Hur gör man med rabarber?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Tass
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 266

Tass

Trådstartare
Har lite rabarber på en undanskymd plats i trädgården som jag envisas med att glömma bort. Såg häromdagen en stor blomma :crazy: så den knipsade jag bort.
Frågan är om rabarbern är ok eller om den är för gammal? Har inte tid att göra någonting med den just nu, så tänkte frysa in lite, men vet inte vad jag ska plocka i första hand. Ska jag ta de små, smala? Ska jag plocka resten och kasta så det kommer nytt? Och hur gör man enklast när man fryser rabarber?
Tacksam för svar
"Rabarbertanten"

Generellt ska rabarer skördas i tidigt, när de nått tillräcklig storlek.
Efter det blir de lätt lite träiga. Jag tar bort blommorna för att de inte ska ödsla kraft på att utveckla dem, och bilda frö.

Jag skulle inte "klippa ner" den. Den behöver utveckla blad för at kunna få kraft att leva vidare -därav den första skörden och sedan låter men den vara ifred. Typ som sparris. :)

Frysa är skitenkelt. Jag skär i centimeterbitar, häller i en påse och slänger i frysen.

Kanske är enklaste sättet att provlaga nåt och se om det fortfarande går att ta den? Är den ok - skörda och frys in.

Det jag hört från mamma är att man ska ta bort blommorna, har för mig att om de lyckades blomma så växer den inte mer det året.
Har ej egen rabarber, så är inte helt hundra vilket som stämmer. Misstänker att det finns mycket bra att läsa på google bland annat. :)

Tack för alla svar!
Jag har hört att om man låter rabarbern blommar så blir den besk.
Men den är nog lite för gammal nu i vilket fall som.
@tanten hur tidigt brukar du skörda den? Och tar du allt då, eller låter du en del vara kvar?

De blad som sitter ihop med blomstängeln bruar kunna få lite träiga skälkar - men annars ingen fara.

Saft! Tycker ofta rabarberpaj blir lite trådigt om man inte hinner ta den när den är späd eller blir meckigt när man ska riva den tunt men saft är urgood :d Särskilt i sånt här väder är det perfekt.

Tack för alla svar!
Jag har hört att om man låter rabarbern blommar så blir den besk.
Men den är nog lite för gammal nu i vilket fall som.
@tanten hur tidigt brukar du skörda den? Och tar du allt då, eller låter du en del vara kvar?
Tar allt :eek: :eek: :eek:
:D Så mycket rabarber gör jag inte av med. :D

jag tar stjälkar så fort de är långa nog att våga ta. Börjar när de är runt 20 cm kanske? Sedan äter jag vart efter. Tar när jag behöver helt enkelt. Fryser in ett halvdussin påsar för vintern.

Smaken är det nog ingen större skillnad på. Däremot blir den träigare och trådigare med ålder. Stjälken blir hård helt enkelt. Inte så där spröd att den går att bryta av som i början av sommaren.

Jag grävde upp en liten planta hos en kompis. Den blir bara större och större för vaje år. Har rabarer nog att dela med mig av åt vänner och bekanta. Nu har jag skördat det jag behöver, så jag slutar nog vattna den nu.

Tar allt :eek::eek::eek:
:D Så mycket rabarber gör jag inte av med. :D

jag tar stjälkar så fort de är långa nog att våga ta. Börjar när de är runt 20 cm kanske? Sedan äter jag vart efter. Tar när jag behöver helt enkelt. Fryser in ett halvdussin påsar för vintern.

Smaken är det nog ingen större skillnad på. Däremot blir den träigare och trådigare med ålder. Stjälken blir hård helt enkelt. Inte så där spröd att den går att bryta av som i början av sommaren.

Jag grävde upp en liten planta hos en kompis. Den blir bara större och större för vaje år. Har rabarer nog att dela med mig av åt vänner och bekanta. Nu har jag skördat det jag behöver, så jag slutar nog vattna den nu.
:laugh: :laugh: :laugh: ok då du behöver inte ta allt.
Min planta är också stor, jag skulle dessutom vilja flytta den, den står så korkat.

Jag minns att min mamma brukade bara använda rabarbern i början på säsongen. Så jag har funderat på om den blev för hård och grov sen. Som nässlorna, där mormor tog de allra första, små mjälla sakerna till sin nässelsoppa.

Min rabarber har flyttats 6 gånger de senaste 20 åren. Den här hängt med mig på mitt nomadliv genom Mellansverige, ofta på ett tämligen bryskt sätt. Den här stormtrivs på alla ställen och gett stor skörd redan första året. Flytta på du @Tass :p
Stör mig på att min telefon ändrar har till här.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 816
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 923
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
927
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring