ekipaget slår över. Större risk att åka av också.

Som ovanstående skrev så ta ett ledande tygeltag och håll hästen sysselsatt. Hästen måste stå still för att kunna resa sig så håll den i rörelse.

Vet du varför han stegra? Passar all utr som den ska, kan han ha ont eller är det bara allmänt bus?

Tack så mycket, då var min instinkt inte helt fel alltså ;)

Jag har inte en aning om varför han stegrade, all utrustning vi hade har han haft i minst fyra månader, det är bettet som är 'nyast', ett helt vanligt rakt gummibett... Sadeln kollad av sadelmakare och ET. Han hoppade och studsade lite innan han stegrade, det brukar han göra i den skogen då det finns en terrängbana med lite hinder som vi brukar hoppa ibland, så han är alltid pigg och väldigt 'på' när vi rider där. Men stegra, det har han som sagt aldrig gjort innan :crazy: Kunde inte på något sett se att han verkade missnöjd med något/var irriterad på något heller, han hade öronen framåt och trippade glatt på. Vi vände på stigen för att jag inte ville rida upp på kullen som finns där nu när det är så blött och halt i skogen och tänkte rida samma väg tilbaka, precis i 'svängen' några meter efter att vi vände så stegrade han...

Red hem igen och red lite dressyr i ca 45 min på grusvägen på väg till stallet och då var han som vanligt igen, lyssnade jättebra och varken bockade eller försökte stegra igen.. Hoppas att det bara var en engångsförteelse, så han inte gör det igen :crazy: Om det händer fler gånger ska jag ta ut någon och kolla så att allt verkligen står rätt till i kropp och med utrustning, så klart...

Oj, vad jag svamlar :eek: Kanske gav något nyttigt i alla fall ;)

När du känner att han är påväg upp ta tag i ena tygeln och snurra runt honom INNAN HAN HAR REST SIG. Om du inte hinner det luta dig framåt och dra inte i tyglarna.

Precis,då tycker dom d e besvärligt. Min reser sig när hon blir pressad o inte vill. Som sagt ta tag i en tygel o "dra" den runt så e d inte så "roligt" längre.

det bästa tipset jag kan ge är att när hästen stegrar ska du luta dej framåt å lätta på tygeln ocg driva framåt, det är förbjudet att dra bakåt i tyglarna för då kan hästen slå över :O

ja man kommer automatiskt att luta sig framåt när hästen e på väg upp o d gäller o känna d i tid så man kan styra åt ett annat håll. Om man känner sin häst vet man nog vad som utlöser stegringen o kan ta d i tid kanske..

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 177
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Hej! Jag har i snart tre månader ridit en ponny som: * Inte alltid vill stå still vid sadling * Alltid vill snurra runt när man...
Svar
6
· Visningar
1 384
Ridning Hej! Idag var första gången på 3 (?) månader jag red lektion. Fröken häst har ju varit halt sen December och först nu är hon igång...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 375
Senast: ptr
·
A
Ridning Hej, Det är så att innan jag hade mitt avbrott i ridningen för c 3-4 år sedan så var jag medryttare på ett 5årigt halvblods sto...
Svar
14
· Visningar
2 363
Senast: alegria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama