Hur gör man för att börja med distans?

EmmiWinge

Trådstartare
Har en arab på 13 är som inte är en hopp eller dressyr häst. Men hon älskar att springa och vara ute i skogen hur länge som helst, och hon blir aldrig trött! Men jag undrar hur börjar man ? jag har ingen aning. Finns det speciella klubbar man kan vända sig till? Skulle bli tacksam för svar, då jag är jätte intresserad av att börja med distans. / Emmelie

Sv: Hur gör man för att börja med distans?

Hej
Du kan ju gå in på ridsportförbundets hemsida och titta och sen så kan du leta på nätet för det finns flera bra sidor och klubbar som har intressant läsning.

Sv: Hur gör man för att börja med distans?

För att få tävla i distansritt krävs att du har grönt kort och är medlem i en ryttarförening. Grönt kort är en enklare kurs där man lär sig att läsa och förstå TR dvs Tävlingsreglementet (reglerna). Man får även lära sig vilka regler som gäller på en tävlingsplats. Sedan föreslår jag att du beställer ett TR -distans från ridsportsförbundet. Då kan du lära dig vilka regler som gäller för att tävla i distans.
Det viktigaste av allt är att kunna reglerna. Tyvärr så verkar det som om folk ger sig ut och tror att distansritt är någon typ av hajk/hobbytur i skogen i högt tempo. De senaste åren har vi sett flera dåliga exempel på ryttare som inte kan TR. Som rider över medtävlare och människor som råkar befinna sig på banan. Ryttare som anmäler sig till tävlingsklass utan att ha ridit gk clearround. Ryttare som ger sig ut och startar tävlingsklass på 5-åring m.m.
Sedan så finns en mycket trevlig bok som handlar om distansritt. Naturen som ridhus av Elisabeth Hjortvid.
Det är en jättekul tävlinggren där det mesta sker med hästens bästa för ögonen. Varmt välkommen till den gren där du får mest valuta för anmälningsavgiften!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 474
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 204
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
699
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte
  • Akvarietråden V