E
eiwo
Red en sväng i skogen i dag på ponnyn, han var pigg och bockade lite några gånger, inga 'allvarliga' bockningar utan mer små skutt... Helt plötsligt reser han sej på bakbenen Jag fick hans hals/nacke på näsan och började självklart blöda näsblod :smirk: Jag har aldrig setat på en häst som stegrat förut, och han har aldrig gjort det förut heller, så jag blev väldigt överrumplad. Reagerade nog instinktivt genom att slänga armarna om halsen på honom och be att vi inte skulle falla över
Så, till min fråga, hur ska man egentligen göra när hästen stegrar? Hålla sej fast för glatta livet? Hoppa av? Försöka 'dra ner' hästen? Jag tänker inte försöka mej på att 'uppfostra' honom själv, har en eventuellt blivande medryttare som är mycket bättre på sådana här saker så hon får hjälpa mej med det, men jag vill gärna ha ett hum om hur jag ska bete mej om det händer igen när jag rider...
Så, till min fråga, hur ska man egentligen göra när hästen stegrar? Hålla sej fast för glatta livet? Hoppa av? Försöka 'dra ner' hästen? Jag tänker inte försöka mej på att 'uppfostra' honom själv, har en eventuellt blivande medryttare som är mycket bättre på sådana här saker så hon får hjälpa mej med det, men jag vill gärna ha ett hum om hur jag ska bete mej om det händer igen när jag rider...