Hur gör man med sålt föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hästhandlarjävel
  • Startdatum Startdatum
H

hästhandlarjävel

Om man ska sälja ett föl vid 1 månads ålder hur går det till?
Lägger köparen handpenning och resten vid hämtning eller gör man klart köpet helt och hållet så det är klart vid avhämtning?
Vem skall stå för försäkring och eventuella veterinärkostnader fram tills 6 månaders ålder?

Sv: Hur gör man med sålt föl?

När jag köpt föl så har jag erlagt hela köpesumman och även
försäkrat fölungen.

Har inte råkat ut för någon speciell vetvård men skulle stått för den eftersom det är min fölunge;)

Mia

Jag har frågat köparna hur de vill ha det, men det brukar bli att de lägger en handpenning, och sen står jag för försäkringen tills de hämtar. Brukar skriva upp ett absolut sista hämtningsdatum så det inte blir ngt krångel där.

Vanligen 20-30% i handpenning och resten senast då fölet levereras.Jag har då redan tecknat försäkring.

Jag står för ev risker...självrisker och omvårdskostnader ifall skada skulle uppstå innan fölet levereras.

Men om fölet skadas så det får bestående men då? Inte så att den går att triangelmärka men ändå så att köparen egentligen inte vill ha den?
Intressant tråd!

Det är nog olika hur man gör.

Men är fölet här tycker jag nog att allt som drabbar fölet här är under mitt ansvar och isåfall går handpenningen tbx om köparen så önskar.

Om någon betalat hela sin fölunge har denna köparen ofta en egen tecknad försäkring som övergått på dem...och händer det nåt då får de använda sej av sitt försäkringsbolag...som ersätter ev skada.

Hos mig lägger de en handpenning så fort de bestämt sig.
25% har jag som handpenning.
Tills fölet levereras står jag för försäkring,hovslagar,vaccinationer m.m,för det är ändå sånt jag hade fått stå för även om fölungen inte hade blivit såld förräns senare.

När jag säljer föl lägger köparen vanligtvis handpenning och betalar resten vid leverans/hämtning.
Men om det är så att fölet är leveransklart men köparen inte vill hämta förrän efter ett par månader så betalas fölet och köparen försäkrar det direkt. (tex förra årets föl sålde jag i julas, men den hämtas efter sommarbetet som ettåring).

Själv har jag köpt 1 månad gammalt föl där säljaren ville ha betalt allt direkt, så då betalde jag och försäkrade samtidigt.

Så alla möjliga dealer är normalt, det är "bara" att komma överens.

Lycka till. :)

kl

Nu när jag köper mitt föl vid ca två månaders ålder betalar jag hela summan + tecknar en försäkring som räcker ett år. Dock står ägaren för alla kostnader fram tills det att fölet är avvänjt (Dom avvänjer vid 4-5 månaders ålder) och därefter är alla kostnader på mig.
Hästen står i Usa.

ok men jag har redan försäkrat fölungarna, det gjorde jag från ungefär 2-3 dagen för att även få dolda fel försäkringen.
Ok intressant, det verkar vara som att det inte finns på något speciellt dätt man brukar göra utan man kommer överens med köparen

Jag försäkrar alla fölen vid 2 dygns ålder, säljer jag ett föl tidigt så betalar köparen handpenning som de får åter om det är något fel på fölet vid leverans datum. Jag står för allt som fölet kostar fram till avvänjningen, då hämtar köparen fölet och betalar resterande summa samt övertar försäktingen.

när dycker du att man tidigast kan leverera fölet?
jag har hört om dom som säljer redan vid 4 månaders ålder

Jag lade handpenning på min OCH tecknade försäkring när jag lade handpenningen.

Hon hämtades vid 9 månaders ålder, då hon var grundvaccineraad och frysmärkt (travare),

Själv tycker jag att det är för tidigt att skilja av och flytta vid 4 månaders ålder.

Ett föl skall aldrig levereras (avvänjas) före den är ett ½ år....tror tom det står så i lagen numera.

Precis som ancan skriver så är det lag på att fölungen måste vara 6månader vid avvänjning. Däremot får man börja avvänjningen tidigare om jag förstått det korrekt, men de får vara helt avvanda från 6 mån.

I USA/Kanada är det vanligare med 4 månader.

Jag försäkrar fölen för den tänkta försäljningssumman som jag vill ha när dom är 2 dagar gamla. När jag sålt innan fölen är avvanda har köparen betalat hela fölungen samt försäkrat den, vi har naturligvis gjort en vet bes och i en del fall exp.röngen på dom som varit lite dyrare eller är tänkta som hingstämnen. Jag har stått för avm, verkning och grundvacc samt kostnader för ID-kontrollant, pass etc samt uppstallning fram till i kontraktet skrivet senaste lev.datum, om dom inte kan hämta då, faktureras kostnaderna för skötsel, mat, uppstallning, verkning etc på köparen.

Jag brukar vänja av dem vid 6 mån ålder, ibland lite senare och det har hänt att vi gjort det tidigare, med då har fölet alltid varit kvar i sin flock tills den är minst 6 mån gammal.
För 2 år sedan fick vi vänja av ett föl vid 5 mån ålder, ganska abrupt då vi fick avliva stoet. Det fölet stannade kvar hos oss tills maj året därpå.

Har aldrig hört att det ska finnas en lag på hur tidigt man får skilja av fölet.

Nu blir det långt, men följande gäller om veterinär ej föreskriver annat enligt DFS 2007:6, 2 kap, 5 § Föl ska avvänjas på ett sätt som tar hänsyn till deras psykiska och fysiska hälsa.
Allmänna råd* till 2 kap. 5 § Följande metoder utgör exempel på när fölets psykiska och fysiska hälsa kan anses vara tillgodosedd vid
avvänjning:
1. Naturlig avvänjning – fölet går medstoet till dess stoet inte längre tillåter diande. Detta sker vanligen då fölet är 8-10 månader gammalt om stoet är dräktigt.
2. Successiv avvänjning – fölet avvänjs under några veckors tid
genom att del av dygnet vistas i utrymme omedelbart intill stoets
utrymme med möjlighet till fysisk kontakt men inte till diande alternativt vistas i utrymme tillsammans med fölgrupp. Resterande del av dygnet går fölet tillsammans med stoet. Denna typ av avvänjning kan påbörjas tidigast vid 5 månaders ålder.
3. Avvänjning med hjälp av fölgrupp – fölet går direkt från stoet till en invand (för fölet tidigare känd) fölgrupp. Denna typ av avvänjning kan tidigast påbörjas när det yngsta fölet är 5 månader.
Föreskriftsmotiv: Det förekommer att hästägare vänjer av fölen alltför tidigt och abrupt vilket är negativt för både föl och sto. Föl har, precis som alla andra däggdjursungar ett starkt sugbehov som avtar med åldern. Får fölet inte utlopp för detta behov uppstår frustration som kan leda till onormala beteenden. Socialt är det viktigt att fölet får gå kvar hos stoet och näringsmässigt är fölet beroende av mjölken för en jämn tillväxt. Stoet kan drabbas av juverproblem om fölet skiljs av under höglaktation. Först vid 5 månader är fölets matsmältningsapparat tillräckligt utvecklad för att helt klara sig utan stomjölk. Ston som betäckts på nytt kan behöva återhämta sig näringsmässigt inför nästa fölning.
* med allmänna råd menas att de ska följas om man ej kan visa på ett lika bra eller bättre sätt än det som anges

Allmänna råd men ingen lag.
Själv vill jag helst ha fölen ihop med stoet tills de är 6 mån. Vid den åldern brukar vårt ledarsto vänja av sitt föl. Efter 7 mån så vill hon inte dela box med sitt föl utan vill ha maten för sig själv. Vi särar därför på alla föl nattetid när vi stallar upp och har dem ihop dagtid första veckorna. Föeln går ihop i samma box. I år kommer fölen att bli 7 mån när vi stallar upp.

Generellt om allmänna råd, jag skrev en stjärna vid allmänna råd och förklarade eftersom en vanlig uppfattning om allmänna råd är att man får göra hur man vill, men det är så att man måste kunna påvisa att ens eget vis är minst lika bra eller bättre än de allmänna råden.

Frågan var om det fanns någon lag om hur tidigt man får avvänja fölen, och det finns det. Om vill avvänja sitt föl tidigare än vid 5 månaders ålder ska det vara på veterinärens rekommendationer.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 120
Senast: kma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 677
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 198
Senast: liiinnea
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 712
Senast: Nougat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka